Leto je ideálny čas na rekonštrukciu či zateplenie domu a mnohí, nielen domáci majstri zvažujú, kde začať a ako si vybrať materiál či dodávateľa. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) preto v júni 2025 realizovala prieskum kvality služieb výrobcov tepelných izolácií na slovenskom trhu. Výsledky spotrebiteľov nepotešia. Až tretina overovaných výrobcov nemá vlastnú webovú stránku a telefonický či iný kontakt chýbal u viac ako polovice analyzovaných subjektov. Niektorí výrobcovia svoje materiály predávajú cez e-shop, iní dbajú o čo možno najvyššiu uhlíkovú neutralitu počas celého procesu výroby. Len v štyroch prípadoch však výrobcovia spotrebiteľom poskytli aj kompletné a jasné odborné poradenstvo, ktoré vo svojej situácii potrebovali.

Už pri výbere materiálu na zateplenie by sa mal spotrebiteľ zamerať aj na výrobcu, a v čase nákupu vedieť, o akú značku ide, aké služby výrobca poskytuje, či vie preukázať bezpečnosť a zdravotnú nezávadnosť výrobku, prípadne poskytnúť aj odborné poradenstvo na jeho použitie (napríklad inštruktážne video). Pre väčšinu zákazníkov je totiž v súčasnosti dôležitá najmä cena, a častokrát si výber zjednodušujú predstavou, že „veď vata ako vata a so všetkými sa pracuje rovnako“. Tak môže dôjsť k mylnému názoru, že si vlastne môžu kúpiť akýkoľvek (lacný) materiál a poradiť sa inde. A keďže správne zateplený dom je aj hlavnou podmienkou efektívneho vykurovania v zime či chladenia v lete, preverili sme, či výrobcovia tepelných izolácií poskytujú spotrebiteľom na našom trhu potrebné poradenstvo a odbornú podporu ešte pred samotným nákupom.

Traja spotrebitelia v utajení získavali v júni informácie o výrobkoch 18 výrobcov rôznych typov izolácií prostredníctvom tajného nákupu (mystery shoppingu), ktorý pozostával z troch častí.

V prvej časti prieskumu sa mystery shopperi zamerali na overovanie informácií o výrobcoch dostupných na internete, teda či majú vlastnú webovú stránku, zverejnené kontakty (telefón, e-mail, kontaktný formulár) a ďalšie informácie.

V druhej časti overovali dostupnosť informácií o samotných výrobkoch, a dokumentov, ako sú technické listy, informácie/certifikáty/prehlásenia o bezpečnosti výrobkov, zdravotnej nezávadnosti, či vplyve na životné prostredie.

A v tretej časti každý z troch tajných nákupcov priamo so zástupcom výrobcu riešil konkrétnu situáciu. Prvý sa radil o možnostiach zateplenia fasády, druhý predstieral potrebu odhlučnenia stien v byte a tretí scenár bol o zateplení šikmej strechy. Mystery shopperi hľadali pomoc a poradenstvo kombináciou troch rôznych info kanálov – telefonicky, e-mailom a z informácií dostupných na internete.

Pozor na výrobcov tepelnej izolácie bez webovej stránky, histórie či kontaktov

Hodnotenie jednotlivých výrobcov, vybraných kvôli ich možnému pôsobeniu na slovenskom trhu, sme podľa školského známkovania rozdelili do 5 skupín.

Do poslednej skupiny sa na základe vyhodnotenia dostali štyria výrobcovia (22,2 % overovaných výrobcov), ktorí nemajú webové stránky, neuvádzajú kontaktné údaje a nemajú zákaznícku linku či podporu. Spotrebitelia o týchto výrobcoch či samotných výrobkoch nevedia nič zistiť a musia sa spoliehať len na informácie stavebnín, v ktorých si produkt prípadne kúpia. V prípade týchto výrobcov mystery shopperi nenašli informácie ani o zdravotnej nezávadnosti či bezpečnosti výrobkov. Keďže sa spotrebiteľ v týchto prípadoch nemá s kým pred kúpou poradiť, v podstate vôbec nevie zistiť, čo kupuje.

Hodnotenie v škole by bolo: 5

Do druhej najhoršie hodnotenej skupiny patria dvaja výrobcovia (11,1 % overovaných výrobcov), ktorí nemajú vlastnú webovú stránku, ani žiadne priame možnosti kontaktu. Tajní spotrebitelia tiež mali problém nájsť  potrebné informácie o výrobkoch, a čiastočne sa im to podarilo len cieleným dohľadaním stavebnín, ktoré im poskytli niektoré základné informácie.

Hodnotenie v škole by bolo: 4

Do tretej skupiny sa dostali štyria výrobcovia (22,2 % overovaných výrobcov), ktorí síce majú webovú stránku dostupnú v slovenčine alebo češtine, no spotrebitelia ich nevedeli kontaktovať telefonicky a informácie na internete im s riešením ich konkrétnej situácie pomohli len čiastočne. Sem patria aj výrobcovia, ktorí poskytli len čiastočné poradenstvo a odpovede e-mailom.              

Hodnotenie v škole by bolo: 3

Na pomyselnom druhom mieste skončili štyria výrobcovia (22,2 % overených výrobcov), ktorí majú webovú stránku dostupnú v slovenčine alebo češtine, spotrebitelia ich vedeli kontaktovať priamo na zákazníckych linkách alebo osobitne určených telefónnych číslach, avšak  výrobcovia v niektorých situáciách neposkytli alebo nevedeli poskytnúť potrebné poradenstvo, alebo ho poskytli len čiastočne, prípadne na zákazníckej linke poskytovala poradenstvo osoba nehovoriaca po slovensky.       

Hodnotenie v škole by bolo: 2

V najlepšie vyhodnotenej skupine sa ocitli takisto 4 výrobcovia (22,2 %). U týchto spoločností spotrebitelia ľahko nájdu všetky potrebné informácie na ich webových stránkach. Zároveň títo výrobcovia ponúkajú aj funkčné zákaznícke linky a iné možnosti priameho kontaktovania. Tajné zákaznícke telefonáty boli vybavené k spokojnosti spotrebiteľov, a kvalitné poradenstvo bolo poskytnuté vo všetkých troch stanovených životných situáciách.                         

Hodnotenie v škole by bolo: 1

Hodnotiaca tabuľka výrobcov tepelnej izolácie

© 2025 Spoločnosť ochrany spotrebiteľov

Dôležité je klásť správne otázky

Mystery shopping zameraný na kvalitu služieb výrobcov tepelnej izolácie je v poradí tretí tajný nákup realizovaný Spoločnosťou ochrany spotrebiteľov na Slovensku. Po tajných nákupoch energetických certifikátov a tepelných čerpadiel tak zmapovali ďalšiu časť cesty spotrebiteľov k zvyšovaniu energetickej efektívnosti ich domov na Slovensku. Aké ponaučenia teda pre spotrebiteľov, ktorí uvažujú o zateplení domu  z tohto tajného nákupu plynú?

1. Vždy si overte skúsenosti a reputáciu výrobcu na trhu. Má viacročné skúsenosti a pôsobí na trhu dlhodobo? Ide o známu značku spojenú s kvalitou?

2. Overte si, aký poradenský servis výrobca poskytuje. Je ochotný poskytnúť odborné poradenstvo? Vie poradiť, akú hrúbku či skladbu zvoliť, aby zateplenie fungovalo správne? Poskytuje informácie, kde v blízkosti vášho domova viete jeho výrobky kúpiť?

3. Zamerajte sa na riešenie problémov a reklamácií. Máte chybný výrobok reklamovať u výrobcu, či dodávateľa? Ako prebieha proces reklamácie? Ako dlho trvá reklamačné konanie? Vie výrobca alebo dodávateľ izolácie na miesto vzniknutého problému prísť?

4. Dôležitá je aj flexibilita a skladovanie. Definuje výrobca podmienky skladovania materiálu? Čo sa stane, ak počas zatepľovania dôjde k problémom, napríklad ak izolácia zmokne? Je možné dodať chýbajúce množstvo izolácie alebo vrátiť prebytočný materiál?

5. Zamerajte sa na budúcnosť a inovácie. Zaujíma sa výrobca o trendy a snaží sa zlepšovať svoje produkty a služby? Investuje do technológií pre zlepšenie životného prostredia?

Pri výbere výrobcu je vždy dôležité klásť správne otázky a získať jasné odpovede. Spoľahlivý výrobca poskytne nielen kvalitné a ekologicky udržateľné produkty, ale aj komplexnú podporu počas celého procesu – od poradenstva až po riešenie prípadných problémov.

– – –

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Mystery shopping: Skúsenosti spotrebiteľov pri kúpe tepelného čerpadla

Mystery shopping: Skúsenosti spotrebiteľov so získaním energetického certifikátu pre rodinný dom

Uvažujete o tepelnom čerpadle?

Bezplatne sa registrujte na https://www.spolocnenakupy.sk a využite našu špeciálnu ponuku na nákup a inštaláciu tepelných čerpadiel vzduch – voda za zvýhodnené ceny. Pozrite naše videá ako svoj dom na tepelné čerpadlo pripraviť, a pomocou našej online kalkulačky zistite, koľko škodlivých emisií vďaka nemu nevyprodukujete.

 

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad