Milí čitatelia,
oblasť ochrany spotrebiteľov sa rýchlo mení a kľúčoví sú v nej spotrebitelia, obchodníci a autority. Práve pre nich sme sa preto rozhodli vytvoriť platformu na výmenu skúseností a pozitívnych príkladov v podobe I. Spotrebiteľského ADR Summitu na Slovensku. Podujatie s medzinárodnou účasťou, ktorého sa zúčastnia aj zástupcovia Európskej komisie, ministerstva hospodárstva, ministerstva spravodlivosti, Národnej banky Slovenska a Slovenského združenia pre značkové výrobky, sa uskutoční v dňoch 24.-25.10.2024 v Tatranskej Lomnici. …Pani T. si objednala drahé dvere na mieru, no bez pomoci sa nedokázala s obchodníkom dohodnúť, aby nedostatky odstránil. Po našej intervencii obchodník dvere opravil, pani doplatila čo mala, a spor sa vyriešil. …Pani L. si cez e-shop objednala umývačku riadu od nemeckého obchodníka. Prvýkrát ju zapla až po vyše roku, vytopila novú kuchyňu, no obchodník reklamáciu zamietol. Na základe plnej moci sme sa v mene spotrebiteľky s obchodníkom dohodli, chybnú umývačku si vyzdvihol a spotrebiteľke kúpnu cenu v plnej výške vrátil. …Poisťovňa od slečny M. vymáhala omylom vyplatené poistné. Vďaka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov obe strany uzatvorili mediačnú dohodu o vrátení sumy v splátkach nastavených podľa finančných možností spotrebiteľky, a bez úrokov. …Tri rôzne spotrebiteľské spory, tri rôzne postupy, jeden spoločný menovateľ – mimosúdny (alternatívny) spôsob riešenia problému – priniesol v krátkom čase spokojnosť zúčastneným spotrebiteľom aj obchodníkom. Mimosúdnemu riešeniu spotrebiteľských sporov sa venujeme od roku 2012. V prospech spotrebiteľov sa nám mimosúdnou cestou doteraz podarilo zachrániť viac ako 800 000 eur. No kým európskym trendom je postavenie spotrebiteľov v rámci legislatívy a kľúčových politík ďalej posilňovať, na Slovensku stále nie je potenciál efektívnej spotrebiteľskej ochrany rozvinutý dostatočne. Vysoká úroveň ochrany spotrebiteľov patrí medzi kľúčové priority EÚ, a jedným z nástrojov, ako ju zabezpečiť, je práve funkčný a efektívny systém mimosúdneho riešenia. Od 1. júla zároveň na Slovensku platí nový zákon na ochranu spotrebiteľa, ktorý výrazne mení podstatu reklamačného konania, aj pravidlá ochrany spotrebiteľov v digitálnom prostredí a na energetickom trhu, čo môže viesť aj k zvýšenému počtu spotrebiteľských sporov. Nové i staronové témy predstavujú nové výzvy aj pre autority a inštitúcie, ktoré zabezpečujú vymožiteľnosť práv. A keďže súdne procesy na Slovensku trvajú dlho, sú drahé a výsledok neistý, najlepšou šancou spotrebiteľov a obchodníkov je dohodnúť sa mimosúdne. Ak vás táto téma zaujíma, video z nášho Spotrebiteľského ADR Summitu bude po jeho skončení dostupné online na našom webe. Príjemný október želá Petra Čakovská |
|
#Novinky |
|
![]() Október je mesiac, kedy väčšina domácnosti začína vykurovať svoje priestory. Pripravili sme pre vás niekoľko tipov a užitočných rád, ako sa na zimnú vykurovaciu sezónu pripraviť. V našich článkoch sa dozviete, ako doma efektívne využívať teplo, keď žijete v bytovom dome alebo bývate v rodinnom dome. Pozrite sa, čo môžete urobiť, aby ste sa doma počas chladných dní cítili príjemne, a nebolo to príliš drahé. |
|
![]() Odbili vás požiadavkami na zabezpečenie svedkov či kamerových záznamov, ktoré je ťažké až nemožné zabezpečiť? Poisťovne často argumentujú nedostatkom dôkazov a je bežné, že takéto nároky zamietajú, hoci legislatíva právo na náhradu škody pri poškodení čelného skla priznáva. Nenechajte sa zastrašiť právnickými formuláciami. Ak máte pocit, že vaše spotrebiteľské práva boli porušené, dajte nám o tom vedieť. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Majitelia tepelných čerpadiel pozor. Tepelné čerpadlá sú aj napriek miernemu poklesu predaja v roku 2023 stále populárne nielen v iných krajinách EÚ, ale aj na Slovensku. Vlani sa ich u nás predalo a nainštalovalo spolu 14 097 kusov. Ste jedným z nich? Máte doma tento zdroj energie? Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti s využitím tepelného čerpadla v domácnosti vyplnením krátkeho online dotazníka. Za váš čas a ochotu vopred ďakujeme. |
|
Odmieta obchodník vymeniť chybný tovar? Našli ste chybu vo faktúre za telekomunikačné služby, dodanie elektriny či kúrenie? Boli vám zamlčané dôležité informácie o kupovanom produkte? Bránia vám v odstúpení od zmluvy? Stali ste sa obeťou nekalej praktiky? Máte iný spor s obchodníkom, a ako neviete ho riešiť? Kontaktujte našu bezplatnú spotrebiteľskú poradňu na 0944 533 011 alebo napíšte email na info@sospotrebitelov.sk. Pomôžeme vám… |
|
#Dobre vedieť |
|
![]() Nákupy cez internet sa stali našou každodennou rutinou, no je veľmi dôležité vopred zvážiť, od koho si tovar objednávate. Často sa totiž stáva, že ak spotrebiteľ s tovarom nie je spokojný, alebo ho chce vrátiť, nevie kam. Aby ste predišli nepríjemnostiam a neprišli o svoje peniaze, kliknite na náš článok, v ktorom sa dozviete, prečo je dôležité vedieť od koho nakupujete, ako rozpoznať spoľahlivého obchodníka, aj akú úlohu v procese nakupovania zohráva doručovateľská spoločnosť. |
|
![]() Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša veľké zmeny pri uplatňovaní reklamácie za chybný tovar či službu. Ak chcete mať istotu, že vo svojej firme vybavujete podnety spotrebiteľov v súlade s platnou legislatívou, prípadne chcete zlepšiť svoj vzťah so zákazníkmi a naučiť sa zvládnuť aj nepríjemné situácie, prihláste sa na náš bezplatný online školiaci program Consumer Law Ready – NEXT. |
|
|
|
![]() SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |