fbpx

Všetky potravinárske a nápojové spoločnosti v EÚ musia na etikete uvádzať informácie o ich zložení a výživových hodnotách. Len alkohol má výnimku a vďaka intenzívnemu lobingu zástupcov tohto odvetvia Európska komisia zachováva osobitné zaobchádzanie pri označovaní alkoholických nápojov, hoci je to pre spotrebiteľov nevýhodné.

Ako v supermarkete najčastejšie hľadáte informácie o zložení či výživových hodnotách tovarov? Nájdete QR kód na potravine, vytiahnete mobil, otvoríte aplikáciu fotoaparátu, naskenujete QR kód, počkáte, kým sa stránka načíta (samozrejme, ak máte smartfón pripojený na internet), potom rolujete a klikáte, aby ste našli žiadané informácie?

Alebo si radšej všetky tieto informácie prečítate priamo na etikete?

Pre spotrebiteľov v rušnom supermarkete je jednoznačne lepšia druhá možnosť. Pri tej prvej je potrebné prekonať množstvo zložitých prekážok, ktoré zneprístupňujú užitočné informácie bežným spotrebiteľom. Napriek tomu práve prvú možnosť výrobcovia alkoholu u tvorcov legislatívy tvrdo presadzujú. Európsku komisiu žiadajú o flexibilitu a povolenie „digitálnych etikiet“.

Prečo má alkohol výnimku?
Prečo práve výrobcovia alkoholu nemusia spĺňať zákonné požiadavky, hoci všetci ostatní výrobcovia potravín a nápojov áno? Na túto výnimku pre označovanie alkoholu neexistuje žiadny dobrý objektívny dôvod. Už v roku 2011, keď rozhodovacie orgány rokovali o nariadení o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, alkoholový priemysel tvrdo (a úspešne) loboval za udelenie osobitnej výnimky z povinnosti uvádzať na etikete informácie o zložení a výživových hodnotách. To viedlo k zvláštnej situácii. Z etikety koly ľahko zistíte množstvo cukru v plechovke, no keď do výrobku pridáte whisky (ako v prípade predmiešaných liehovín), táto informácia sa vyparí. Táto situácia výrobcom alkoholu veľmi vyhovuje. Zmes whisky a koly totiž obsahuje rovnaké množstvo cukru ako bežná kola, no takmer dvakrát viac kalórií, vzhľadom na to, aký kalorický je samotný alkohol.

Výskumné centrum EÚ Joint Research Center zdôrazňuje, že poskytovanie informácií spotrebiteľom len digitálnymi prostriedkami je „riskantné“ a „najlepším riešením sa stále zdajú byť etikety na obaloch“. V prípade digitálnych etikiet však musíte ísť na internet, aby ste ich našli. A to nie je jednoduché, keď v jednej ruke držíte telefón, v druhej fľašu a vaše dieťa práve odbehlo do uličky so sladkosťami.

Zloženie a nutričné hodnoty
Výrobcovia alkoholu argumentujú, že „pre veľkú väčšinu liehovín nie sú dôležité ani zoznamy ingrediencií, ani výživové hodnoty, pretože číre liehoviny obsahujú v podstate len tri zložky a výživové tabuľky by boli plné núl“. Ak by to bola pravda, investovali by výrobcovia alkoholu toľko času do snahy zabrániť spotrebiteľom vidieť tieto informácie?

Napríklad výrobcovia írskej whisky radi skrášľujú svoje fľaše rozprávkami o remeselnom spracovaní, zverejniť zoznam ingrediencií sa však zdráhajú. Atraktívny jantárový odtieň obľúbeného nápoja pritom často vôbec nepochádza zo sudov, v ktorých whisky dozrieva, ale z pridaného karamelového farbiva (E150).

V čase, keď v Európe každý druhý dospelý človek trpí obezitou, sú informácie o výživových hodnotách dôležitým nástrojom, ktorý spotrebiteľom pomáha vyberať si menej kalorické nápoje. Alkoholické výrobky majú rôzny obsah cukru, nasýtených tukov alebo sodíka, napríklad smotanové likéry, dezertné vína a ležiaky sa výrazne líšia. A spotrebitelia musia mať možnosť sa o týchto rozdieloch dozvedieť.

Komisia musí byť v otázke označovania alkoholu odvážna
Európska komisia sa zaviazala do konca roka 2022 predložiť legislatívny návrh, aby aj výrobcovia alkoholu museli povinne uvádzať informácie o zložení a výživových hodnotách svojich produktov. Po intenzívnom lobingu výrobcov alkoholu však návrh mešká už viac ako rok, a spotrebitelia stále nevedia, čo sa vo fľaši nachádza.

Hoci samotné informácie nikdy nebudú všeliekom na nadmernú konzumáciu nezdravých potravín a nápojov ako je alkohol, sú základným nástrojom, ktorý nemožno ignorovať. Je najvyšší čas, aby Komisia začala uvažovať triezvo, ukončila osobitné zaobchádzanie s alkoholovými výrobkami a konečne zabezpečila, aby sa informácie uvádzali tam, kde ich spotrebitelia môžu využiť najlepšie a najľahšie – na fľaši.

– – –

<Image by freepik>

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad