fbpx

Spotrebitelia na teba spoliehajú, Európa… Digitalizácia nášho každodenného života spotrebiteľom bezpochyby prináša množstvo výhod a zjednodušuje nám život. Digitálny svet však prináša aj výzvy, ktoré spotrebiteľov dostávajú do zraniteľnej pozície a  tzv. digitálnej asymetrie vo vzťahu k obchodníkom. Komerčný dohľad, klamlivý dizajn, cielenie na zraniteľné skupiny vrátane detí či diskriminačné a škodlivé rozhodnutia systémov umelej inteligencie (AI) a ďalších nových technológií. Spotrebitelia zároveň každý deň generujú osobné údaje, nad ktorými nemajú kontrolu, vrátane údajov o zdravotnom stav, financiách alebo spotrebe energie.

Spravodlivé a bezpečné digitálne prostredie. Prečo je to pre spotrebiteľov dôležité?

Euro voľby sú za dverami a na Slovensku často nekomunikujeme dostatočne zreteľne výhody a možnosti, ktoré nám členstvo v Európskej únii prináša. Európska legislatíva na ochranu spotrebiteľa, ktorá chráni aj práva spotrebiteľov na Slovensku, je považovaná za najkvalitnejšiu na svete a závidia nám ju aj spotrebitelia z USA, Afriky či tretích krajín. Že ste sa ešte nerozhodli, či a koho podporiť vo voľbách do Európskeho parlamentu 8. júna 2024? Sledujte náš Spotrebiteľský EÚ kompas – pomôže vám z kandidátok vybrať osobnosti, ktoré sa zameriavajú na ochranu spotrebiteľa.

Dáta/Fakty

• Správa za rok 2020 konštatuje, že sledovacie zariadenia Google sa nachádzajú na 87,5% analyzovaných webových stránok EÚ.
• Ako dokazuje štúdia realizovaná na 11 000 webových stránok, takmer všadeprítomné sú prednastavené voľby a modely fungovania, ktoré usmerňujú rozhodovanie používateľa (napríklad vytváraním falošného pocitu naliehavosti), ale aj tzv. únos transakcie (napr. vpašovanie predplatného do nákupného košíka bez vedomia či súhlasu spotrebiteľa) .
• Zistilo sa tiež, že napríklad Facebook alebo Twitter navrhujú svoje používateľské rozhranie tak, aby spotrebitelia zdieľali viac údajov, ako by to robili za normálnych okolností, alebo sťažujú a komplikujú deaktiváciu funkcií, ktoré narúšajú naše súkromie.

Čo môže EÚ v tejto oblasti urobiť?

  1. Zastaviť komerčný dohľad nad tým, na aké weby chodíme, s kým komunikujeme, čo sa nám páči a čo kupujeme.
  2. Podporovať alternatívne obchodné modely v online aj offline prostredí, ktoré nevychádzajú z využívania osobných údajov spotrebiteľov.
  3. Zakázať používanie klamlivých prednastavených dizajnérskych praktík.
  4. Poskytnúť spotrebiteľom väčšiu kontrolu nad ich osobnými údajmi, najmä o údajoch o zdraví, financiách či automobiloch, a poskytnúť im viac záruk. Všeobecné nariadenie EÚ o ochrane osobných údajov GDPR nestačí.
  5. Chrániť spotrebiteľov pred online podvodmi, napríklad zavedením povinných kontrol, aby si sami klienti mohli ľahšie blokovať prevody a nastaviť limity transakcií vo svojom bankovom účte, a zároveň ich systematicky odškodniť v prípade podvodu.

 

Viac informácií:

7. marec konečným termínom pre Big Tech, aby si splnili nové povinnosti
Európska komisia na strane spotrebiteľov v prípade streamovania hudby Apple
Nové pravidlá pre influencerov a online platformy
Spotrebiteľské organizácie podávajú sťažnosť proti nespravodlivému modelu platenia spoločnosti Meta

EURÓPA DOKÁŽE VIAC!

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad