Slovensko oficiálne implementovalo európsku smernicu o žalobách v zastúpení a s účinnosťou od 25.7.2023, už aj slovenskí spotrebitelia majú možnosť hájiť svoje práva ako skupina na súde spoločne, ak ich poškodil rovnaký dodávateľ. A keďže manažment kolektívnych prípadov, s ktorými má v mimosúdnej rovine skúsenosti aj spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, je administratívne náročný, rozhodli sa inšpirovať online systémom, ktorý už úspešne používa spotrebiteľská organizácia Latvijas Pateretaju Interesu Aizstavibas Asociacija (PIAA) z Lotyšska.

Cieľom medzinárodného projektu s názvom Spoločný digitálny nástroj na kolektívne uplatňovanie nárokov spotrebiteľov v Lotyšsku a na Slovensku (CollAct SK) je najmä pomôcť slovenskej spotrebiteľskej organizácii, ktorá doteraz nemá vlastný špecifický nástroj na realizáciu kolektívnych žalôb, modifikovať systém vyvinutý PIAA, a prispôsobiť ho potrebám slovenských spotrebiteľov a požiadavkám slovenskej legislatívy. Projekt tiež posilní spoluprácu medzi spotrebiteľskými organizáciami naprieč EÚ, aby viac využívali smernicu o žalobách v zastúpení. Verejný záujem o hromadné žaloby majú zvýšiť informačné kampane realizované v rámci projektu v Lotyšsku a na Slovensku. Kampaň na Slovensku bude propagovať aj nový slovenský IT nástroj CollAct SK.

V priebehu posledných rokov, najmä kvôli aféram ako Dieselgate, národné spotrebiteľské organizácie i Európska komisia investovali veľa úsilia a času do prípravy a implementácie nástrojov na kolektívne vymáhanie práv spotrebiteľov v celej EÚ. Cieľom smernice o žalobách v zastúpení, ktorá bola do slovenského právneho poriadku implementovaná v podobe zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, bolo najmä uľahčiť skupinám poškodených spotrebiteľov prístup k spravodlivosti. Kým v krajinách ako Portugalsko, Holandsko či Nemecko sú hromadné žaloby účinným nástrojom na ochranu práv spotrebiteľov už dlho, pre krajiny ako Slovensko a Lotyšsko ide o novú skúsenosť.

„Naše združene v minulosti riešilo viacero kolektívnych prípadov, kde došlo k poškodeniu práv veľkej skupiny spotrebiteľov napríklad dodávateľom energií, online predajcami, organizátormi koncertov či výrobcami automobilov. Tieto prípady sme doteraz riešili vždy mimosúdne, a len v niektorých došlo k dohode a reálnemu odškodneniu spotrebiteľov. Tento projekt nám pomôže začať novú kapitolu a domáhať sa kolektívnych nárokov spotrebiteľov aj na súde,“ uviedla projektová koordinátorka Petra Čakovská.

Cieľom projektu je teda priniesť online CollACT nástroj, ktorý bol v Lotyšsku vyvinutý na zber a spracovanie sťažností spotrebiteľov, prijatých v procese prípravy a realizácie kolektívnych nápravných opatrení na súde, aj na Slovensko. Táto platforma by mala slúžiť na overovanie/autentifikáciu spotrebiteľov, správu ich individuálnych nárokov, poskytovanie informácií a komunikáciu, prípravu kolektívnych žiadostí o nárok a prenos údajov na súd.

Online nástroj CollACT bude počas dvojročného trvania projektu prispôsobený potrebám oboch partnerov. Výsledkom by mala byť najmä lepšia dostupnosť zefektívnenie fungovania procesu podávania hromadných žalôb pre spotrebiteľov. Ambíciou je tiež zlepšiť prevádzkovú kapacitu a odborné znalosti ADR subjektov pri riešení spotrebiteľských sporov a oprávnených osôb pri podávaní žalôb v zastúpení.

Projekt CollACT spolufinancuje Výkonná agentúra pre malé a stredné podniky (EISMEA). Ďalšie informácie nájdete na stránke https://www.sospotrebitelov.sk/CollAct.

– – –

Ilustračné foto: https://www.freepik.com

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad