fbpx

Zavádzajúce „uhlíkovo neutrálne“ tvrdenia sa často používajú najmä v potravinárskom sektore a mätú spotrebiteľov, ako ukazujú  príklady, ktoré dnes zverejnili spotrebiteľské skupiny z desiatich krajín EÚ.1 Európska spotrebiteľská organizácia BEUC vyzýva Európsku komisiu, aby používanie uhlíkovo neutrálnych tvrdení pre všetky produkty vrátane jedla a nápojov, zakázala. Európska komisia aj Parlament sa v najbližších týždňoch majú zaoberať práve greenwashingom.2

„Uhlíkovo neutrálne“, „CO2 neutrálne“, „uhlíkovo pozitívne“, „uhlíkovo neutrálne certifikované“ a podobné výrazy aktuálne bežne nájdeme na pultoch supermarketov. Výrobcovia nimi označujú všetko, od spracovaných výrobkov z bravčového mäsa až po banány prepravované cez pol sveta.

Súčasné pravidlá umožňujú orgánom alebo súdom zasiahnuť až vtedy, keď dôjde k poškodeniu spotrebiteľa, ktorý už bol uvedený do omylu. Spotrebitelia by však v prvom rade nemali byť vôbec vystavení takýmto klamlivým praktikám. BEUC požaduje úplný zákaz uhlíkovo neutrálnych tvrdení, pretože:

– Sú vedecky nepresné: výroba všetkých potravín a nápojov si bude vždy vyžadovať emisie uhlíka.

– Kompenzácia uhlíka, ktorá je základom väčšiny takýchto tvrdení, neposkytuje žiadne záruky „uzamknutia“ uhlíka do budúcnosti.

– Tieto tvrdenia zavádzajú spotrebiteľov a vyvolávajú mylný dojem, že výrobky sú dobrou voľbou pre klímu.

– Vybavovanie sťažností zo strany vnútroštátnych orgánov je také pomalé, že škody spôsobené klimatickým greenwashingom sú už dokonané.

Takéto tvrdenia môžu spotrebiteľov odradiť aj od zmeny stravovania (napr. konzumácie väčšieho množstva rastlinných potravín), čo by mohlo byť celkovo pre klímu oveľa prospešnejšie.

Monique Goyens, generálna riaditeľka BEUC, uviedla:

„Neexistuje nič také ako ‚CO2 neutrálny‘ banán alebo plastová fľaša na vodu. Uhlíkovo neutrálne tvrdenia sú zelené, čisté a jednoduché. No je to len dymová clona, ktorá vyvoláva dojem, že spoločnosti prijímajú seriózne okamžité opatrenia, aby obmedzili svoj škodlivý vplyv na klímu. Pravdou však je, že odďaľujú akciu o mnoho rokov tým, že namiesto toho „kompenzujú“ svoje uhlíkové emisie. Výsadba stromov, ktorých rast bude trvať desaťročia, je oveľa jednoduchšia a lacnejšia, no podstatne menej efektívna, ako znižovanie emisií z ich súčasných činností, ktoré poškodzujú klímu.“

Zelené marketingové správy ako „uhlíkovo neutrálne“, „CO2 neutrálne“ alebo „uhlíkovo pozitívne“ spôsobujú viac škody ako úžitku. V prípade mäsa alebo mliečnych výrobkov, ktoré poškodzujú klímu, takéto pozitívne znejúce tvrdenia nevyhnutne podporia status quo v spotrebiteľských návykoch. To je v čase klimatickej núdze úplne kontraproduktívne, pretože spotrebitelia hľadajú spoľahlivé a zmysluplné informácie, ktoré im pomôžu stravovať sa ekologickejšie. EÚ sa musí v nadchádzajúcich týždňoch chopiť legislatívnych príležitostí a zakázať uhlíkovo neutrálne tvrdenia na trhu.

Kontext:

Kompenzácia uhlíka je prax, ktorá stojí za tvrdeniami mnohých potravinárskych spoločností o uhlíkovej neutralite. Umožňuje obchodníkom kupovať si, často lacno, uhlíkové kredity z kompenzačných projektov, aby „vyvážili“ svoje vlastné činnosti súvisiace s emisiami uhlíka a mohli sa prezentovať „uhlíkovou neutralitou“. Každý kredit predstavuje jednu tonu kompenzovaných emisií uhlíka.

Tieto systémy kompenzácie uhlíka sa pri vytváraní kreditov často spoliehajú na projekty výsadby stromov v rozvojových krajinách. Zatiaľ čo negatívne účinky emisií uhlíka obchodníkov, ktorí kredity nakupujú, sú merateľné a dlhodobé, kompenzačné účinky projektov založených na výsadbe stromov nie sú zaručené.

Prieskum BEUC z roku 2019 ukázal, že 3 zo 4 spotrebiteľov sú ochotní zmeniť svoje stravovacie návyky kvôli životnému prostrediu, no prejsť od zámeru k činom je problematické, čiastočne kvôli ťažkostiam identifikovať udržateľné možnosti v obchode.

1/ Zapojených je 11 spotrebiteľských skupín z 10 krajín: Rakúsko (Arbeiterkammer), Belgicko (Testachats/ Testaankoop), Dánsko (Forbrugerrådet Tænk), Francúzsko (CLCV, UFC-Que Choisir), Nemecko (vzbv), Holandsko (Consumentenbond), Portugalsko (DECO), Španielsko (OCU), Švédsko (Sveriges Konsumenter) a Švajčiarsko (FRC).

2/ Európska komisia má 22. marca 2023 zverejniť návrh iniciatívy Green Claims Initiative. Nasledujúci týždeň bude výbor Európskeho parlamentu pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa (IMCO) hlasovať o návrhu „Posilnenie postavenia spotrebiteľa pre zelenú transformáciu“.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad