fbpx

Spotrebitelia na teba spoliehajú, Európa… Nepodložené ekologické tvrdenia sa objavujú na obaloch potravín, kozmetických výrobkov, oblečenia, v reklamách dodávateľov energií aj finančných produktov. Pre 61 % spotrebiteľov v EÚ je ťažké zistiť, ktorý výrobok je naozaj ekologický. Prítomnosť nepodložených, zavádzajúcich alebo nečestných tvrdení vytvára zmätok a nedôveru. Prevencia je vždy lepšia ako liečba, preto chceme, aby spotrebitelia skutočne mohli veriť, že to, čo je označené ako „zelené“ alebo „udržateľné“, také aj naozaj je.

Pravdivé a overiteľné ekologické tvrdenia a stop greenwashingu. Prečo je to pre spotrebiteľov dôležité?

Euro voľby sú za dverami a na Slovensku často nekomunikujeme dostatočne zreteľne výhody a možnosti, ktoré nám členstvo v Európskej únii prináša. Európska legislatíva na ochranu spotrebiteľa, ktorá chráni aj práva spotrebiteľov na Slovensku, je považovaná za najkvalitnejšiu na svete a závidia nám ju aj spotrebitelia z USA, Afriky či tretích krajín. Že ste sa ešte nerozhodli, či a koho podporiť vo voľbách do Európskeho parlamentu 8. júna 2024? Sledujte náš Spotrebiteľský EÚ kompas – pomôže vám z kandidátok vybrať osobnosti, ktoré sa zameriavajú na ochranu spotrebiteľa.

Dáta/Fakty

• 61 % spotrebiteľov v EÚ považuje za problematické zistiť, ktoré výrobky sú skutočne ekologické.
• Nedávne vyšetrovanie britských a nemeckých novinárov v najväčšej svetovej organizácii na certifikáciu uhlíka (ktorá je sama zodpovedná za certifikáciu troch štvrtín svetových uhlíkových kreditov) odhalilo, že viac ako 90 % certifikovaných kreditov nemá prakticky žiadny environmentálny prínos.
• Osem z desiatich ľudí, ktorí poznajú environmentálnu značku EÚ Ecolabel, verí, že zaručuje šetrnosť k životnému prostrediu. V mnohých krajinách je najznámejšou zo všetkých dostupných environmentálnych značiek.

Čo môže EÚ v tejto oblasti urobiť pre spotrebiteľov?

  1. Zakázať používanie nepodložených tvrdení o uhlíkovej neutralite vrátane tých, ktoré sa týkajú potravinových výrobkov.
  2. Zabezpečiť, aby sa na trhu objavilovali len tie „zelené tvrdenia“, ktoré sú overené a schválené.
  3. Pomôcť ľuďom pochopiť, čo je skutočne udržateľné v rámci ochrany životného prostredia propagovaním environmentálnej značky EÚ Ecolabel.
  4. Pozastaviť ekologické podvody vo finančnom (aby sa ľudia mohli lepšie rozhodovať o tom, ako investujú svoje úspory) a textilnom sektore (aby ľudia vedeli, aké udržateľné je oblečenie, ktoré nosia).

Viac informácií:

Pravidlá EÚ na pomoc spotrebiteľom pri opravách ich výrobkov
Pozor na zavádzanie a greenwashing pri energetickom telemarketingu
Nové pravidlá EÚ zakážu „uhlíkovo neutrálne“ tvrdenia
„Klimaticky neutrálne“ produkty: Ekologická voľba spotrebiteľov či šikovný marketing
Čo by ste mali vedieť o environmentálnej značke Ecolabel?

 

EU-volby-fastsheet-web-compressed

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad