Nákup produktov s ekologickou značkou EÚ Ecolabel je síce pohodlný, no nie každý k nim má rovnaký prístup, ukazuje nová správa, ktorú dnes zverejnila Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) a Európsky environmentálny úrad (EEB). Spotrebitelia sa zaujímajú o vplyv toho, čo nakupujú. No aké ľahké je naozaj nájsť udržateľné produkty v jednotlivých krajinách EÚ? Tajne sme nakupovali v 13 krajinách, aby sme to zistili.

Prieskum formou mystery shoppingu (tajného nákupu) bol realizovaný v supermarketoch 13 európskych krajín (Belgicko, Cyprus, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Slovensko a Slovinsko). Zameral sa na nasledujúce produkty: toaletný papier, telové mlieka, plienky a univerzálne čistiace prostriedky, a posudzovala sa dostupnosť a cena výrobkov s enviromentálnou značkou EÚ Ecolabel [1] a troch ďalších ekvivalentných národných a regionálnych značiek – škandinávska Nordic Swan, nemecký Blue Angel a rakúsky Ecolabel. Ich logá na obaloch produktov zaručujú, že nimi označené výrobky majú nižší alebo minimálny negatívny dopad na životné prostredie a zdravie počas celého svojho životného cyklu – od návrhu, cez výrobu, až po ich používanie, recykláciu a likvidáciu. Ako teda náš mystery shopping dopadol?

Prieskum odhalil v rámci Európy výrazné rozdiely

Cenová dostupnosť: vo väčšine krajín sú výrobky s ekologickou značkou Ecolabel v priemere o 9 až 27 % lacnejšie ako ich bežné ekvivalenty. V Belgicku, na Cypre, v Dánsku, Nemecku, Grécku, Maďarsku, Taliansku, Holandsku, Nórsku a Portugalsku sú výrobky so značkou Ecolabel v priemere o 9 % až 27 % lacnejšie ako ich ekologickí konkurenti. Vo Francúzsku nie je takmer žiadny cenový rozdiel. Iba v Slovinsku a na Slovensku musia spotrebitelia za ekologickejšiu voľbu zaplatiť podstatne viac. Nižšie ceny sú najmä výsledkom skutočnosti, že samotný supermarket certifikoval svoj vlastný produkt značkou Ecolabel a ponúka ho za nízku, konkurencieschopnú cenu..

Dostupnosť: dostupnosť výrobkov so značkou Ecolabel sa v jednotlivých krajinách výrazne líši – od 80 % výrobkov s touto značkou nájdených v Dánsku, až po len 2 % prítomné na pultoch na Cypre a v Grécku. Celkovo je nákup udržateľných výrobkov oveľa jednoduchší pre spotrebiteľov v škandinávskych krajinách ako inde v Európe.

Pri zabezpečení dostupnosti a viditeľnosti výrobkov so značkou Ecolabel zohrávajú kľúčovú úlohu supermarkety. Je čas, aby zintenzívnili svoje úsilie a uľahčili udržateľnú voľbu všade v EÚ.

Dostupné údaje dokazujú, že spotrebitelia chcú nakupovať udržateľne, no čelia významným prekážkam. Šíriaci sa greenwashing ich mätie a znižuje ich dôveru v ekologické tvrdenia. Podľa Európskej komisie tri zo štyroch produktov v EÚ sú označené ekologickými tvrdeniami, ale viac ako polovica z nich je zavádzajúca, nepodložená alebo nepresná. V tejto súvislosti hrajú nezávislé certifikácie ako Ecolabel kľúčovú úlohu, pretože spotrebiteľom pomáhajú na prvý pohľad identifikovať najzdravšie a najudržateľnejšie produkty.

V súčasnosti európski tvorcovia politík diskutujú o budúcnosti Smernice o ekologických tvrdeniach v EÚ, ktorá stanovuje prísne pravidlá pre obchodníkov, ktorí chcú podložiť a komunikovať svoje environmentálne výhody spotrebiteľom. Vzhľadom na rastúci tlak na dereguláciu sa rokovania zastavili, čo vyvoláva obavy, že táto pre spotrebiteľov jednoznačne užitočná legislatíva by mohla byť oslabená alebo úplne zrušená.

Poznámky

[1] Ecolabel EÚ je dobrovoľná značka udržateľnosti pre nepotravinárske výrobky a služby, ktorú spravuje Európska komisia a členské štáty. Ecolabel EÚ bol zavedený v roku 1992 a má viac ako 30 rokov skúseností s odmeňovaním popredných spoločností za ich výrobky najlepšie vo svojej triede. V spolupráci s environmentálnymi a spotrebiteľskými organizáciami stanovuje prísne environmentálne a zdravotné požiadavky pre všetky fázy životného cyklu výrobku. Spotrebitelia ho nájdu na širokej škále tovarov a služieb, od detergentov a farieb po papierové výrobky, textil, kozmetiku a dokonca aj hotely a kempingy. https://environment.ec.europa.eu/topics/circular-economy/eu-ecolabel_en

– – –

Kompletná správa o výsledkoch mystery shoppingu v trinástich krajinách

Kto v skutočnosti rozhoduje o tom, čo jeme?

Mohlo by vás tiež zaujímať

Počet produktov s environmentálnou značkou Ecolabel rekordne rastie

Čo by ste mali vedieť o environmentálnej značke Ecolabel?

– – –

Zdroj foto: Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC)

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad