fbpx

Nové analýzy ukazujú, že spoločnosti Facebook a Google tlačia používateľov k tomu, aby zdieľali svoje osobné údaje…

Facebook a Google nás nútia zdieľať veľké množstva informácií o nás samých vďaka šikovnému dizajnu, súkromným ​​invazívne predvoleným nastaveniam a tzv. ber alebo nechaj tak voľbe, tvrdí nová analýza postupov týkajúcich sa zmeny nastavení na ochranu súkromia v týchto spoločnostiach.

Kvôli implementácii nového nariadenia na ochranu údajov (GDPR) v Európe boli používatelia digitálnych služieb konfrontovaní s novými nastaveniami ochrany osobných údajov prostredníctvom mnohých správ. Norwegian Consumer Council (NCC), najstaršia spotrebiteľská organizácia v Európe však práve dnes zverejnila analýzu, ktorá dokazuje, že spoločnosti majú zatiaľ len malú snahu dať nám – užívateľom skutočnú možnosť voľby.

„Manipulujú nás, aby sme aj naďalej poskytovali informácie o sebe, čo značí nedostatok rešpektu voči vlastným užívateľom a obchádzanie koncepcie poskytnutia kontroly spotrebiteľom nad ich osobnými údajmi,“ uviedol Finn Myrstad, riaditeľ sekcie digitálnych služieb NCC.

Nórska spotrebiteľská organizácia a niekoľko ďalších združení na ochranu spotrebiteľov a ich súkromia v Európe a USA teraz žiadajú európske orgány zodpovedné za ochranu údajov, aby prešetrili, či tieto spoločnosti konajú v súlade s pravidlami GDPR a pravidlami platnými v USA.

 

Predvolené zdieľanie

Podľa analýzy okien a odkazov týkajúcich sa ochrany súkromia je evidentné,  že spotrebitelia sú tlačení k zdieľaniu dát;

Štandardné nastavenia

Výskum NCC ukázal, že užívatelia len zriedkavo menia predvolené nastavenia. V mnohých prípadoch spoločnosti Facebook a Google nastavili ako predvolenú práve voľbu, ktorá ich súkromie a osobné údaje chráni najmenej. ·

Rafinovaný dizajn

Zdieľanie osobných údajov a používanie cielenej reklamy sa prezentujú len ako pre spotrebiteľov veľmi výhodné možnosti najmä vďaka použitým formuláciám a dizajnu, často v kombinácii s hrozbami straty funkcií, ak ich používatelia odmietnu.

Mätúce usporiadanie

Voľby, ktoré posilňujú ochranu súkromia a osobných údajov si vyžadujú oveľa viac kliknutí a sú často dobre ukryté.

Ilúzia možnosti výberu

V mnohých prípadoch služby skrývajú fakt, že používatelia majú len veľmi málo skutočných možností výberu, a komplexné zdieľanie údajov akceptujú už využívaním služby. Pocit falošnej kontroly môže používateľov tiež viesť k tomu, aby o sebe poskytli ešte viac informácií.

Legislatíva, ktorá upravuje ochranu osobných údajov vyžaduje, aby spoločnosti uľahčili používateľom robiť jasné a informované rozhodnutia a umožnili im prevziať plnú kontrolu nad vlastnými osobnými údajmi. Žiaľ, opak je pravdou, čo je v priamom rozpore s očakávaniami spotrebiteľov a zámerom prijatého európskeho nariadenia.

Monique Goyens, generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC):„Spoločnosti musia rešpektovať znenie i ducha GDPR. Analýza NCC dokazuje, že mnohí globálni i lokálni digitálni hráči majú pred sebou ešte veľmi dlhú cestu, aby to naplnili. Európske spotrebiteľské organizácie budú preto naďalej ostražité a pokračujú v odhaľovaní  nesprávnych postupov. Budeme tiež spolupracovať s európskymi a národnými regulátormi, aby sme systém vylepšili.“

Ailid Callander, právny poradca spoločnosti PrivacyInternational dodáva:„Analýzu Norwegian Consumer Council vítame. Keďže GDPR do praxe zavádzajú rôzne inštitúcie a súkromné spoločnosti, je dôležité overovať, ako menia pravidlá poskytovania svojich svojich produktov a služieb, aby naozaj zabezpečili ochranu súkromia a osobných údajov svojich používateľov. Vyzývame aj regulačné orgány, aby prešetrili praktiky, na ktoré analýza NCC poukazuje.“

Kompletnú spráua NCC nájdete tu:

www.forbrukerradet.no/undersokelse/no-undersokelsekategori/deceived-by-design

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad