Členské štáty EÚ riskujú, že reformy v oblasti testovania automobilov sa stanú len papierovými molochmi

máj 31, 2017 PredajcoviaSOSSpotrebitelia

Type approval - cartoon - FINAL

Členské štáty EÚ sa na spoločnom stretnutí 29.5.2017 dohodli na spoločnom postupe reformovať  systém schvaľovania automobilov predtým, ako sa dostanú do predaja a ich následnej kontrole, keď v prevádzke už sú. Hoci ich stanovisko obsahuje niekoľko povzbudzujúcich návrhov, nespĺňa dôležitú úlohu predísť a zabrániť budúcemu Dieselgate,  ktorú presadzovala Európska komisia i Parlament.

Hoci neochotne, členské štáty sa dohodli na ďalšom dohľade na úrovni EÚ. To zahŕňa aj možnosť Európskej komisie vykonávať testy automobilov. Navrhli tiež minimálny počet testov vozidiel po ich vstupe do výroby, ktorý bude záväzný v celej EÚ.

Členské štáty EÚ sa však dohodli aj na pozíciách, ktoré ohrozujú skutočnú reformu:

  • Zmiernili návrh, ktorý by Európskej komisii umožnil udeliť finančné sankcie až do výšky 30 000 eur za auto, keď výrobcu automobilov prichytia pri podvádzaní pri testoch. Podľa návrhu Rady nebude môcť Komisia udeliť sankciu, ak už členský štát už konal – aj keď bude sankcia členského štátu zanedbateľná.
  • Zabúdajú na konflikty záujmov v oblasti testovania automobilov tým, že umožnili pokračovanie priamych platieb medzi výrobcami automobilov a skúšobnými laboratóriami.
  • Ignorovali výzvy na použitie nezávislých auditorov na kontrolu činnosti členských štátov.

Monique Goyens, generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC), ktorej členmi sú Spoločnosť ochrany spotrebiteľov a Združenie slovenských spotrebiteľov, uviedla:

“Členské krajiny mali na výber. Hnať sa priamo po hlave do ďalšieho Dieselgate škandálu alebo vytvoriť čistejšiu budúcnosť vďaka skutočnej reforme dnešného nefunkčného systému testovania automobilov. Je jasné, že pod tlakom Nemecka sa krajiny dohodli na balíku polopriepustných opatrení, ktoré by mohli z celej reformy spraviť len papierový moloch.“

“Očakávame, že Európsky parlament a Komisia využijú svoje možnosti i zbrane a zatlačia na členské štáty, aby sa dohodli na ambicióznejšom konečnom balíku opatrení. Vysoké sankcie pre výrobcov automobilov, odstránenie konfliktov záujmov pri testovaní a vytvorenie plne transparentného systému je jediným spôsobom, ako zabrániť ďalšiemu podobnému škandálu.”