Ako (ne)chrániť spotrebiteľa

január 13, 2014 SOS

hlavy

„Vďaka“ novele Občianskeho zákonníka by mohli spotrebitelia  od 14. apríla 2014 aj tovar kúpený v kamenných obchodoch vrátiť bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní, ako je to v súčasnosti pri nákupe cez internet. Ako zástupca spotrebiteľského združenia a reprezentant Slovenska v Európskej poradnej skupine spotrebiteľov však tento návrh považujem za populistický povel čelom vzad ochrane spotrebiteľov na Slovensku. 

Znie to pekne. Kúpim si malý sveter, kávovar bude príliš hlasný, v aute ma na stehne omína šev na sedadle… Žiadny problém. Do siedmich dní môžem predsa tovar vrátiť. No táto pseudo ochrana v našom pseudo právnom štáte opäť rieši onkologické ochorenie náplasťou na kurie oko. Budete nosiť spodnú bielizeň, ktorú už niekto sedem dní „skúšal“? Kúpite si značkovú obuv, ktorú už niekto pred vami nosil? Kuchynský riad, spotrebiče, elektronika… Kto nám, ostatným spotrebiteľom, zaručí, že tovar, ktorý niekto pred nami „opáčil“, je naozaj v stopercentnom stave? Táto novela pseudo posilnením práva jedného spotrebiteľa arogantne oslabuje práva ostatných nakupujúcich.

A predávajúci? Zdatný čitateľ za týždeň prečíta aj tri knihy. Cédečko dnes prekopírujete za pár minút… Kamenný obchod nemožno porovnávať s predajom na diaľku. V ňom si môžeme tovar vyskúšať a vybrať si dobre. Prečo by za našu chybu mal pykať predávajúci? Má znížiť cenu tovaru, o ktorom vie, že je nepoškodený, ale už bol použitý? Má zvýšiť cenu tovaru, ktorý spotrebiteľovi priváža výmenou za starý spotrebič a cena obsahuje recyklačný poplatok? Povedzme si otvorene, v každom z nás drieme kúsok špekulanta a peniaze navyše sa vždy zídu. Táto novela robí z kamenných obchodov doslova záložne. Chýba nám do výplaty pár eur? Stačí si spomenúť, čo sme kde za posledný týždeň kúpili a peniažky pohodlne dostaneme späť. Právo na vrátenie tovaru v kamenných obchodoch nie je nikde v Európe zákonom. Niektorí predajcovia túto službu ponúkajú nad rámec, ako pridaný benefit, v rámci skvalitňovania svojich služieb a odlíšenia sa od konkurencie. A tak to má byť.

Milí naši zákonodarcovia, ak naozaj túžite byť užitoční, zrušte povinnosť predajcov odborne posudzovať tovar do roka od nákupu. Obmedzte činnosť rozhodcovských súdov a inkasných spoločností len na obchodné spory. A začnite implementovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2013/11/EÚ z 21. mája 2013 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Asi len nedopatrením ste naň v tohtoročnom rozpočte vyčlenili presne 0 eur. Asi len „v zápale boja za ochranu práv spotrebiteľov“ vám ušla reálna povinnosť, že členské štáty uvedú do účinnosti zákony, predpisy a  opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou do 9. júla 2015. Aby sme to „v zápale boja za ochranu spotrebiteľa“ vôbec stihli, pretože len populizmom sankcie, ktoré nám Európska komisia zatiaľ potichučky vyrubuje, donekonečna zakrývať nemôžete…

reakcia na článok: http://peniaze.pravda.sk/spotrebitel/clanok/304877-kupeny-tovar-budu-moct-ludia-bezdovodne-vracat/