Európska komisia dnes oznámila, že spoločnosť Coca-Cola súhlasila so zmenou niektorých svojich postupov v oblasti označovania výrobkov v nadväznosti na sťažnosť týkajúcu sa greenwashingu, ktorú Európska spotrebiteľská organizácia BEUC a jej členovia podali v novembri 2023 európskym orgánom na ochranu spotrebiteľov s podporou organizácií Client Earth a ECOS. Dnešné oznámenie je prvým záväzkom spoločnosti od podania sťažnosti BEUC pred takmer dvoma rokmi.
Hoci spotrebiteľské organizácie krok spoločnosti Coca-Cola vítajú, niektoré otázky uvedené v upozornení stále ostávajú nevyriešené. Preto vyzývajú zodpovedné orgány, aby v úsilí potlačiť praktiky spoločnosti Coca-Cola a ďalších ako napríklad Danone a Nestlé, ktorí používajú rovnaké praktiky, pokračovali a zabezpečili, aby obchodníci spotrebiteľov nepravdivými tvrdeniami o recyklácii viac nezavádzali.
Spoločnosť Coca-Cola súhlasila s objasnením, že tvrdenia o 100% recyklácii sa vzťahujú len na telo plastovej fľaše, no nie na ostatné komponenty ako sú uzáver a etiketa. Výrobca fliaš sa tiež zaviazal, že nebude vytvárať dojem uzavretého recyklačného cyklu. Spotrebiteľské organizácie budú pozorne sledovať, či Coca-Cola ohlásené zmeny aj naozaj zavedie.
Agustín Reyna, generálny riaditeľ BEUC, uviedol: „Je dobrou správou, že Coca-Cola vypočula volanie spotrebiteľov a zaviazala sa vysvetliť, že jej tvrdenia o 100% recyklácii sa vzťahujú len na určité časti fľaše. Ak však bude číslo „100%“ uvedené malým písmom, bude naďalej vytvárať mylný dojem, že nákup plastových fliaš je pre životné prostredie neškodný.“
100%-nú recyklovateľnosť plastových fliaš zatiaľ nedosiahneme. Tvrdenie, že fľaša je 100% recyklovaná alebo recyklovateľná, je úplne zavádzajúce a malo sa prestať používať, rovnako ako ekologické obrázky, ktoré vyvolávajú nesprávny dojem, že plastové fľaše na nápoje nemajú negatívny vplyv na životné prostredie. Očakávame, že zodpovedné orgány budú sledovať, či Coca-Cola premení svoje slová na činy, a ak nie, prijmú prísne opatrenia.“
Pozadie
V novembri 2023 BEUC a členské organizácie z 13 krajín upozornili orgány EÚ na ochranu spotrebiteľov (sieť CPC) na zavádzajúce obchodné tvrdenia o recyklovateľnosti výrobkov veľkých predajcov fliaš na pitnú vodu ako Coca-Cola, Danone a Nestlé Waters/Nestlé.
Akciu koordinovali národné orgány na ochranu spotrebiteľov v Maďarsku a Švédsku.
Podľa analýzy spotrebiteľských organizácií takéto tvrdenia nie sú v súlade s pravidlami EÚ o zákaze použitia nekalých obchodných praktík. Obavy vyvolávajú najmä nasledujúce tri kľúčové tvrdenia:
– „100 % recyklovateľné“: Tento nejednoznačný pojem závisí od mnohých faktorov ako dostupná infraštruktúra na zber materiálu, efektívnosť triediaceho procesu alebo vhodné recyklačné procesy.
– „100 % recyklované“: Podľa právnych predpisov EÚ nemôžu byť uzávery fliaš vyrobené z recyklovaných materiálov, a etikety sa z recyklovaných materiálov vyrábajú len zriedka. Okrem toho sa do tela fliaš bežne pridáva nový plast (t.j. nerecyklovaný plast).
– Používanie ekologických (zelených) obrázkov: Uzavreté cykly, zelené logá alebo obrázky prírody vyvolávajú v spotrebiteľoch falošnú predstavu o environmentálnej neutralite.
Miera recyklácie PET fliaš je v EÚ len na úrovni 55 %, a pravdepodobnosť, že sa z nich opäť stanú fľaše, je len okolo 30 %.
Tu nájdete stránku BEUC venovanú koordinovanej akcii „Unbottling greenwashing“ (Odhalenie ekologického greenwashingu).