V digitálnom svete obchodníci, resp. iné oprávnené subjekty spracúvajú vaše osobné údaje z rôznych dôvodov – niekedy preto, že ste im na to dali súhlas (napríklad pri cookies), inokedy preto, že ich k tomu núti zákon alebo s nimi máte zmluvu. Právo namietať vám dáva možnosť povedať „stop“, keď s tým nesúhlasíte.

Čo znamená právo namietať?

Ak obchodník používa vaše údaje na základe oprávneného alebo verejného záujmu, môžete podať námietku a požadovať zastavenie spracúvania vašich osobných údajov. Oprávnený záujem je napríklad, keď subjekt tvrdí, že musí chrániť svoje systémy alebo predchádzať podvodom – vždy ide o rovnováhu medzi právami vás ako používateľa a záujmami druhej strany.

Kedy môžete namietať?

  • Priame marketingové účely: stačí povedať „nesúhlasím“ a subjekt musí ihneď prestať, nemusíte nič dokazovať.
  • Iné prípady (oprávnený alebo verejný záujem): tu musíte uviesť konkrétnu situáciu, prečo by subjekt nemal vaše údaje ďalej používať. Potom je na ňom, aby dokázal, že jeho záujmy sú oprávnené a prevažujú.

Vaša žiadosť môže byť odmietnutá, ak zákony vašej krajiny stanovujú výnimky (napr. polícia, alebo daňové povinnosti), ak je žiadosť neprimeraná alebo jasne šikanózna, prípadne ak existujú „závažné oprávnené dôvody“ alebo je spracúvanie nevyhnutné na právne nároky či výskum vo verejnom záujme.

Ako uplatniť svoje právo?

Napíšte jednoduchý e-mail alebo správu – stačí povedať, že namietate spracúvanie svojich osobných údajov. Uveďte, či ide o priame marketingové účely, alebo vysvetlite svoju konkrétnu situáciu, ak ide o iný typ spracúvania.

Požiadajte, aby subjekt informoval aj všetky tretie strany, ktorým vaše údaje poskytol, že ich nesmú ďalej spracúvať.

Čo sa stane po podaní námietky?

Ak subjekt vašu námietku neodmietne, musí ihneď prestať používať vaše údaje (zvyčajne ich vymazať), ak nemá iný dôvod ich ďalej spracúvať (napríklad zákonnú povinnosť alebo zmluvu s vami). Námietka však neplatí spätne, spracúvanie pred jej podaním zostáva legálne. Subjekt však nesmie pokračovať v spracúvaní na tomto právnom základe.

Praktický príklad

Predstavte si, že ste dostali reklamný e-mail od obchodníka, s ktorým ste nikdy nemali nič spoločné. V tomto prípade môžete okamžite namietať – „nesúhlasím s používaním mojich údajov na marketing“, a obchodník musí prestať. Ale ak ide o spracúvanie na základe „oprávneného záujmu“, treba vysvetliť, prečo vám to prekáža a ako to zasahuje do vašich práv.

Prečo je toto právo dôležité?

Právo namietať vám dáva moc zastaviť spracúvanie vašich údajov, keď si to neželáte. Je to veľmi praktický nástroj, ako si chrániť svoje súkromie.

Tip na záver

Nemusíte byť odborníkmi – stačí jednoduchý e-mail. Ak subjekt robí problémy, GDPR je na vašej strane.

– – –

Ilustračný obrázok je majetkom spoločnosti noyb, zverejnený s jej súhlasom.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad