Milí čitatelia,
blíži sa prvé výročie účinnosti nového zákona o ochrane spotrebiteľa, no vedia vôbec samotní spotrebitelia o zmenách, ku ktorým došlo? „Starý“ zákon obsahoval postup reklamačného konania a priamo ukladal predávajúcemu povinnosť vybaviť reklamáciu ihneď. Maximálna lehota na vybavenie reklamácie však vo všeobecnosti nesmela presiahnuť 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Dokonca, ak predávajúci lehotu nestihol, spotrebiteľ mal priamo zo zákona právo od zmluvy odstúpiť alebo žiadať výmenu výrobku za nový. V novom zákone o ochrane spotrebiteľa by ste však reklamačný proces hľadali márne. Upravuje ho Občiansky zákonník v rámci ustanovení o spotrebiteľskej kúpnej zmluve. Reklamácia bola nielen presunutá, ale zároveň dostala aj nové meno – od 1. júla 2024 je to tzv. vytknutie vady. Ak teda pristúpite k vytknutiu vady dnes, predávajúci vám musí o tom bezodkladne vydať písomné potvrdenie, kde je povinný uviesť aj lehotu, v ktorej vytknutú vadu odstráni. Táto lehota by mala byť primeraná, čím sa rozumie najkratší čas, ktorý predávajúci potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci. Tento časový rámec má našťastie aj zákonné ohraničenie, pretože by bolo ťažké ustáliť pri každej pokazenej veci, čo je ešte primerané, a kedy už predávajúci porušil zákon. Občiansky zákonník primeranú lehotu limituje na maximálne 30 dní odo dňa vytknutia vady. Ale pozor, dáva tiež predávajúcemu možnosť tento čas predĺžiť, ak je na to odôvodnený objektívny dôvod, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť. V čom sa to teda líši? Že na rozdiel oproti minulosti nie je 30 dní ako 30 dní. V starom režime predávajúci musel reklamáciu vybaviť do 30 dní, inak musel znášať následky, v novom režime môže predávajúci 30-dňovú lehotu predlžovať. Stačí ju odôvodniť skutočnosťami, na ktoré predávajúci nemá vplyv. Môže sa vôbec spotrebiteľ brániť? V súčasnosti už dostávame podnety, keď predávajúci pred uplynutím 30-dňovej lehoty spotrebiteľovi oznámi, že lehota na vybavenie sa predlžuje z objektívnych dôvodov. Takého oznámenie však podľa nášho názoru nestačí. Na to, aby predávajúci neporušil žiadne zo spotrebiteľských práv, musí byť v tomto oznámení určený aj konkrétny objektívny dôvod s popisom, prečo ho predávajúci nevie ovplyvniť. Spotrebiteľ by vždy mal trvať na tom, aby predávajúci v oznámení o predĺžení tieto konkrétne dôvody s vysvetlením uviedol. V prípade pochybností o postupe predávajúceho a objektivite jeho dôvodov, sa spotrebitelia môžu obrátiť na štátny orgán dohľadu, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia. Prajeme krásne dni a čo najmenej reklamácií (vytknutí vád), či už v starom alebo novom režime! JUDr. Simona Šimková Lištiaková |
|
#Novinky |
|
![]() Štátny program Zelená domácnostiam úspešne pomáha slovenským domácnostiam pri prechode na ekologické vykurovanie či výrobu elektriny. Nezmeškajte možnosť získať dotáciu na fotovoltické panely alebo tepelné čerpadlá, úplné vyčerpanie financií sa očakáva už v lete. Koľko presne môžete vďaka dotácii ušetriť, a čo bude nasledovať po vyčerpaní týchto financií? Prečítajte si náš článok. |
|
![]() Ministerstvo hospodárstva SR zvažuje zmenu systému štátnej pomoci na energie. Kým v súčasnosti štát na plyn každej domácnosti prispieva, od roku 2026 by táto pomoc mala byť limitovaná len pre energeticky chudobných. Prečo je ten správny čas zvážiť prechod na tepelné čerpadlo? A ako cena plynu s tepelnými čerpadlami nimi vlastne súvisí? Celý náš článok nájdete tu. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Premýšľali ste niekedy nad tým, či sú vaše osobné údaje dobre chránené alebo kto všetko o vás čo a prečo vie? Chceli ste niekedy zabezpečiť súkromie svojich údajov, ale nevedeli ste, ako na to? Testujte svoje práva na ochranu údajov v reálnom živote. V našom článku Tvoje práva, tvoje rozhodnutie spoznáte osem dôležitých práv, ktoré tvoria GDPR, a raz týždenne vám jedno z nich priblížime podrobnejšie. Prvé z nich – právo na prístup k osobným údajom – nájdete v našom článku. |
|
Začiatkom mája dánska spotrebiteľská organizácia Forburgerrådet TÆNK zverejnila nové zistenia týkajúce sa stále prítomných chemikálií v lacných nepremokavých bundách. Testovali celkovo 26 búnd kúpených na Amazon, Shein, Temu a v kamenných obchodoch, aby porovnali prípadné rozdiely medzi oblečením z EÚ a mimo nej. Čo testy odhalili a či je rozdiel medzi bundami kúpenými v kamennom obchode alebo online platforme sa dočítate tu. |
|
#Dobre vedieť |
|
![]() Nie každý si uvedomuje, že aj jednoduchou výmenou žiaroviek sa dá ušetriť. Rovnako je to aj zo staršími spotrebičmi, ktoré je možné nahradiť novšími modelmi s nižšou spotrebou. Cena nového spotrebiča sa nám tak vráti vo forme nižších účtov za energie. Vyskúšajte našu online kalkulačku, ktorá vám možnú úsporu jednoducho vypočíta Pozrite si aj video z nášho workshopu Ako šetriť energiu v domácnosti – tipy a triky. |
|
![]() Kvôli zmene účtovania poplatku za pripojenie do distribučnej sústavy sa poplatok za elektromer od 1.7.2025 niektorým domácnostiam zmení. Ide hlavne o zákazníkov na strednom a západnom Slovensku. Zmena sa dotkne najmä spotrebiteľov, ktorí využívajú dvojtarifné sadzby, teda prevažne sadzby pre domy s elektrickým vykurovaním alebo tepelným čerpadlom. Pozrite sa, či sa zmena týka aj vás… |
|
|
|
![]() SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |