fbpx

Európska komisia a sieť európskych úradov pre spoluprácu v oblasti ochrany spotrebiteľov uzavreli vyšetrovanie aplikácie Meta na odosielanie správ WhatsApp na základe sťažnosti, ktorú podala Európska spotrebiteľská organizácia BEUC spolu s ôsmimi svojimi členskými organizáciami v júli 2021. Výsledkom je len záväzok spoločnosti, že sa v budúcnosti polepší. Táto informácia je pre spotrebiteľov sklamaním.

WhatsApp sa zaviazal zmeniť svoje postupy, aby boli v súlade s pravidlami EÚ, aktívne spotrebiteľov informovať o zmenách v zmluve a zároveň im poskytnúť možnosť odmietnuť zmeny podmienok používania rovnako ľahko, ako ich rovnako jednoducho prijať. To sa však bude týkať iba budúcich zmien pravidiel aplikácie. Neponúka však riešenie tisíckam používateľov, ktorí prijali aktualizácie pravidiel aplikácie v roku 2021, najmä kvôli pretrvávajúcim a neodbytným správam, ktoré spotrebiteľov nútili, aby prijali zmeny pravidiel. Tieto podmienky navyše neboli pre spotrebiteľov ani transparentné, ani zrozumiteľné.

Sťažnosť BEUC poukázala na viaceré ďalšie porušenia práv spotrebiteľov ako sú agresívne obchodné praktiky či nejasné a zavádzajúce zmeny pri aktualizáciách podmienok služby. Sťažnosť tiež poukázala na možné porušenia zásad ochrany osobných údajov. Od podania sťažnosti BEUC bolo zistené, že spoločnosť porušila nariadenie o ochrane osobných údajov GDPR v dvoch prípadoch, keď neposkytovala svojim používateľom transparentné informácie.

Pre spotrebiteľské organizácie, vrátane Spoločnosti ochrany spotrebiteľov, ktorá sťažnosť BEUC spolu s ďalšími siedmimi členmi iniciovala, je sklamaním, že sa reakcia zodpovedných úradov obmedzila len na zlepšenie transparentnosti do budúcna. Úrady sa nezaoberali hlavným bodom sťažnosti BEUC, teda agresívnou povahou praktík, ktoré WhatsApp používal, a spotrebiteľom, ktorí boli pod tlakom WhatsApp nútení prijať nové podmienky, neponúkli žiadnu náprava.

Zástupkyňa generálnej riaditeľky BEUC Ursula Pachl uviedla: „WhatsApp mesiace bombardoval používateľov agresívnymi a pretrvávajúcimi vyskakovacími správami, aby ich prinútil prijať nové podmienky používania a zásady ochrany osobných údajov. Používateľov informovali, že ak neprijmú nové podmienky, ich prístup k aplikácii bude pozastavený.“

Naša sťažnosť na túto spoločnosť bola po viac ako jeden a pol roku uzavretá, ale výsledok je sklamaním. Viac transparentnosti a jednoduchá možnosť odmietnuť zmeny pravidiel používania v budúcnosti jednoducho nestačia. Neponúkame nápravu miliónom používateľov WhatsApp, ktorí boli nútení akceptovať zmeny kvôli agresívnemu správaniu spoločnosti v roku 2021. Žiaľ, touto slabou reakciou vysielajú úrady na ochranu spotrebiteľov veľmi znepokojujúci signál, že technologickí giganti ako WhatsApp môžu porušovať práva spotrebiteľov, a potom vyviaznuť len so sľubom, že v budúcnosti sa polepšia. To ilustruje vážne nedostatky v oblasti súčasného spôsobu presadzovania spotrebiteľského práva a potrebu rýchlej reformy, ktorá zabezpečí jeho účinnejšie presadzovanie, najmä v prípadoch porušenia ich práv v rámci celej EÚ.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad