fbpx

Dnes zverejnená správa BEUC s názvom Hype or harm? The great social media crypto con (Veľký podvod s kryptomenami na sociálnych sieťach) poskytuje množstvo dôkazov o zavádzajúcej propagácii kryptomien na sociálnych sieťach Instagram, YouTube, TikTok a Twitter, ktorá je v rozpore s vlastnými reklamnými pravidlami týchto platforiem.

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov spolu s Európskou spotrebiteľskou organizáciou BEUC a ďalšími spotrebiteľskými organizáciami z Dánska, Francúzska, Grécka, Talianska, Litvy, Portugalska a Španielska dnes podali sťažnosť Európskej komisii a spotrebiteľským orgánom voči Instagramu, YouTube, TikToku a Twittru za to, že umožňujú zavádzajúcu propagáciu kryptoaktív na svojich online platformách.

Tieto sociálne médiá sú zodpovedné za to, že na svojich platformách (prostredníctvom reklamy, aj influencerov) umožňujú šírenie zavádzajúcich reklám na kryptoaktíva (kryptomeny). Ide pri tom o nekalú obchodnú praktiku, pretože spotrebiteľom môže spôsobiť vážnu ujmu v podobe straty značného množstva peňazí. [1]

Vzhľadom na svoj vysoko špekulatívny charakter ostávajú kryptomeny vysoko rizikovým investičným produktom, ktorý nie je vhodný pre mnohých spotrebiteľov. Na rozdiel od tradičných investícií nie sú kryptomeny kryté hmotnými aktívami a sú založené najmä na špekuláciách, čo ich robí vysoko nestálymi.

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov spolu s viacerými ďalšími európskymi spotrebiteľskými organizáciami preto vyzýva Európsku sieť orgánov na presadzovanie práv v oblasti ochrany spotrebiteľa, aby od platforiem sociálnych médií požadovala:

• prísnejšie reklamné politiky platforiem (a ich presadzovanie) v prípade propagácie kryptomien,
• prijatie opatrení, ktoré zabránia influencerom zavádzať spotrebiteľov, ak ide o povahu kryptomien,
• informovať Európsku komisiu o účinnosti opatrení zavedených na ochranu spotrebiteľov pred takýmito nekalými praktikami,
• okrem toho by európske orgány na ochranu spotrebiteľa mali spolupracovať s európskymi orgánmi dohľadu nad finančnými službami s cieľom zabezpečiť, aby online platformy prispôsobili svoje reklamné politiky tak, aby zabránili zavádzajúcej propagácii kryptomien.

Rýchle zbohatnutie spotrebiteľom čoraz častejšie sľubujú reklamy a vplyvné osoby na sociálnych sieťach. Vo väčšine prípadov sú však tieto tvrdenia príliš dobré na to, aby boli pravdivé, a spotrebitelia môžu nakoniec prísť o veľa peňazí bez možnosti obrátiť sa na súd.

Kryptomeny budú čoskoro regulované novým nariadením o trhu s kryptoaktívami, no táto legislatíva sa nevzťahuje na spoločnosti prevádzkujúce sociálne médiá, ktoré profitujú z reklamy na kryptomeny na úkor spotrebiteľov. Preto sa spotrebiteľské organizácie obrátili na orgány zodpovedné za ochranu spotrebiteľov, aby zabezpečili, že si Instagram, YouTube, TikTok a Twitter splnia svoju povinnosť chrániť spotrebiteľov pred kryptografickými podvodmi a ich falošnými sľubmi.

Nárast popularity kryptomien

Kryptomeny v posledných rokoch rýchlo získavajú na popularite v celej EÚ, v Holandsku vlastní (alebo vlastnilo) kryptoaktíva 12% spotrebiteľov, v Slovinsku je to až 18%. Zdá sa, že napriek rizikám sú kryptoaktivá stále akceptovanejšie, vo Veľkej Británii ich čoraz menej používateľov považuje za hazard (38%, pokles zo 47%) a sú vnímané viac ako alternatíva k bežným investíciám.

Viac informácií:
The great social media crypto con (anonymized version)

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov sa na tejto koordinovanej akcii, ktorú dnes spustil BEUC, zúčastňuje spolu s ôsmimi ďalšími členskými organizáciami BEUC: ASUFIN a OCU, Španielsko; Altroconsumo, Taliansko; DECO, Portugalsko; Forbrugerrådet Tænk, Dánsko; KEPKA Grécko; LVOA, Litva a UFC-Que Choisir, Francúzsko.

[1] Podľa smernice EÚ o nekalých obchodných praktikách musia platformy sociálnych médií vykonávať určitú úroveň starostlivosti, aby zabezpečili, že ich používatelia nebudú poškodení inými osobami, vrátane influencerov.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad