„Definícia spotrebiteľa zahŕňa každého z nás. Spotrebitelia sú najväčšou ekonomickou skupinou, ovplyvňujúcou a ovplyvnenou takmer každým verejným i súkromným ekonomickým rozhodnutím. Napriek tomu sú jedinou dôležitou skupinou, ktorej názory často ostávajú nevypočuté.“ J.F. Kennedy
Problémy ochrany spotrebiteľa
- nízke právne vedomie spotrebiteľov – v porovnaní s ostatnými členskými krajinami EÚ sú na tom slovenskí spotrebitelia naozaj o poznanie horšie, absentujú vzdelávacie a osvetové aktivity Ministerstva hospodárstva SR i ostatných orgánov štátnej správy, nemáme fungujúci systém vzdelávania v tejto oblasti, spotrebiteľské združenia sú podvyživené, problematika ochrany spotrebiteľa populisticky bagatelizovaná
- nedisciplinovanosť skupiny predajcov a poskytovateľov služieb – prevláda snaha o rýchly zisk nad budovaním dlhodobého vzťahu so spotrebiteľom, nečestné obchodné a marketingové praktiky sú orientované na najzraniteľnejšie skupiny spotrebiteľov
- obmedzené kompetencie kontrolných orgánov – vďaka nastaveným podmienkam je tu široká možnosť mariť výkon kontroly, zneužíva sa inštitút bankového, obchodného tajomstva, a pod., zlé nastavenie pokút, nevypočítateľnosť a zdĺhavosť rozhodovania súdov v správnom súdnictve
- veľmi obmedzené prostriedky rozpočtu – nedostatok prostriedkov na osvetu a informovanie, nedostatok prostriedkov na posilnenie kontrolnej činnosti dozorných orgánov, nedostatok prostriedkov pre spotrebiteľské združenia
- zdĺhavý a komplikovaný legislatívny proces, právne úpravy nekorešpondujúce s potrebami praxe – trvanie – cca rok, neschopnosť držať krok s potrebami trhu, obmedzená schopnosť predkladateľa návrhu zákona chrániť jeho nemennosť počas neskorej fázy
- veľmi nepriaznivý vývin v oblasti legislatívy týkajúcej sa finančných služieb, nedostatočná ochrana spotrebiteľa v oblasti telekomunikačných služieb, energetických služieb či služieb bývania
- nedostatočná vymožiteľnosť práva spotrebiteľa – zdĺhavé súdnictvo, praktická absencia mimosúdneho riešenia sporov, mylné vnímanie funkcie orgánov trhového dozoru
- trieštenie kompetencií v oblasti ochrany spotrebiteľa – pri tvorbe politík jednotlivých rezortov je ochrana spotrebiteľa väčšinou druhoradá otázka
- Ministerstvo hospodárstva SR – ochrana spotrebiteľa všeobecne
- Ministerstvo financií SR – finančné služby, bývanie
- Ministerstvo spravodlivosti SR – súdnictvo
- Ministerstvo životného prostredia a regionálneho rozvoja – potraviny
- Ministerstvo zdravotníctva SR – ochrana nefajčiarov, kozmetika
- Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR – telekomunikácie
Stratégia spotrebiteľskej politiky na roky 2007-2013
- základný programový dokument v oblasti ochrany spotrebiteľa
- vychádza z EÚ stratégie spotrebiteľskej politiky 2007-2013
- hodnotí minulý a súčasný stav a stanovuje priority rozpracované do cieľov
Jej priority
- lepšie monitorovanie trhu
- vzdelávanie a informovanie
- lepšia právna úprava
- posilnenie spotrebiteľa pri vymáhaní svojich práv a pri vymáhaní odškodňovania
- dať spotrebiteľa do centra politík
- zvýšenie ochrany spotrebiteľa v oblasti bezpečnosti výrobkov
- podpora spotrebiteľských združení
Budúce smerovanie politiky ochrany spotrebiteľa na úrovni Európskej únie
- smerovanie k „hlúpejšiemu spotrebiteľovi“
- snahy o zjednocovanie právnych úprav v členských štátoch
- snahy o posilnenie postavenia spotrebiteľa vo vymáhaní svojich práv – súdnou cestou, mimosúdnou cestou i administratívne
- čoraz väčší dôraz sa kladie na sektor služieb v otázkach:
- slobody voľby spotrebiteľa
- kvality služieb
- primeranosti ceny
- bezpečnosti služieb
- osobitnej oblasti – finančné služby
- posilňovania trhového dozoru
- lepšej informovanosti spotrebiteľa
Smernica o právach spotrebiteľa
Jej cieľom je najmä zblížiť právo ochrany spotrebiteľa v jednotlivých členských krajinách EÚ, rozšíriť informačné povinností podnikateľov a možnosti odstúpenia od zmluvy a vytvoriť unifikovaný zoznam nekalých podmienok v spotrebiteľských zmluvách.
Ďalšie smernice EÚ týkajúce sa ochrany spotrebiteľa