Podľa rozhodnutia francúzskej Komisie pre etiku v reklame (Jury de Déontologie Publicitaire), ktorá preskúmala minuloročnú kampaň spoločnosti Shein so sloganmi ako „Móda je právo, nie výsada“, „Prečo by móda mala byť luxusom“ a „Prečo by móda mala byť len pre bohatých?“, spoločnosť Shein v kampani spotrebiteľov zavádzala.
Greenwashing Sheinu neprejde
Čínskeho predajcu rýchlej módy, ktorý už nedávno na tomto základe bol sankcionovaný vo Francúzsku (1) aj v Taliansku, tentoraz odmietla aj francúzska Komisia pre etiku v reklame Jury de Déontologie Publicitaire JDP (2). Vo svojom rozhodnutí, ktoré nemá záväzný charakter, Komisia konštatuje, že spoločnosť Shein v tejto kampani porušila etické pravidlá v oblasti reklamy.
Na jar dostala JDP štyri sťažnosti (tri od súkromných osôb a jednu od združenia France nature environnement) na sériu troch plagátov, ktoré propagovali dostupnú módu značky Shein s QR kódom s odkazom na stránku s jej environmentálnymi záväzkami. Podľa sťažovateľov sa Shein nemôže prezentovať ako zodpovedná spoločnosť, keďže jej obchodný model je založený na nadmernej spotrebe, škodí životnému prostrediu a nerešpektuje ľudské práva. Upozorňujú zároveň, že pracovníci v dodávateľskom reťazci pracujú viac ako 18 hodín denne za 4 centy za kus odevu. Bavlna, ktorá sa používa, sa zbiera prostredníctvom nútenej práce, odevy tejto značky sú z takmer 80 % vyrobené z plastu a väčšina z nich, rovnako ako všetky lacné odevy, končí na skládkach v Afrike. A napríklad skrátenie dodacích lehôt viedlo až k trojnásobnému zvýšeniu emisií CO2 tejto značky od roku 2021. Shein tieto argumenty odmietol s odôvodnením, že vychádzajú z novinárskych zistení, ktoré nemajú „žiadnu vedeckú váhu“.
Francúzska Komisia pre etiku v reklame JDP však poukazuje predovšetkým na nejasnosť tvrdení spoločnosti Shein, ktoré neumožňujú spotrebiteľom vytvoriť si objektívny názor. Značka hovorí o vzdialenej budúcnosti (niekedy až o roku 2050) a neposkytuje užitočné referenčné body na posúdenie významu týchto opatrení. Napríklad pri tvrdení, že od roku 2022 v Sheine vo výrobe ušetrili 19 500 ton vody, JDP značke vyčíta, že „toto zníženie spotreby vody nie je uvedené v porovnaní so spotrebou na výrobu počas toho istého obdobia predtým, preto nie je možné posúdiť, do akej miery je významné alebo nie.“
V súvislosti s recyklovaným polyesterom, o ktorom Shein tvrdí, že v roku 2030 nahradí viac ako tretinu polyesteru, ktorý budú používať, JDP uviedla: „Tento recyklát bude naďalej pomerne menšinový. Ide o derivát ropy, fosílneho paliva, ktorého ťažba, výroba a preprava nemôžu byť prezentované ako kompatibilné s udržateľným rozvojom.“
Na efekt zväčšovacieho skla poukazuje Komisia aj v súvislosti so sľubom Sheinu, že spotreba vody pri praní džínsoviny bola znížená o 70,5 %. Tu Komisia vyjadrila poľutovanie, že spotrebiteľ si nevie dať poskytnutú informáciu do kontextu, „pretože ide o proces, ktorý sa týka jediného typu produktu predávaného spoločnosťou Shein, a navyše len v jednej fáze jeho výroby“.
„Je potrebné konštatovať, uzatvára stanovisko JDP, že informácie, ktoré má spotrebiteľ k dispozícii, nie sú primerané, čitateľné ani dostupné, aby si mohol overiť, ako sa jeho „právo“ na módu [sporný výraz používaný spoločnosťou Shein] skutočne uplatňuje […] keďže nie je informovaný o presných podmienkach, v ktorých sú produkty vyrábané.“
Prečítajte si aj:
SHEIN dostal pokutu 40 miliónov eur: Falošné zľavy a zelené klamstvá odhalené
– – –
1) DGCCRF tiež kritizovala spoločnosť Shein: 57 % zľavových akcií, ktoré skontrolovala, neponúkalo žiadne zníženie ceny, v 19 % ponúkali nižšie zníženie cien, ako bolo marketované, a 11 % bola cena v skutočnosti vyššia!
(2) Komisia pre etiku v reklame (Jury de Déontologie Publicitaire) je organizácia verejného záujmu Úradu pre reguláciu reklamy (ARPP), ktorej cieľom je presadzovať etické pravidlá v tomto sektore vo Francúzsku.
– – –
Zdroj text a foto: https://www.quechoisir.org/actualite-greenwashing-shein-a-nouveau-epingle-n171984/








