Viviane Redingová o ochrane, ktorú EÚ poskytuje turistom

august 28, 2013 SOS

Ako mi pomôže Európska únia, keď sa na dovolenke dostanem do problémov?
Podpredsedníčka Viviane Redingová: Už od roku 1990 má EÚ pravidlá upravujúce rezerváciu vopred zorganizovaných pobytových zájazdov. Tieto predpisy chránia spotrebiteľa napríklad tým, že zaručujú turistom návrat domov za všetkých okolností, teda aj v prípade úpadku cestovnej kancelárie.

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia si väčšina Európanov vyberala pobytový zájazd z katalógu a následne si ho rezervovala v cestovnej agentúre. Doba sa ale zmenila. Najmä vďaka internetu si ľudia začali plánovať dovolenku tak, aby vyhovovala ich požiadavkám a preferenciám, a často k tomu využívajú jednu alebo viacero obchodne prepojených firiem.

Takéto “kombinované cestovné služby” v podstate spĺňajú rovnaké potreby, aké mali spotrebitelia pred dvadsiatimi rokmi.  Avšak smernica EÚ z roku 1990 nebola navrhnuté tak, aby zohľadňovala aj túto novú situáciu. Turisti teda nemôžu v prípade problémov počítať s tým, že im bude vždy zaručená ochrana.

Turisti, ktorí si zakúpia letenky a ubytovanie cez internetový portál často nechápu, prečo nemajú rovnaké práva ako pri nákupe rovnakej dovolenky v cestovnej kancelárii. V nedávnom prieskume sa 67% občanov EÚ nesprávne uviedlo, že majú pri nákupe týchto kombinovaných cestovných služieb ochranu zaručenú, hoci v skutočnosti to nie je pravda. Aby Európska komisia udržala krok so zmenami na trhu a poskytla spotrebiteľom lepšiu ochranu, tieto pravidlá  v súčasnosti novelizuje.

Koľkých ľudí sa to týka?
Podpredsedníčka Viviane Redingová:  V EÚ sa minulý rok uskutočnila viac ako jedna miliarda pobytových zájazdov, a preto by sme chceli ochrániť všetkých, ktorí kupujú “kombinované cestovné služby”, to znamená cesty, pri ktorých spotrebiteľ kombinuje aspoň dve cestovné služby, napríklad let a hotel od rovnakého obchodníka, od prepojených obchodníkov alebo sprostredkovateľov. V súčasnosti sa platné pravidlá stanovené v smernici o balíku cestovných vzťahujú len na 23% zákazníkov. Členské štáty môžu poskytovať ochranu nad rámec týchto pravidiel, ide však o šedú zónu, ktorú chce Komisia prostredníctvom svojich návrhov sprehľadniť. Cieľom novelizácie je poskytnúť vhodnú ochranu každému zo 120 miliónov spotrebiteľov, ktorí si takéto kombinované cestovné služby ročne zakúpi. Nezabudnime, že táto skupina predstavuje 23% všetkých turistov.

Aké práva mi zaručujú platné predpisy EÚ?

Podpredsedníčka Viviane Redingová: Pravidlá EÚ sa týkajú rezervácií, ktoré obsahujú dva alebo viacero cestovných prvkov, napríklad let a hotel alebo hotel a prenájom automobilu či akúkoľvek inú kombináciu dopravy, ubytovania a ostatných turistických služieb ako prehliadky pamätihodností (obvykle predávané za cenu vrátane všetkých poplatkov ), ak je služba poskytovaná po dobu presahujúcu 24 hodín alebo obsahuje ubytovanie na jednu noc.

Ak cestovná kancelária skrachuje, majú cestujúci, ktorí si v EÚ rezervovali pobytový zájazd, právo na vrátenie zálohy alebo na dopravu späť domov, ak na dovolenku už odišli. Cestujúci, ktorí si zakúpia kompletné služby, majú tiež nárok na oznámenie základných informácií a na pomoc. Ak dovolenka, napríklad kvalitou ubytovania, nezodpovedá dohodnutým podmienkam, majú turisti vždy právo obrátiť sa so žiadosťou o náhradu škody na jednu stranu zmluvy (v závislosti od členského štátu buď na organizátora cesty alebo na predajcu).

Aké práva mi zaručujú nové predpisy EÚ?
Podpredsedníčka Viviane Redingová:  Turisti kupujúci individuálne balíky služieb budú mať istotu spravodlivejších a predvídateľnejších cien, pretože Komisia navrhuje obmedziť zvyšovanie cien na maximálne 10% a uložiť prevádzkovateľom povinnosť preniesť na zákazníka každé zníženie ceny.

Zjednodušíme situáciu spotrebiteľov v prípade ťažkostí, lebo v budúcnosti už zákazníci nebudú strácať čas zisťovaním, komu sa sťažovať pri problémoch s niektorou časťou cesty (či už sa jedná o ubytovanie alebo let). Namiesto toho budú môcť podať sťažnosť alebo požadovať náhradu priamo u predajcu (cestovné agentúry), kde dovolenku zakúpili.

Posilníme práva zákazníkov v prípade nepredvídanej udalosti ešte pred odchodom. Napríklad budú mať právo ukončiť zmluvu pred odchodom, zaplatením primeraného odstupného organizátorovi. Budú mať právo na bezplatné odstúpenie od zmluvy v prípade prírodnej katastrofy, občianskych nepokojov alebo podobných závažných situácií v mieste dovolenky, ak by takéto udalosti ich dovolenku narušili.
Komisia navyše navrhuje, aby zákazníci, ktorí kupujú aj iné individuálne cestovné služby mali právo na vrátenie peňazí a na návrat domov v prípade bankrotu predajcu, dopravcu alebo iného príslušného poskytovateľa služieb.

Zdroj: http://www.esc-sr.sk/rozhovor-s-viviane-redingovou-podpredsednickou-europskej-komisie-a-komisarkou-pre-spravodlivost-o-ochrane-ktoru-eu-poskytuje-turistom-2/