Od 1. júla 2024 platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z.z., ktorý nahrádza viaceré doterajšie právne predpisy. Zároveň, z hľadiska postavenia a práv spotrebiteľov, naďalej významnú úlohu zohráva aj Občiansky zákonník, ktorý upravuje spotrebiteľské zmluvy a po novom aj zodpovednosť za vady kúpenej veci, teda problematiku niekdajších reklamácií.

Primárnym dôvodom prijatia nového zákona o ochrane spotrebiteľa bola povinnosť transpozície viacerých EÚ smerníc týkajúcich sa modernizácie spotrebiteľského práva a dynamicky sa meniacich podmienok na trhu.

Zákon upravuje práva a povinnosti spotrebiteľov, obchodníkov a iných osôb pri ponuke, predaji a poskytovaní produktov, aj pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy. Upravuje tiež pôsobnosť orgánov verejnej správy, postavenie spotrebiteľských organizácií pri riešení spotrebiteľských sporov, aj otázky súvisiace s výkonom dohľadu a cezhraničnou spoluprácou orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Zákon sa vzťahuje na predaj a poskytovanie produktov, ak k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky. Za produkt sa v zmysle zákona považuje tovar, služba, digitálny obsah, nehnuteľnosť, elektrina, voda alebo plyn, ktoré nie sú na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, teplo, práva a záväzky.

Aké najdôležitejšie zmeny teda od 1. júla 2024 nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša?

Zjednotenie terminológie: Zákon zavádza pojem „obchodník“, ktorým nahrádza doteraz používané výrazy „predávajúci“a „dodávateľ“. Touto zmenou dochádza k zjednoteniu terminológie na slovenskej úrovni, aj vo vzťahu k európskej úrovni, kde sa používa pojem obchodník.

Rozšírenie informačných povinností obchodníka: Napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, povinnosť poskytnúť kontaktné údaje, na ktorých bude obchodník spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o zľave. Mení sa aj rozsah informačnej povinnosti pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka. Obchodník je tiež povinný informovať spotrebiteľa, ak je predajná cena pre spotrebiteľa alebo skupinu spotrebiteľov určená na základe automatizovaného rozhodovania.

Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej pri nevyžiadanej návšteve alebo na predajnej akcii: Doterajšia lehota 14 dní na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu sa v týchto prípadoch predlžuje na 30 dní od uzatvorenia zmluvy. Dôležité je však vedieť, že lehota na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku napr. cez e-shop ostáva 14 dní. Na tovar kúpený v kamennej predajni sa právo na odstúpenie od zmluvy nevzťahuje.

Nové pravidlá pre uvádzanie zliav: Nová regulácia si kladie za cieľ zvýšiť ochranu spotrebiteľov pred cenovou manipuláciou rôznymi zľavami a výpredajmi. Táto úprava reaguje na nekalé obchodné praktiky umelého zvyšovania cien tovaru pred zľavami, ktoré sa objavovali u viacerých obchodníkov.

Kompenzácia pre spotrebiteľov, ktorí sa stali obeťou nekalých obchodných praktík: Ak bol spotrebiteľ priamo poškodený nekalou obchodnou praktikou obchodníka, má právo na bezplatnú nápravu, najmä na opravu, výmenu alebo dodatočnú zľavu z ceny, ak je podľa povahy a okolností použitia nekalej obchodnej praktiky dodatočná náprava možná. Ak bola voči spotrebiteľovi použitá agresívna obchodná praktika pri uzavretí zmluvy, alebo nekalá obchodná praktika, bez použitia ktorej by spotrebiteľ zmluvu neuzavrel, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť.

Lepšia ochrana spotrebiteľa pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami v online prostredí: V záujme zlepšenia ochrany spotrebiteľa v online prostredí zákon kladie zvýšené požiadavky na zvýšenie informovanosti a transparentnosti pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov. Prevádzkovatelia online platforiem musia napríklad výslovne uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci vedel predávajúceho identifikovať a v danom právnom vzťahu pri kúpe požívať právnu ochranu, ktorá mu zo statusu spotrebiteľa prináleží. Spotrebiteľa tiež musí informovať, akým spôsobom zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení svojich produktov, aj aké parametre určujú poradie produktov vo výsledkoch vyhľadávania a ich vzájomný význam.

Zákaz propagácie tovaru ako identického s tovarom v inom členskom štáte EÚ: Ide o reakciu na problém dvojitej kvality, kde môže ísť o klamlivé konanie alebo nekalú obchodnú praktiku. Zákon uvádza aj výnimky, kedy sa praktika za nekalú nepovažuje.

Zmena sankcionovania obchodníkov zavedením mechanizmu druhej šance: Zákon zavádza viaceré inštitúty na možné odpustenie sankcie v prípadoch, keď obchodník dobrovoľne ukončí porušovanie právnych predpisov a v prospech poškodených spotrebiteľov uskutoční nápravu.

Nový postup pri uplatňovaní reklamácie: Doterajšie reklamačné konanie, ako naň spotrebitelia aj obchodníci bol zvyknutí, z nového zákona o ochrane spotrebiteľa vypustili, a uplatňovanie zodpovednosti za vady sa bude riadiť len pravidlami Občianskeho zákonníka. Po novom spotrebiteľ nebude vady reklamovať, ale pôjde o tzv. vytknutie vady u obchodníka. Vadu zákon definuje ako nesúlad so subjektívnymi (dohodnutými) a objektívnymi(všeobecnými) požiadavkami. Záručná doba pri kúpe novej veci je dvojročná, no kupujúci je povinný vadu vytknúť do dvoch mesiacov od jej zistenia. Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou, právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť. Obchodník musí vadu odstrániť do 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.

Alternatívne riešenie sporov (ARS): Novým zákonom o ochrane spotrebiteľa sa mení aj zákon o altrenatívnom riešení spotrebiteľských sporov, no povinnosť obchodníkov informovať spotrebiteľa o možnosti ARS ostáva zachovaná. Zákon zásadným spôsobom doterajšie pravidlá fungovania systému ARS nemení. V kontexte zmeny týkajúcej sa zodpovednosti za vady má subjekt ARS možnosť zabezpečiť vyjadrenie odborne spôsobilej osoby ku skutkovým otázkam, ktoré môžu byť zásadné pre vyriešenie sporu, avšak presahujú kompetencie subjektu ARS. Táto zmena má prispieť k spravodlivému vyriešeniu sporu zo zodpovednosti za vady medzi obchodníkom a spotrebiteľom.

Keďže zmeny, ktoré prináša nový zákon o ochrane spotrebiteľa, si zasluhujú väčšiu pozornosť a priestor, pripravili sme pre vás letný špeciál Horúce novinky z nového zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorým vás ním postupne prevedieme. V ďalšej časti sa zameriame na tému Ako po novom reklamovať chybný tovar?

– – –

Zdroj foto: >Image by 8photo on Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad