Každý z nás má právo rozhodnúť, ako dlho môžu oprávnené subjekty uchovávať naše osobné údaje. Ak už nie je dôvod na ich spracovanie, alebo ak boli vaše údaje získané nezákonne, máte využiť právo na výmaz osobných údajov – známe aj ako „právo byť zabudnutý“.

Čo znamená právo na vymazanie?

Toto právo nám umožňuje požiadať o vymazanie osobných údajov v prípadoch, keď:

  • už neexistuje zákonný dôvod, prečo by mali byť uchovávané,
  • údaje boli od začiatku spracované nezákonne,
  • ste svoj súhlas odvolali, a neexistuje iný dôvod na ich ďalšie spracovanie,
  • ich spracovanie namietate, a neexistujú prevažujúce oprávnené dôvody na ich uchovávanie.

Jednoducho povedané – ak subjekt nemá oprávnenie vaše údaje ďalej uchovávať, je povinný ich zmazať.

Kedy môžete vymazanie žiadať?

Keď si uvedomíte, že vaše údaje sú už zbytočné alebo ich niekto spracúva neoprávnene.

Keď chcete, aby boli z internetu alebo z databázy vymazané záznamy, ktoré vám spôsobujú ujmu (napríklad starý profil, ktorý ste neaktualizovali, alebo informácie, ktoré už nemajú význam).

Keď ste odvolali svoj súhlas a neexistuje iný dôvod údaje uchovávať.

Ako môžete svoje právo uplatniť?

  • Napíšte jednoduchý e-mail alebo list – nič nemusíte zložito vysvetľovať.
  • Uveďte, ktoré konkrétne údaje chcete vymazať, a prečo si myslíte, že by mali byť vymazané.
  • Požiadajte, aby subjekt informoval aj všetky tretie strany, ktorým vaše údaje poskytol, že ich musia vymazať tiež.

 

Kedy môže byť vaša žiadosť zamietnutá?

Subjekt nemusí vaše údaje vymazať, ak:

  • mu to bráni splniť zákonnú povinnosť (napr. uchovávanie účtovných dokladov),
  • ide o verejný záujem, vedecký výskum alebo slobodu prejavu,
  • sa údaje používajú na obranu alebo uplatnenie právnych nárokov (napr. v súdnom spore). Subjekt však musí jasne preukázať, že sa na vašu situáciu vzťahuje výnimka.

 

Čo sa stane po odoslaní vašej žiadosti?

  • Ak je žiadosť oprávnená, vaše údaje musia byť vymazané bez zbytočného odkladu.
  • Subjekt by mal potvrdiť, že vymazanie prebehlo – ideálne aj v systémoch a u všetkých tretích strán.

 

Typické problémy

  • Niektoré subjekty tvrdia, že údaje „potrebujú“ – aj keď v skutočnosti už nemajú zákonný dôvod ich uchovávať.
  • Ťažko sa preukazuje, že vymazanie skutočne prebehlo.
  • Niektoré spoločnosti si účtujú poplatky – čo je v rozpore s pravidlami Nariadenia o ochrane osobných údajov (GDPR), keďže uplatnenie tohto práva má byť bezplatné.

 

Praktický príklad

Predstavte si, že ste si pred rokmi vytvorili účet v e-shope, ktorý už nepoužívate. Teraz si želáte, aby vaše údaje zmazali. Stačí napísať: „Žiadam o vymazanie mojich osobných údajov podľa článku 17 GDPR, keďže účet už nepoužívam a nesúhlasím s ich ďalším uchovávaním.“

Subjekt má povinnosť vymazať všetko, čo už nepotrebuje – a vy máte právo na potvrdenie.

Prečo je toto právo dôležité?

Právo na vymazanie osobných údajov vám umožňuje uzavrieť kapitolu. Už nie ste viazaní na staré účty, profily či databázy. Ak niekto uchováva vaše údaje bezdôvodne, môžete to zastaviť. Ak si nie ste istí, či máte na vymazanie nárok, aj tak to skúste. Subjekt musí preukázať, prečo na vás nemôže „zabudnúť“. Kľúčové je konať. GDPR je na vašej strane.

Poznaj svoje práva – prečítaj si celú sériu

Všetky články o právach si môžete prečítať na jednom mieste tu.

– – –

Ilustračný obrázok je majetkom spoločnosti noyb, zverejnený s jej súhlasom.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad