TASR, 29. septembra 2012 11:43
Slovenské zákony vychádzajú z európskych noriem a dávajú spotrebiteľom do rúk silné nástroje. Horšie je to už s reálnou vymožiteľnosťou ich práv v praxi, pretože procesy s ňou spojené trvajú dlho.
Poprad 29. septembra (TASR) – Spotrebitelia by nemali podpisovať žiadnu zmluvu, ktorú si vopred neprečítali. Nikto totiž od klienta nemôže chcieť, aby zmluvu podpísal hneď, upozorňuje Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) z Popradu.
„Pred podpísaním zmluvy si ju vezmite domov na ako dlho potrebujete. V pokoji si ju preštudujte, keď niečomu nerozumiete, nechajte si to vysvetliť. Treba sa pýtať, kým všetko nie je stopercentne jasné. Predajcovia a poskytovatelia služieb sú povinní všetko vám podrobne vysvetliť,“ uviedla Petra Čakovská zo S.O.S.
Klient pritom môže meniť jednotlivé body zmluvy a dohodnúť si jednotlivé zmluvné podmienky individuálne. V prípade, že s niečím nesúhlasí a druhá strana klauzulu zmeniť odmieta, zmluvu by radšej podpisovať nemal.
V súčasnosti platná legislatíva podľa Čakovskej spotrebiteľa chráni dostatočne. Slovenské zákony vychádzajú z európskych noriem a dávajú spotrebiteľom do rúk silné nástroje. Horšie je to však už s reálnou vymožiteľnosťou ich práv v praxi, pretože procesy s ňou spojené trvajú dlho.
„Napríklad o neprijateľnosti zmluvných podmienok rozhodujú súdy a kým rozsudok nadobudne právoplatnosť, prejdú často roky. Niektorí poskytovatelia služieb môžu dovtedy zmiznúť, skrachovať, exekúcie prebehnú, spotrebitelia prídu o peniaze i majetok a musia sa oň ďalej súdiť,“ priblížila Čakovská.
Dôležité je aj to, aby štátne a kontrolné inštitúcie tvrdšie a radikálnejšie zakročili voči subjektom, ktoré porušili zákon. „Máme tu ustanovenie, na základe ktorého môžu živnostenské úrady odňať živnostenské oprávnenie zákon porušujúcim podnikateľským subjektom. Existuje zákonný postup na vyškrtnutie konkrétneho subjektu napríklad z registra veriteľov poskytujúcich spotrebiteľské úvery. Ukazuje sa, že sankcie v súčasnosti nie sú pre špekulantov dostatočne odstrašujúce,“ pripúšťa Čakovská.
Ak bude tento stav nedostatočnej vymožiteľnosti práv spotrebiteľov na Slovensku naďalej pretrvávať, treba podľa nej rátať s tým, že spotrebitelia budú žalovať priamo štát za to, že umožnil protiprávny stav a nechráni svojich občanov.
http://www.teraz.sk/ekonomika/spotrebitelia-by-nemali-podpisovat-co/23772-clanok.html