Známy módny gigant SHEIN, ktorý láka zákazníkov super lacným oblečením a neustálymi výpredajmi, dostal mastnú pokutu. Francúzske úrady mu po dôkladnom vyšetrovaní udelili pokutu 40 miliónov eur za klamlivé zľavy a zavádzajúce tvrdenia o ekologickosti. A čo to znamená pre spotrebiteľov? Mali by sme začať premýšľať, či zľavy na internete naozaj šetria naše peniaze – a životné prostredie.
Finta so zľavami: Nič nie je také, ako sa zdá
Francúzske úrady (DGCCRF – orgán na ochranu spotrebiteľa) analyzovali počas takmer roka tisíce ponúk na stránke fr.shein.com. Zisťovali, ako SHEIN pracuje s cenami, „prečiarknutými“ sumami a percentami zliav. Výsledky boli šokujúce:
- 57 % „zliav“ reálne vôbec neznamenalo zníženie ceny,
- 19 % ponúk bolo menej výhodných, než sa tvrdilo,
- a 11 % „zliav“ znamenalo v skutočnosti dokonca cenu vyššiu.
Ako je to možné? SHEIN opakovane porušoval pravidlá, ktoré chránia spotrebiteľa pred tzv. falošnými zľavami. Namiesto reálnej zľavy z najnižšej ceny za posledných 30 dní firma často cenu pred akciou umelo zvýšila – a potom ju zdanlivo „zlacnila“.
Takto vzniká ilúzia výhodného nákupu – hoci v skutočnosti spotrebiteľ platí bežnú alebo dokonca vyššiu cenu, len s pocitom, že ušetril.
Ekologický marketing bez dôkazov
SHEIN sa okrem toho prezentoval ako značka, ktorá znižuje svoj environmentálny dopad. Na svojom webe tvrdil, že zníži emisie skleníkových plynov o 25 % a že ide o zodpovednú značku.
Lenže keď úrady požiadali o dôkazy, firma nič konkrétne nepredložila. Žiadne dáta, žiadne štúdie, žiadne záväzky.
Tzv. greenwashing – teda falošné „zelené“ tvrdenia – je vážnym problémom, pretože zneužíva dôveru ľudí, ktorí chcú nakupovať zodpovedne a udržateľne. SHEIN týmto zavádzaním ohrozil dôveru spotrebiteľov a poškodil tých, ktorí sa naozaj snažia podnikať ekologicky.
Mastná pokuta a jasné varovanie
Francúzska prokuratúra v spolupráci s DGCCRF po vyšetrovaní navrhla pokutu vo výške 40 miliónov eur. Spoločnosť ju prijala v rámci dohody o mimosúdnom urovnaní.
Francúzske úrady zároveň upozornili, že budú aj naďalej dôsledne sledovať podobné praktiky a vyzvali spotrebiteľov, aby boli opatrní pri ponukách, ktoré znejú až príliš lákavo.
Ako sa chrániť ako spotrebiteľ?
Neverte slepo zľavám. Skutočná zľava znamená zníženie ceny z predchádzajúcej najnižšej sumy za posledných 30 dní. Nie „zľava“ z ceny, ktorá bola zámerne navýšená.
Overujte si „ekologické“ tvrdenia. Ak firma tvrdí, že šetrí planétu, pýtajte sa: Ako? Kde sú fakty?
Podporujte zodpovedné značky. To sú tie, ktoré ponúkajú kvalitné výrobky, transparentne komunikujú a netlačia nás do nadmernej spotreby.
Dajte nám vedieť. Ak máte podozrenie na nekalé obchodné praktiky, môžete sa obrátiť na našu organizáciu – sme tu na to, aby sme vám pomáhali. Máte skúsenosť s podozrivými zľavami alebo klamlivou reklamou? Podeľte sa o ňu! Vaše príbehy pomáhajú ochrániť ďalších. Napíšte nám na: info@sospotrebitelov.sk.
Spotrebitelia si zaslúžia férové podmienky. Zľava má byť naozaj zľavou. A ekologická zodpovednosť má byť viac než len marketingové heslo…