fbpx

Milí čitatelia,

vonku je horúce leto a vrie to i na sociálnych sieťach. Pri plamenných online diskusiách nám však akosi uniká, ako trávia v online svete svoj čas deti a mladí ľudia.

Nórsko možno už budúci rok zakáže používanie retušovaných fotografií a filtrov v reklamách na sociálnych sieťach, ak na to nebude publikum upozornené. Povinnosť informovať, že fotka bola upravená, budú mať všetky spoločnosti, ktoré využívajú sociálne siete na propagáciu, aj influenceri a celebrity, ktoré na sociálnych sieťach zarábajú.

Inzerenti a influenceri budú musieť označiť všetky komerčné fotky a videá, na ktorých bol upravený tvar tela, jeho veľkosť alebo farba pleti. Verejnosť musia upozorniť aj na zväčšené pery, zvýraznené svaly alebo zúžený pás na fotkách. Porušenie nového zákona budú Nóri pokutovať.

Nórski politici zmenou zákona reagujú na rastúce obavy o duševné zdravie mladých ľudí. Tí používaním sociálnych sietí ako Instagram, TikTok či Snapchat získavajú mylnú predstavu o ideálnom obraze ľudského tela. Mnohé výskumy potvrdzujú, že tlak na dokonalý vzhľad na internete vyvoláva pocity depresie, frustrácie, spôsobuje neistotu a znižuje sebaúctu.

Zmenu vo všeobecnosti podporujú mnohí nórski influenceri. Kritici však varujú, že v praxi môže byť nový zákon ťažko vymáhateľný, pretože sa nedá vždy jednoznačne dokázať, či bola fotka nejako upravená.

Je uhorková sezóna, no naši politici a zodpovedné inštitúcie na novodobé online trendy, ktoré negatívne ovplyvňujú aj slovenských spotrebiteľov, nestíhajú reagovať ani počas roka. Preto naša spotrebiteľská organizácia spolupracuje s kolegami zo zahraničných organizácií a spoločne sa pokúšame prebudiť nielen európske, ale aj národné inštitúcie z ich sladkej letargie.

Pomôcť nám môžete aj vy. Ako na to sa dozviete v našom augustovom Spotrebiteľskom newsfiltri.

Príjemné čítanie a pekný zvyšok leta želá

Petra Čakovská,
podpredsedníčka združenia

#Novinky

Pozor na pochybné praktiky predajcov energií, opatrní by mali byť najmä starší občania

Naše domácnosti v týchto dňoch navštevujú zástupcovia dodávateľov elektriny a plynu. Žiadajú ročné zúčtovanie spotreby energie a ponúkajú uzatvorenie „výhodnejšej“ zmluvy. Aké riziká vám pri tom hrozia sa dozviete tu.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Aj vaše deti sa bavia na platforme TikTok?

Chceme poznať vaše skúsenosti. V januári 2021 taliansky úrad na ochranu osobných údajov dočasne zakázal používanie TikTok deťom, ktorých vek sa nedá overiť, keď 10-ročné dievčatko zomrelo pri súťaži v škrtení opaskom. Aj v ďalších krajinách čelí platforma zákazom a sankciám, a nechráni deti pred skrytou reklamou a škodlivým obsahom. Čítajte viac tu.

#Užitočné rady

WhatsApp neprimerane presadzuje svoje aktualizácie

Pozor na vytrvalé a opakujúce sa notifikácie, ktoré používateľov nútia akceptovať nové podmienky používania, ochrany súkromia a osobných údajov napriek tomu, že ich v súčasnosti preverujú európske orgány pre porušenie legislatívy. Viac o téme na tomto linku.

#Zaujímavé aktivity

 

Nepoctivé e-shopy aj neférové zoznamky. S čím môžu pomôcť kolektívne žaloby?

Slovákom sa zvyčajne darí riešiť zákaznícke sťažnosti priamo s obchodníkom. Ak ale ten nespolupracuje, vysúdiť si odškodné nebýva ľahké. Zmeniť to môžu kolektívne žaloby. Pozrite si našu infografiku tu.

Kolektívne žaloby už aj na Slovensku

Európska únia minulý rok prijala smernicu, ktorou dala spotrebiteľom právo čeliť nečestným obchodníkom v sporoch o náhradu škody spoločne. Až 79% európskych spotrebiteľov by ochotnejšie firmu žalovalo spolu s ostatnými poškodenými. Túto možnosť budeme už onedlho mať aj na Slovensku. Sledujte náš Špeciál tu.

SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM TU

alebo

SA PRIHLÁSTE NA ODBER NÁŠHO NEWSFILTRA TU

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad