Známy módny gigant SHEIN, ktorý láka zákazníkov super lacným oblečením a neustálymi výpredajmi, dostal mastnú pokutu. Francúzske úrady mu po dôkladnom vyšetrovaní udelili pokutu 40 miliónov eur za klamlivé zľavy a zavádzajúce tvrdenia o ekologickosti. A čo to znamená pre spotrebiteľov? Mali by sme začať premýšľať, či zľavy na internete naozaj šetria naše peniaze – a životné prostredie.

Finta so zľavami: Nič nie je také, ako sa zdá

Francúzske úrady (DGCCRF – orgán na ochranu spotrebiteľa) analyzovali počas takmer roka tisíce ponúk na stránke fr.shein.com. Zisťovali, ako SHEIN pracuje s cenami, „prečiarknutými“ sumami a percentami zliav. Výsledky boli šokujúce:

  • 57 % „zliav“ reálne vôbec neznamenalo zníženie ceny,
  • 19 % ponúk bolo menej výhodných, než sa tvrdilo,
  • a 11 % „zliav“ znamenalo v skutočnosti dokonca cenu vyššiu.

Ako je to možné? SHEIN opakovane porušoval pravidlá, ktoré chránia spotrebiteľa pred tzv. falošnými zľavami. Namiesto reálnej zľavy z najnižšej ceny za posledných 30 dní firma často cenu pred akciou umelo zvýšila – a potom ju zdanlivo „zlacnila“.

Takto vzniká ilúzia výhodného nákupu – hoci v skutočnosti spotrebiteľ platí bežnú alebo dokonca vyššiu cenu, len s pocitom, že ušetril.

Ekologický marketing bez dôkazov

SHEIN sa okrem toho prezentoval ako značka, ktorá znižuje svoj environmentálny dopad. Na svojom webe tvrdil, že zníži emisie skleníkových plynov o 25 % a že ide o zodpovednú značku.

Lenže keď úrady požiadali o dôkazy, firma nič konkrétne nepredložila. Žiadne dáta, žiadne štúdie, žiadne záväzky.

Tzv. greenwashing – teda falošné „zelené“ tvrdenia – je vážnym problémom, pretože zneužíva dôveru ľudí, ktorí chcú nakupovať zodpovedne a udržateľne. SHEIN týmto zavádzaním ohrozil dôveru spotrebiteľov a poškodil tých, ktorí sa naozaj snažia podnikať ekologicky.

Mastná pokuta a jasné varovanie

Francúzska prokuratúra v spolupráci s DGCCRF po vyšetrovaní navrhla pokutu vo výške 40 miliónov eur. Spoločnosť ju prijala v rámci dohody o mimosúdnom urovnaní.

Francúzske úrady zároveň upozornili, že budú aj naďalej dôsledne sledovať podobné praktiky a vyzvali spotrebiteľov, aby boli opatrní pri ponukách, ktoré znejú až príliš lákavo.

Ako sa chrániť ako spotrebiteľ?

Neverte slepo zľavám. Skutočná zľava znamená zníženie ceny z predchádzajúcej najnižšej sumy za posledných 30 dní. Nie „zľava“ z ceny, ktorá bola zámerne navýšená.

Overujte si „ekologické“ tvrdenia. Ak firma tvrdí, že šetrí planétu, pýtajte sa: Ako? Kde sú fakty?

Podporujte zodpovedné značky. To sú tie, ktoré ponúkajú kvalitné výrobky, transparentne komunikujú a netlačia nás do nadmernej spotreby.

Dajte nám vedieť. Ak máte podozrenie na nekalé obchodné praktiky, môžete sa obrátiť na našu organizáciu – sme tu na to, aby sme vám pomáhali. Máte skúsenosť s podozrivými zľavami alebo klamlivou reklamou? Podeľte sa o ňu! Vaše príbehy pomáhajú ochrániť ďalších. Napíšte nám na: info@sospotrebitelov.sk.

Spotrebitelia si zaslúžia férové podmienky. Zľava má byť naozaj zľavou. A ekologická zodpovednosť má byť viac než len marketingové heslo…

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad