Aj vy radšej nakupujete online z pohodlia domova? Zlý výber internetového obchodu vás ale môže o pohodu pripraviť nevybavenými reklamáciami či stratou peňazí. Ako si vybrať správny e-shop a nespáliť sa? Jednoduchá univerzálna rada neexistuje, ale sú veci, ktoré sa oplatí si postrážiť. Tri hlavné odporúčania sú – nepozerať len na základnú cenu tovaru, overiť si informácie o e-shope z viacerých zdrojov a venovať pozornosť obchodným podmienkam.
Podvodníci často skupujú staré weby, preto si všímajte nesúlad názvu obchodu s tovarom, ktorý reálne predáva. Zvýšenú opatrnosť odporúčame aj v prípade, keď obchodníkovi dôverujete, poznáte ho a v minulosti ste už u neho nakupovali. Prevádzkovateľ e-shopu alebo inej služby sa mohol zmeniť, a zle zabezpečený e-shop môže byť lákavým cieľom hackerov, ktorí kradnú dáta, vrátane údajov o platobných kartách, aby ich mohli zneužiť.
Nakupujte u dlhodobo fungujúcich obchodníkov, cieľom podvodných e-shopov je predovšetkým získať údaje o vašej platobnej karte, a preto väčšinou dlho nevydržia. Ponúknu atraktívny tovar ako napríklad značkový mobil za výrazne nižšiu cenu ako iné internetové obchody, vyberú peniaze vopred bez možnosti kontroly a onedlho na to je takáto webová stránka odpojená. Varovať pred podvodníkmi by vás mal aj častý výskyt nepreloženého alebo strojovo, krkolomne preloženého textu v popise tovaru.
Dôveru v anonymnom prostredí internetu dodávajú e-shopom užívateľské recenzie, no aj k nim treba pristupovať kriticky. Niekoľko pozitívnych recenzií si obchodník na svoj web môže napísať sám alebo si na to najal špecializovanú reklamnú agentúru. Mnoho recenzií sa navyše týka len rýchlosti nákupu, doby doručenia a či bol tovar v poriadku. Ako obchod vybavuje reklamácie sa z nich však nedozviete.
Veľmi častým problémom je termín dodania tovaru. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápätí zákazníka informuje, že „tovar na sklade“ v jeho reči znamená, že ho má očakávať najskôr za 14 dní. Vždy si pred objednaním nechajte potvrdiť, kde je tovar uskladnený a ako dlho jeho doručenie potrvá.
Nakupujte u slovenských a českých obchodníkov. Ich stránky sú prehľadnejšie a informácie o obchodníkoch nájdete ľahšie. To, že je web v slovenčine však neznamená, že ho nemôže prevádzkovať niekto z Poľska či Maďarska. Vďaka špedičným spoločnostiam a distribučným skladom dokážu zahraniční prevádzkovatelia konkurovať aj domácim obchodom. Na vašich právach sa tak teoreticky nič nemení, no keď sa tovar rozhodnete vrátiť, poštovné do zahraničia bude určite vyššie, ako keď tovar vraciate do slovenského e-shopu. Zistite si vopred, kde se e-shop reálne nachádza a odkiaľ vám bude tovar zaslaný.
Pred zadaním vašich údajov sa uistite, že je web zabezpečený. V adresnom riadku prehliadača musí byť pred názvom webu „https“ a ikonka zámku. Pri nezabezpečených webov sa môže objaviť hláška „not secure“. Na nezabezpečenom webe nikdy údaje o svojej platobnej karte nezadávajte.
Ľahko dostupné a zrozumiteľné obchodné podmienky sú dobrou vizitkou každého predajcu, a pred zaplatením je vždy lepšie si ich preštudovať. Občiansky zákonník hovorí, že zmluvy a obchodné podmienky majú byť čitateľné a zrozumiteľné tak, aby ich pochopil bežný človek. Nemali by obsahovať malé písmenka, skryté odkazy či prekvapivé ustanovenia, a zároveň by nemali byť extrémne dlhé. Ak odklikávate súhlas, mali by ste sa cez jednoduchý odkaz dostať aj k tomu, s čím súhlasíte. V obchodných podmienkach sa zaujímajte najmä o to, ako tovar reklamovať, aká je dodacia lehota či poplatky za dodatočný servis. Keď si predplácate určitý pravidelný odber, zistite si vopred, ako je možné predplatné zrušiť.
Najpohodlnejšou platobnou metódou je platba kartou online. Na jej realizáciu stačí bežná platobná karta s povoleným platením na internete a dostatočným finančným limitom. Pri platbe kartou bez ďalšej úrovne zabezpečenia však riskujete zneužitie, pretože pri nej zo strany užívateľa dochádza k opisu nielen čísla karty, ale aj CVV a CVC kódov – teda údajov, s ktorými môže platiť ktokoľvek, komu sa dostanú do ruky. Preto na platenie kartou používajte len prostredie sprostredkovateľov platieb, ako sú napríklad GoPay alebo GP webpay. Zadávaniu údajov o karte v prostredí e-shopu, najmä zahraničného, sa radšej vyhýbajte. Niektoré banky zvyšujú ochranu zasielaním autorizačných SMS alebo e-mailov s kódom, bez ktorého nie je možné platbu previesť.
Hoci zabezpečenie platby z účtu pomocou SMS potvrdenia je bezpečné, nemali by ste len slepo opísať čísla a transakciu potvrdiť. Prečítajte si radšej ešte raz, aký účet a čiastka sú v SMS uvedené. Nejedna banka už čelila útoku hackerov, ktorí sa dokázali nabúrať do počítača klienta a predstierať odosielanie príkazu na iný účet cez elektronické bankovníctvo. Potvrdzovacia SMS tak prišla k sfalšovanej transakcii, ktorú by ste kvôli SMS potvrdili. Odchádzajúca čiastka tak mohla byť vyššia a účet adresáta úplne odlišný. Porovnajte preto vždy údaje v SMS s tými, ktoré vkladáte.
S nákupom sa neponáhľajte a vždy venujte pár minút kontrole vierohodnosti e-shopu. Možno tak predídete strate peňazí aj starostiam so zablokovaním a vybavovaním novej platobnej karty. Internetové platby odporúčame zapnúť vždy len pri uskutočnení konkrétneho nákupu, potom ich zase vypnite. Ak ste už zaplatili, a máte pochybnosti, kontaktujte klientskú linku.
Ak máte problém s obchodníkom zo Slovenska, kontaktujte naše spotrebiteľské združenie. S problémom s obchodníkom z inej členskej krajiny EÚ, Nórska alebo Islandu vám bezplatne pomôže Európske spotrebiteľské centrum, ktoré funguje pri Ministerstve hospodársva SR a informácie, ako sa na naň obrátiť, nájdete na stránke https://esc-sr.sk/.
Pozrite si aj naše videá
Pozor na podvodníkov na internete
Ako sa nestať obeťou v online priestore
Zdroj foto: >Image by Freepik<