Milí spotrebitelia, vážení čitatelia,

leto je preč a u nás pod Tatrami už ráno z okien pomaly zoškrabujeme jemnú námrazu. Máme čerstvo po voľbách a mnohí s obavami sledujú, ako náš život ovplyvní budúca vláda. Navyše sa blíži zima, ceny neklesajú, vojna u susedov nekončí a okrem politiky sa o slovo čoraz viac hlási aj klimatická kríza. Preto sa, v rámci zlepšenia nálady našich čitateľov, na tomto mieste zameriam na pozitívnu zmenu, ktorá je výsledkom aj dlhodobého snaženia nášho združenia.

Vďaka zmene Všeobecno obchodných podmienok (VOP) môžu od 11.9.2023 spotrebitelia opraviť chybný alebo neúplný údaj zadaný do elektronického systému pri úhrade diaľničnej známky do konca kalendárneho dňa, v rámci ktorého bol takýto údaj poskytnutý. Čo znamená, že naše viac ako trojročné úsilie predĺžiť lehotu na opravu chyby pri kúpe diaľničnej známky, prinieslo skutočnú zmenu.

Pri analýze podmienok správcu výberu úhrady diaľničnej známky sme už v roku 2020 zistili, že zodpovednosť za správnosť údajov poskytnutých do elektronického systému predajca prenáša vo všetkých prípadoch na zákazníka, a prípadnú opravu, zmenu alebo doplnenie nesprávneho alebo neúplného údaja bolo možné vykonať iba v lehote do 15 minút od jeho poskytnutia. Z pohľadu spotrebiteľa sme to vyhodnotili ako neprijateľné zmluvné podmienky, spôsobujúce značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa a upozornili sme na to nielen správcu výberu a evidencie úhrady diaľničnej známky, ale aj zodpovedné autority.

Mimosúdne rokovania so zástupcami správcu priniesli len čiastočné zmeny, no keďže z jeho strany nedošlo súčasne aj k zmene VOP, v auguste 2021 Spoločnosť ochrany spotrebiteľov podala súdnu žalobu na abstraktnú kontrolu sporného ustanovenia. Dňa 29.09.2022 Krajský súd v Bratislave našu žalobu zamietol s odôvodnením, že 15 minútová lehota na odstránenie chyby nepredstavuje hrubý nepomer v právach a povinnostiach v neprospech spotrebiteľa. Zároveň však vyriekol dôležitý právny záver o vzťahu medzi správcom a spotrebiteľmi, ktorým potvrdil, že ide o spotrebiteľský vzťah, ktorý spadá pod spotrebiteľsko–právnu ochranu.  Spoločnosť ochrany spotrebiteľov podala odvolanie na Najvyšší súd SR, o odvolaní dosiaľ nebolo rozhodnuté, no súbežne s prebiehajúcim súdnym konaním správca nedávno zmenil svoje VOP, čím zlepšila postavenie spotrebiteľov.

Ďakujem mojim kolegom za trpezlivosť, vytrvalosť a dobre odvedenú prácu, a nám ostatným nech je aj tento príklad motiváciou, že hoci mlyny spravodlivosti na Slovensku melú často veľmi pomaly, po malých krôčikoch, odveký zápas Dávida s Goliášom nikdy nie je vopred stratený.

Farebnú jeseň želá
Petra Čakovská, podpredsedníčka S.O.S.

#Novinky

EÚ zakázala zelené vymývanie mozgov

Ekologické tvrdenia sa dnes objavujú doslova všade, od potravín po textil a spotrebitelia nevedia, ktoré z nich sú dôveryhodné. Nové pravidlá EÚ vnášajú do používania ekologických tvrdení poriadok. „CO2 neutrálny“ syr, plastová fľaša, letenka ani bankový účet neexistuje. Je to len greenwashing, zelené vymývanie mozgov, ktorá má vyvolať dojem, že spoločnosti znižujú svoj negatívny vplyv na klímu. Sme radi, že EÚ uhlíkovo neutrálne tvrdenia zakázala.

Energetický štítok už čoskoro aj na smarfónoch a tabletoch

Od 20. júna 2025 bude označenie energetickým štítkom povinné pre všetky smartfóny a tablety uvedené na trh EÚ. Aj smartfóny a tablety budú musieť zobrazovať informácie o svojej energetickej účinnosti, životnosti batérie, ochrane pred prachom a vodou a odolnosti voči náhodným pádom. A po prvýkrát od uvedenia na trh budú musieť vykazoval aj tzv. skóre opraviteľnosti. Kliknite na náš článok o nových pravidlách a dozviete sa viac.

Ako získať tepelné čerpadlo ešte pred zimou?

Na Slovensku sa vlani predalo 13 225 tepelných čerpadiel, čo spôsobilo dlhé čakanie. Majitelia rodinných domov sa však do konca októbra môžu registrovať do skupinového nákupu tepelných čerpadiel vzduch-voda, a získať ho so zľavou, aj s inštaláciou, už do dvoch mesiacov. Tepelné čerpadlá sú otestované a skontrolovali sme aj zmluvy, ktoré s dodávateľom podpíšete. Viac podrobností tu.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Väčší výber a spravodlivejšie online služby pre spotrebiteľov

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft musia dodržiavať prísnejšie pravidlá. Tzv. gatekeeperi musia spotrebiteľom poskytnúť skutočný výber zdrojov. A Meta napríklad už nebude môcť kombinovať data získané cez Facebook, Instagram či WhatsApp bez predchádzajúceho súhlasu spotrebiteľa. Viac o nových pravidlách sa dozviete v našom článku.

 

15 tipov ako menej plytvať jedlom

Kupujeme viac potravín ako potrebujeme, nechávame pokaziť ovocie a zeleninu, servírujeme si väčšie porcie ako zjeme… Keď plytváme potravinami, plytváme prácou, energiou, investíciami, ale aj vodou, osivom či krmivami, ktoré sú potrebné na ich výrobu. Už malé zmeny našich návykov však môžu mať globálny dosah. Konajme. Zastavme plytvanie jedlom. Kvôli ľuďom a najmä kvôli planéte. Tipy ako na to nájdete tu.

 

Letenky sú oproti vlakom stále smiešne lacné

Do niektorých miest je lepšie ísť vlakom, no vo všeobecnosti je cestovanie železnicou priemerne štyrikrát drahšie ako let. Inštitúcie EÚ a národné vlády však naďalej dotujú letecké spoločnosti a letiská a rušia železničné stanice a trate, Pozrite si analýzu 112 európskych trás – porovnanie leteckých a železničných taríf na každej trase počas 9 rôznych dní.

#Dobre vedieť

 

Ecolabel už aj na menštruačných kalíškoch

Na trhu v EÚ je už viac ako 530 sanitárnych výrobkov so značkou Ecolabel. Už dnes spotrebitelia v obchodoch nájdu takto označené plienky, tampóny či vložky, a odteraz to platí už aj pre menštruačné kalíšky. Od júla platia aktualizované kritéria značky Ecolabel aj pre absorpčné hygienické výrobky, ktoré tak majú zabezpečiť ešte prísnejšie environmentálne a zdravotné záruky. Podrobnosti tu. 

Digitálne prostredie nie je spravodlivé

Výsledky prieskumu o neférových praktikách ukazujú, že sa spotrebitelia v digitálnom svete príliš často cítia nedostatočne chránení a žiadajú väčšiu ochranu a práva. Nemajú pocit kontroly nad zobrazovaním obsahu a rozhodnutiami, ktoré v online svete prijímajú, monitorovanie a sledovanie považujú za nespravodlivé, žiadajú väčšiu reguláciu komerčných influencerov a výraznejšiu ochranu detí. Patríte k nim aj vy?

Nebojte sa reklamovať

Spotrebitelia často nie sú spokojní s kvalitou tovaru či služby. Zavalení starosťami, reklamáciu odsúvajú v nádeji, že na ňu budú mať neskôr viac času. Reklamovať by sme však mali bez zbytočného odkladu, inak môžeme zmeškať dôležité lehoty alebo si zhoršiť pozíciu pri vyjednávaní s predajcom. Využite služby našich bezplatných spotrebiteľských poradní v Bratislave, Trnave, Poprade a Košiciach.

#Zaujímavé

 

Zelené lietanie neexistuje

Letecká doprava je najrýchlejšie rastúcim zdrojom emisií v Európe. Aby pôsobili „zelenšie“ používajú letecké spoločnosti tvrdenia o kompenzácii CO2 a spotrebiteľov vyzývajú, aby neutralizovali emisie zo svojich letov. No kým spotrebiteľov presviedčajú, že ich lety sú „uhlíkovo kompenzované“, aktivity, do ktorých investujú, neodstraňujú spôsobené klimatické škody. Tieto marketingové tvrdenia sú však podľa pravidiel EÚ zavádzajúce a klamlivé.

 

Sortiment Ecolabel sa rozširuje 

Na trhu s plienkami a menštruačnými výrobkami nájdeme zväčša výrobky na jedno použitie. A keďže ich používame veľmi často, vzniká obrovské množstvo odpadu. Nové kritériá pre opakovane použiteľné menštruačné kalíšky zaisťujú čo najmenší dopad na životné prostredie a naše zdravie. Je však používanie kalíškov bezpečné? Prečo sú udržateľnejšie ako iné alternatívy? Odpovede nájdete v našom videu.

 

Vaše skúsenosti nás zaujímajú 

Tepelné čerpadlá  sú čoraz populárnejšie aj na Slovensku. Minulý rok sa ich predalo 13 225, a tento medziročný nárast o takmer 88 % sa odrazil v dlhých lehotách dodávok a inštalácií. Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti s kúpou tepelného čerpadla v našom online dotazníku. Za váš čas a ochotu pri jeho vyplnení vopred ďakujeme.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad