ECCG 1. december 2016

január 11, 2017 ECCG

V decembri sa uskutocnilo stretnutie clenov Európskej poradnej skupiny spotrebitelov (ECCG). V nasledujucich riadkoch najdete zhrnutie informacii, ktore na nom odzneli.

Organizacne pokyny

ECCG po novom spada pod oddelenie s nazvom Consumer policy a vedie ju pan Renatas Mazeika, ktory je aj jej kontaktnou osobou. Rokovania aj nadalej bude viest pani Carina Tőrnblom. V roku 2017 su predbezne planovane tri stretnutia – 22. februara, 15. juna a 12. oktobra. Skupina sa moze stretnut aj nad ramec tohto harmonogramu, v pripade specifickych tem, akou bola nedavno napriklad kauza Dieselgate.

V dnoch 30 – 31. maja sa v Londyne uskutocni Citizen Energy Forum, ktoreho sa pravidelne zucastnuju clenovia enegetickeho podvyboru, v pripade Slovenska je nou Mgr. Silvia Podlipna.

Program rokovani bude clenom ECCG k dispozicii vzdy 15 dni pred jeho konanim a clenovia ECCG mozu a maju v tejto lehote Komisii posielat svoje navrhy a komentare do diskusie. Preto, ak mate tip na specificku temu tykajucu sa aktualne problematiky ochrany spotrebitela, budem rada, ak mi ho poslete a pokusim sa ho dostat do programu. Kedykolvek ma mozete kontaktovat mailom alebo telefonicky.

Aktualizacia pripravovanych legislativnych zmien

Komisia poziadala clenov ECCG o podporu pri vnutro-institucionalnych vyjednavaniach na narodnej urovni o CPC – nariadeni  Europskeho parlamentu a Rady č. 2006/2004 o spolupraci medzi narodnymi organmi zodpovednymi za vynucovanie pravnych  predpisov na ochranu spotrebitela, ktoreho cielom je odstranit prekazky v spolupraci medzi verejnymi vynucovacimi organmi pri odhalovani, vysetrovani a zastaveni alebo zakaze porusovania pravnych predpisov na ochranu zaujmov spotrebitelov v ramci EU. Komisia clenov ECCG poziadala o podporu jej navrhu pravomoci organov pri presadzovani prav spotrebitelov a koordinacnej ulohy Komisie.

Nove navrhovane pravomoci pre urcene organy:

  • pravo pozastavit/zrusit fungovanie webstranky predajcu ci poskytovatela sluzieb
  • pravo nariadit predajcovi/poskytovatelovi sluzby kompenzovat/odskodnit spotrebitela
  • pravo konzultovat so spotrebitelskymi organizaciam

Dna 22.11.2016 Komisia prijala navrh noveho pristupu k platobnej neschopnosti podnikov v Európe s dorazom na vcasnu restrukturalizaciu v snahe podporovat ekonomicky rast a chránit pracovne miesta. Ide o novy pristup k obchodnej insolventnosti. Hoci smernica nepokryva spotrebitelsku insolventnost, podla clanku 1.3 mozu clenske staty rozsirit jej aplikaciu z plneni podnikatelov aj na pripady hlboko zadlzenych fyzickych osob, ktore nie su podnikatelmi, teda spotrebitelov.

Zimny energeticky balicek

V novembri EK schvalila balik opatreni, ktorymi chce vytvorit podmienky a umoznit prechod sucasnych energetickych systemov na systemy s cistou energiou. Ide o najvasciu reformu v europskej energetike od zavedenia centralizovanych energetickych systemov zalozenych na konvencnych fosilnych palivach, akymi su uhlie, ropa a zemny plyn. Tlacove vyhlasenie Eurokomisara M. Sevcovica najdete nizsie.

Hlavnymi uspechmi pre spotrebitelov su:

  • zrozumitelnejsie ucty za energie
  • certifikovane nastroje na porovnavanie cien a produktov jednotlivych dodavatelov
  • zjednodusenie prechodu k inemu dodavatelovi
  • posilnenie ochrany pre tzv. energeticky chudobne domacnosti
  • pro-sumers and self-generation
  • zelene energeticke naroky
  • efektivnejsie a trvanlivejsie produkty (ecodesign/energy oznacovanie)

Finančné služby

Komisia tiez pripravuje akcny plan pre oblast retailovych financnych sluzieb. Chce sa zamerat na tri nasledujuce oblasti:

  • zvysit doveru spotrebitelov a posilnit ich prava
  • znizit mnozstvo pravnych a regulacnych prekazok, ktorym celia obchodne spolocnosti
  • podporit vytvorenie inovativneho digitalneho prostredia

Spotrebitelska dimenzia tejto iniciativy:

  • dlhove poradenstvo pre zadlzenych spotrebitelov v ramci EU
  • problemy ochrany spotrebitelov v digitalnej sfere retailovych financnych sluzieb
  • posudzovanie bonity spotrebitela

Otazky pre Vas:

  • myslite si, ze akcny plan ma ponuknut moznosti dlhoveho poradenstva pre spotrebitelov?
  • ake konkretne problemy v digitalnej oblasti a v oblasti retailovych financnych sluzieb, ci  konkretnych  financnych produktov predavanych online, alebo
  • ine oblasti existujuca legislativa podla Vas nepokryva?
  • ktore oblasti retailovych financnych sluzieb by mal akcny plan urcite riesit?

Strategické ciele internetoveho pripojenia do roku 2025

WiFi4EU (cielena schema voucherov)

5G akcny plan (na podporu Europskeho priemyselneho leadershipu)

Prieskum telecom regulacneho ramca – novy Europsky elektronicky komunikacny kod a BEREC Reg. na podporu budovania buducich sieti

– vsetky hlavne socio-economicke uzly by mali mat k dispozicii extremne vysoku – gigabit – konketivitu

– vsetky mestske oblasti, hlavne cesty a zeleznice, by mali mat neprerusovane teda 5G pokrytie a 5G by malo byt     komercne pristupne v aspon jednom velkom meste v kazdej clenskej krajine EU do roku 2020

– vsetky europske domacnosti, na vidieku i v mestach, by mali mat moznost pristupu na internet s rychlostou prenosu dat minimalne 100 Mb/sec

Emisny skandal Volkswagenu

Clenovia ECCG boli vyzvani podelit sa s ostatnymi o akukolvek pozitivnu ci negativnu informaciu o diani v danej clenskej krajine. Zastupkyna Eurokomisarky V. Jourovej informovala aj o vysledkoch stretnutia so spotrebitelskymi zdruzeniami v septembri. V prilohe najdete aj tlacovu spravu, v ktorej informuje o tom, ze komisia zahajila pravne kroky voči siedmim clenskym krajinam EU, za to, ze neprijali dostatocne opatrenia proti porusovaniu pravidiel tykajucich sa emisii automobilov. Situaciu na Slovensku monitorujeme a po analyze informacii, ktore sme dostali z roznych ministerstiev a SOI pripravime spravu, ktoru potom Vam, komisii i majitelom aut, ktori nas oslovili, posleme. Nizsie najdete aj rozhodnutie talianskeho organu, ktory v tejto kauze uz rozhodol.

International Product Safety Week

Komisia odporuca, aby znamy Rapid Alert System reflektoval aj existenciu a vyvoj novodobych socialnych medii. Preto, ak mate odporucania, ako jeho funkcie a fungovanie vylepsit, alebo dostat ho blizsie k spotrebitelom a predajcom, dajte o nich vediet.

REFIT

Komisia sa chce zamerat na vyvoj partnerstiev lokalnych zdruzeni pri posilnovani osvety o spotrebitelskych pravach a posilnovani digitalnych zdrucnosti spotrebitelov. Uvita napady ako do tychto procesov co najviac zapojit samotnych spotrebitelov a zdruzenia. Po dvoch prezentaciach tykajucich sa dvoch medzinarodnych kampani zacala velmi otvorena diskusia, kde sme viaceri kritizovali pristup Komisie najimat si na realizaciu tychto kampani externe agentury, hoci spotrebitelske organizacie zapasia s nedostatkom financnych prostriedkov a maju ovela vascie skusenosti a znalosti o tejto problematike. Rakuska zastupkyna navyse upozornila aj na fakt, ze hoci na realizacii kampane participovala rakuska spotrebitelska organizacia, za tuto pracu nebola financne ohodnotena. Budeme spolocne pracovat na tom, aby sa to zmenilo a Komisia pri vybere partnerov na realizaciu takychto kampani konecne zacala uprednostnovat spotrebitelske zdruzenia, ktore na to maju know-how. V tejto diskusii budeme pokracovat vo februari, pretoze sme otvorili aj otazky, ake vyhody priniesla europska legislativa spotrebitelom v jednotlivych clenskych statoch a ako by to v nich naopak fungovalo bez nej. Ak sa do tejto diskusie chcete zapojit svojimi nazormi, nech sa paci.

Digitalny spotrebitel

Roznorodost a komplexnost digitalnych trhov vytvara nespocet prilezitosti, ale i rizik pre spotrebitelov. Sofistikovane marketingove praktiky online prostredia, moznosti konat ako micro podnikatelia na roznych trhoch a problemy s ochranou osobnych udajov si vyzaduju skusenosti digitalneho spotrebitela a pravidelnu aktualizaciu vedomosti a zrucnosti.  Cielom platformy DigCompConsumers je dosiahnut vseobecne pochopenie kompetencii spotrebitela, aby mohol aktivne, bezpecne a asertivne posobit na digitalnych trhoch.

Digital Competence Reference rámec pre spotrebitelov je urceny ludom, ktori sa profesionalne venuju vzdelavaniu alebo pravu, najma tym, ktory vyvyjaju nastroje elektronickeho vzdelavania, vzdelavania spotrebitelov a iniciativ tvoriacich spotrebitelskú politiku.

DigCompConsumers opisuje 14  kompetencií nakupovacieho procesu. Kazda je opisana a zobrazena prostrednictvom konkretnych prikladov. Ide o spolocny projekt DG pre spravodlivost a spotrebitelov a Joint Research Centre a je sucastou programu New Skills Agenda for Europe a projektu Digital Single Market. Obe tieto iniciativy Junckerovej Komisie zdoraznuju dolezitost zlepsovania digitalnych zrucnosti obcanov EU a prezentacie k nim najdete nizsie.

Poplatky za roaming coskoro minulostou

Za roaming v ramci EU prestaneme platit od 15 juna 2017. Tlacova sprava ako bude tento proces spusteny najdete tiez nizsie.

Vyzva

Na dalsom stretnuti ECCG, ktore bude 22. februara, budeme diskutovat najma o ulohe spotrebitelov a spotrebitelskych oblasti v EU (spotrebitelskej) politike – dosiahnute vysledky versus vyzvy sucasnosti a buducnosti. Ak chcete prispiet vlastnym pohladom alebo mate pocit, ze existuju aj ine, dolezite temy, prosim, dajte mi vediet.

Na zaver vsetkym zelam najma vela zdravia a uspesny novy rok 2017.

Prezentácie a ostatné použité materiály:

update-on-consumer-policy-actions

refit

international-product-safety-week

consumer-rights-campaign

outcomes-of-ex-post-evaluation-of-the-consumer-credit-campaign

digital-single-market

ECCG finaldraft minutes 22 12 2016

digcompconsumers_presentation_eccg

digcompconsumersfinalpublicationjrc103155

ip-16-4214_en-akcia-sedem-krajin

ip-16-4322_en-koniec-roamingu

guidance-for-enforcers-of-consumer-law

rockefeller_databroker-holandsko

Tlačové-vyhlásenie-eurokomisára-Šefčoviča-k-Energetickemu-balicku

report_energy

PS10211_Volkswagen_ENG_talianske rozhodnutie