Blíži sa prvé výročie účinnosti nového zákona o ochrane spotrebiteľa. Starý zákon o ochrane spotrebiteľa prestal platiť 30.6.2024, čo znamená, že už takmer rok náš spotrebiteľský život spravuje nový zákon. Ten priniesol viacero významných zmien, a v tomto článku sa pozrieme na to, ako sa vysporiadal s lehotou predávajúceho na vybavenie reklamácie z uzavretej kúpnej zmluvy.
Ako to bolo v minulosti?
Pôvodný zákon obsahoval postup reklamačného konania a predávajúci bol povinný vybaviť reklamáciu ihneď alebo v odôvodnených prípadoch aj neskôr. Maximálna lehota na vybavenie reklamácie však nesmela presiahnuť 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Ak predávajúci lehotu nestihol, spotrebiteľ mal priamo zo zákona právo od zmluvy odstúpiť alebo si rovno uplatniť právo na výmenu výrobku za nový.
Ako je to dnes?
V novom zákone o ochrane spotrebiteľa by ste reklamačný proces márne hľadali. Ten upravuje Občiansky zákonník v rámci ustanovení o spotrebiteľskej kúpnej zmluve. Reklamácia bola teda presunutá, a zároveň dostala nové meno. Od 1. júla 2024 ide o vytknutie vady.
Ak teda pristúpite k vytknutiu vady, predávajúci vám o tom musí bezodkladne vydať písomné potvrdenie. Bezodkladne znamená ihneď, ak tomu nebránia objektívne prekážky ako napríklad výpadok systému, v ktorom predávajúci spracúva tieto potvrdenia. V prípade, že sa predávajúcemu nepodarí v krátkom čase problém vyriešiť, mal by potvrdenie vystaviť ručne.
V tomto potvrdení je predávajúci povinný uviesť lehotu, v ktorej vytknutú vadu odstráni. Táto lehota by mala byť primeraná, čím sa rozumie najkratší čas, ktorý predávajúci potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci, s prihliadnutím na povahu kúpenej veci a závažnosť vady. Tento časový rámec, našťastie, zákon ohraničuje, pretože by bolo ťažké pri každej pokazenej veci ustáliť, čo je pre ňu primerané, a kedy už predávajúci porušil zákon.
Ustanovenia Občianskeho zákonníka ohraničujú túto primeranú lehotu na maximálne 30 dní odo dňa vytknutia vady, ale POZOR, predávajúci môže túto lehotu predĺžiť, ak je dlhší čas podložený objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
V čom je teda rozdiel?
Nie je 30 dní ako 30 dní. V starom režime predávajúci musel reklamáciu vybaviť do 30 dní, inak znášal následky, v novom režime môže predávajúci 30-dňovú lehotu predlžovať. Stačí ju odôvodniť skutočnosťami, na ktoré predávajúci nemá vplyv.
Ako sa môže spotrebiteľ brániť?
V súčasnosti už prichádzajú podnety spotrebiteľov, ktorým predávajúci pred uplynutím 30-dňovej lehoty oznámil, že lehota na vybavenie sa z objektívnych dôvodov predlžuje.
Takého oznámenie však podľa nášho názoru nestačí. Na to, aby predávajúci neporušil spotrebiteľove práva, musí v tomto oznámení určiť konkrétny, objektívny dôvod s vysvetlením, prečo ho predávajúci nevie ovplyvniť.
Spotrebiteľ by mal trvať na tom, aby predávajúci v oznámení o predĺžení resp. v samotnom potvrdení o vytknutí vady tieto konkrétne dôvody uviedol. V prípade pochybností o postupe predávajúceho a objektivite jeho dôvodov, sa spotrebitelia môžu obrátiť na štátny orgán dohľadu, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia.
– – –
Ilustračné foto: www.freepic.com