Spotrebiteľský sprievodca džungľou vianočných nákupov

december 19, 2013 PredajcoviaSOSSpotrebitelia

bars

Vianoce sú obdobím, kedy sa často krát stáva, že kúpený tovar musíme vrátiť alebo vymeniť. Prinášame vám preto zopár užitočných rád, ako si pôdu na hladký priebeh prípadných reklamácií vopred pripraviť.

Dohodnite sa vopred

Pri oblečení, obuvi a doplnkoch kupovaných v kamenných obchodoch pred Vianocami sa často krát spoliehame na vlastný odhad a vkus. Budúci majiteľ darčeka si ho spravidla nemôže vyskúšať, preto je dobre vždy sa vopred v predajni dohodnúť, že tovar prídete po Vianociach vymeniť. Je dobrým zvykom predajcov, ak sa s nimi vopred dohodnete, že vám tovar vymenia. Pri kúpe sa teda vždy na výmenu opýtajte. Snažte sa, aby si vás  konkrétny predajca zapamätal, vezmite si na neho kontakt, prípadne sa presne dohodnite na termíne, kedy tovar v prípade potreby prídete vymeniť.

Používajte tovar, na čo je určený

Pri kúpe tovaru sa vždy u predajcu vopred informujte či je určený na účel, na ktorý ho plánujete používať. Napríklad pri obuvi sa často krát stáva, že kým predajca ju kvalifikuje ako vychádzkovú, nevhodnú do daždivého počasia, vy ju plánujete nosiť v prechodnom jarnom či jesennom období. Alebo potrebujete obuv na vysokohorskú turistiku, no predajcovia túto kategóriu ďalej špecifikujú do niekoľkých podkategórií. Stáva sa, že spotrebiteľovi obuv v nevhodných podmienkach premokne, zafarbí ponožky či nevydrží nadmernú záťaž. Predajca by mal vyznačiť účel používania výrobku  v záručnom liste či príbalovom letáku. Pozor najmä na prešívanú obuv, ktorá nie je vodotesná a vo vlhkom počasí často premokne, aj keď je kožená.

Ošetrujte tovar podľa návodu

Denne prichádzajú na trh nové materiály a technológie. Vyplatí sa preto ešte pred kúpou preštudovať návod na použitie a správny spôsob ošetrovania, aby sme sa vyhli prípadným nedorozumeniam a problémom.  Predávajúci je povinný poskytnúť s tovarom aj návod na používanie a správnu údržbu v slovenskom jazyku.

Predajca či výrobca spravidla reklamáciu zamietne, ak zistí, že spotrebiteľ  nedodržal účel použitia výrobku alebo nedodržal pokyny na ošetrovanie výrobku. Majte na pamäti, že pri posudzovaní výrobku odborníci veľmi ľahko zistia, že ste napríklad použili agresívne pracie prášky s enzýmami, zmäkčovadlá, odstraňovače škvŕn, aviváž,  SAVO alebo neoriginálnu náplň do tlačiarne.

Pozor na klamlivú reklamu

V predvianočnom období prichádzajú spoločnosti s masívnymi reklamami na nové balíky služieb. Pamätajte si, že neexistujú super výhodné ponuky bez háčikov. Nájdite si čas a premyslite si, čo potrebujete. Nespoliehajte sa na informácie z reklamy alebo  zamestnancov pobočiek, upozorňujú zväčša len na výhody. Napríklad v prípade akciového telefónu sa zaväzujete zvyčajne k niekoľkoročnému zmluvnému vzťahu. Zvážte, či chcete uzavrieť zmluvu na dobu určitú alebo bez časovej viazanosti.

Presne si stanovte, čo od vybraného aparátu a služby očakávate. Dajte pozor, aby ste neplatili za zbytočnosti ako sú napr. MMS správy, voľné minúty v určitom čase, či výhodné volania do zahraničia.

Neoslavujte Vianoce na dlh

Úvery, pôžičky či výhodné nákupy na splátky sú každodennou realitou. Často ľahkomyseľne si požičiavame na elektroniku, auto, bývanie, dovolenku či dokonca Vianoce. V tomto prípade však naozaj platí ľudové porekadlo – dva krát meraj a raz rež.

Pred podpisom spotrebiteľskej zmluvy nezabudnite, že veriteľa si treba preveriť, zistite si o ňom vopred čo najviac informácií. Nebuďte naivní a nenaleťte zavádzajúcej či agresívnej reklame. Riaďte sa sedliackym rozumom – nikto vám nič nedá zadarmo. Neriešte splácanie jedného dlhu tak, že si vezmete ďalšiu pôžičku. Neberte na seba nové záväzky, keď nemáte istotu splácania záväzkov predchádzajúcich. Prepočítajte si celkovú výšku sumy, ktorú za pôžičku zaplatíte, predovšetkým v pomere k svojmu príjmu, jednoducho, či a za koľko dokážete pôžičku splatiť. Pamätajte si, že spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy o spotrebiteľskom úvere bez uvedenia dôvodu do 14 kalendárnych dní odo dňa uzavretia zmluvy alebo odo dňa, keď mu boli doručené zmluvné podmienky.

Aby nás neboleli brušká a peňaženky

Každý z nás je vystavený pretlaku informácií  o výhodných akciách predajcov, no v prípade potravín sa oplatí  byť ostražitý. Na prvý pohľad výhodná zľava môže byť v skutočnosti len premyslená taktika, aby sme minuli viac. Pri platení si pozorne skontrolujte, či vám bola naúčtovaná akciová cena a žiadajte ju. Kontrolujte hmotnosť a objem tovaru, akciové balenia bývajú nenápadne menšie, s krátkou dobou trvanlivosti. Nakúpite síce viac a výhodnejšie, no nestihnete potraviny skonzumovať. Predajcovia premyslene najdrahší tovar alebo tovar, ktorého sa potrebujú zbaviť, umiestňujú do výšky očí, pozrite sa aj do vyšších regálov alebo nižšie.

Na potravinách si všímajte vzhľad, konzistenciu, farbu, chuť a vôňu. Obal musí byť originálny a nepoškodený. Má tam byť uvedená hmotnosť, dátum spotreby, dátum minimálnej trvanlivosti, zloženie výrobku. Pridané látky by mali byť vypísané slovom, nielen skratkou, spolu s  energetickými hodnotami, neštandardnými technologickými postupmi  a výrobcom či krajinou pôvodu.

Neriaďte sa obrázkami na obaloch. Krava býva vyobrazená na obale stuženého rastlinného tuku, jahody na jogurte obsahujúcom len jahodovú príchuť a cereálie predávané ako müsli s orieškami, s farebnou škatuľou s ovsenými vločkami, lieskovcami, mandľami a kešu, obsahujú v skutočnosti len desať vlašských orechov. V Európskej únii sú zakázané prívlastky čerstvý, prírodný, domáci či živý, pretože sú vlastne v praxi neoveriteľné.

Pozor na kozmetiku

Dátum minimálnej trvanlivosti kozmetického výrobku nie je povinné uvádzať, ak je dlhšia ako 30 mesiacov. Ak dátum minimálnej trvanlivosti nie je na obale uvedený, musí byť uvedený symbol otvoreného téglika, dokedy výrobok používať.

Čoraz viac ľudí trápi precitlivenosť či alergické reakcie na kozmetické výrobky. Zodpovedná osoba na území Slovenska uvedená na obale je povinná sprístupniť na požiadanie verejnosti kvalitatívne a kvantitatívne zloženie kozmetického výrobku a nežiaduce účinky na zdravie ľudí spôsobené jeho používaním. Dopyt spotrebiteľa musí byť zodpovedaný  do 30 dní, inak môže podať sťažnosť na Úrad verejného zdravotníctva SR.

Všetko čo je bio, organic, či natural je moderné. Prírodná kozmetika však nemusí byť vždy bezpečnejšia, komplexne vhodná pre každého. Neexistuje výrobok, ktorý stopercentne garantuje, že nikomu jeho používanie nespôsobilo problémy. Niektoré spoločnosti predávajú svoje výrobky výhradne v lekárňach, čím naznačujú ich liečivé účinky. Ak by však kozmetika mala liečivé účinky, nešlo by už o skrášľovací výrobok, ale liek.

Ako správne reklamovať?

Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarní predávajúceho, v ktorej je jej prijatie možné. Predávajúci je povinný vydať mu zápis o uplatnenej reklamácii. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 kalendárnych dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo žiadať výmenu výrobku za nový.

Občiansky zákonník stanovuje záručné doby podrobne, predávajúci ich nemôže za žiadnych okolností skrátiť. Nový predaný tovar má záručnú dobu 24 mesiacov a tá vždy začína plynúť dňom kúpy. Rovnako dvojročná záruka platí pri zhotovení veci na zákazku. Pri oprave vecí na zákazku zákon stanovuje záručnú dobu tri mesiace.  Rok trvá záručná doba pri predaji použitých vecí. Pamätajte si však, že záručná doba sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola cena znížená.

Dôležité je vedieť, že reklamáciu treba uplatniť bezodkladne, hneď po zistení chyby. Oneskorená reklamácia je neoprávnená, spotrebiteľ nemá ďalej používať vec, na ktorej zistil chybu.

Ak uplatníte reklamáciu do 12 mesiacov od kúpy, predávajúci ju môže zamietnuť len na základe odborného posúdenia, a všetky náklady znáša predávajúci.

Ak uplatníte reklamáciu po roku od kúpy a predávajúci ju zamietol, na doklade o jej vybavení musí uviesť, komu môžete zaslať výrobok na posúdenie. Ak je výrobok zaslaný spotrebiteľom na odborné posúdenie určenej osobe, všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša predávajúci bez ohľadu na výsledok. Ak vyjde odborný posudok v prospech spotrebiteľa, môže reklamáciu uplatniť znova a predajca ju nesmie zamietnuť.

Krásne Vianoce, šťastný a veselý Nový rok 2014 a veľa užitočných darčekov pod stromčekom!