Podľa rozhodnutia francúzskej Komisie pre etiku v reklame (Jury de Déontologie Publicitaire), ktorá preskúmala minuloročnú kampaň spoločnosti Shein so sloganmi ako „Móda je právo, nie výsada“, „Prečo by móda mala byť luxusom“ a „Prečo by móda mala byť len pre bohatých?“, spoločnosť Shein v kampani spotrebiteľov zavádzala.

Greenwashing Sheinu neprejde

Čínskeho predajcu rýchlej módy, ktorý už nedávno na tomto základe bol sankcionovaný vo Francúzsku (1) aj v Taliansku, tentoraz odmietla aj francúzska Komisia pre etiku v reklame Jury de Déontologie Publicitaire JDP (2). Vo svojom rozhodnutí, ktoré nemá záväzný charakter, Komisia konštatuje, že spoločnosť Shein v tejto kampani porušila etické pravidlá v oblasti reklamy.

Na jar dostala JDP štyri sťažnosti (tri od súkromných osôb a jednu od združenia France nature environnement) na sériu troch plagátov, ktoré propagovali dostupnú módu značky Shein s QR kódom s odkazom na stránku s jej environmentálnymi záväzkami. Podľa sťažovateľov sa Shein nemôže prezentovať ako zodpovedná spoločnosť, keďže jej obchodný model je založený na nadmernej spotrebe, škodí životnému prostrediu a nerešpektuje ľudské práva. Upozorňujú zároveň, že pracovníci v dodávateľskom reťazci pracujú viac ako 18 hodín denne za 4 centy za kus odevu. Bavlna, ktorá sa používa, sa zbiera prostredníctvom nútenej práce, odevy tejto značky sú z takmer 80 % vyrobené z plastu a väčšina z nich, rovnako ako všetky lacné odevy, končí na skládkach v Afrike. A napríklad skrátenie dodacích lehôt viedlo až k trojnásobnému zvýšeniu emisií CO2 tejto značky od roku 2021. Shein tieto argumenty odmietol s odôvodnením, že vychádzajú z novinárskych zistení, ktoré nemajú „žiadnu vedeckú váhu“.

Francúzska Komisia pre etiku v reklame JDP však poukazuje predovšetkým na nejasnosť tvrdení spoločnosti Shein, ktoré neumožňujú spotrebiteľom vytvoriť si objektívny názor. Značka hovorí o vzdialenej budúcnosti (niekedy až o roku 2050) a neposkytuje užitočné referenčné body na posúdenie významu týchto opatrení. Napríklad pri tvrdení, že od roku 2022 v Sheine vo výrobe ušetrili 19 500 ton vody, JDP značke vyčíta, že  „toto zníženie spotreby vody nie je uvedené v porovnaní so spotrebou na výrobu počas toho istého obdobia predtým, preto nie je možné posúdiť, do akej miery je významné alebo nie.“

V súvislosti s recyklovaným polyesterom, o ktorom Shein tvrdí, že v roku 2030 nahradí viac ako tretinu polyesteru, ktorý budú používať, JDP uviedla: „Tento recyklát bude naďalej pomerne menšinový. Ide o derivát ropy, fosílneho paliva, ktorého ťažba, výroba a preprava nemôžu byť prezentované ako kompatibilné s udržateľným rozvojom.“

Na efekt zväčšovacieho skla poukazuje Komisia aj v súvislosti so sľubom Sheinu, že spotreba vody pri praní džínsoviny bola znížená o 70,5 %. Tu Komisia vyjadrila poľutovanie, že spotrebiteľ si nevie dať poskytnutú informáciu do kontextu, „pretože ide o proces, ktorý sa týka jediného typu produktu predávaného spoločnosťou Shein, a navyše len v jednej fáze jeho výroby“.

„Je potrebné konštatovať, uzatvára stanovisko JDP, že informácie, ktoré má spotrebiteľ k dispozícii, nie sú primerané, čitateľné ani dostupné, aby si mohol overiť, ako sa jeho „právo“ na módu [sporný výraz používaný spoločnosťou Shein] skutočne uplatňuje […] keďže nie je informovaný o presných podmienkach, v ktorých sú produkty vyrábané.“

Prečítajte si aj:

SHEIN dostal pokutu 40 miliónov eur: Falošné zľavy a zelené klamstvá odhalené

Sú výrobky z online trhov ako Shein či Zalando bezpečné? Orgány členských štátov koordinované Európskou komisiou vykonali prvú kontrolu, a tu sú výsledky

– – –

1) DGCCRF tiež kritizovala spoločnosť Shein: 57 % zľavových akcií, ktoré skontrolovala, neponúkalo žiadne zníženie ceny, v 19 % ponúkali nižšie zníženie cien, ako bolo marketované, a 11 % bola cena v skutočnosti vyššia!

(2) Komisia pre etiku v reklame (Jury de Déontologie Publicitaire) je organizácia verejného záujmu Úradu pre reguláciu reklamy (ARPP), ktorej cieľom je presadzovať etické pravidlá v tomto sektore vo Francúzsku.

– – –

Zdroj text a foto: https://www.quechoisir.org/actualite-greenwashing-shein-a-nouveau-epingle-n171984/

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad