Spotrebiteľské poradenské centrum 2025
Projekt s názvom Spotrebiteľské poradenské centrá 2025 obsahovo, odborne aj logicky nadväzuje na projekty realizované v prechádzajúcich rokoch.
Nosnou aktivitou projektu je poskytovanie kvalitného, odborného poradenstva a mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov spotrebiteľom v troch spotrebiteľských poradniach v Poprade pre Prešovský kraj, v Košiciach pre Košický kraj a v Bratislave pre kraj Bratislavský. V týchto kontaktných miestach pracujú odborníci so skúsenosťami z rôznych oblastí spotrebiteľského poradenstva a ochrany. Poradňa v Poprade má kamennú prevádzku na nezmenenej adrese, kontaktné miesta v Košiciach a Bratislave sú dostupné na diaľku. Bezplatné poradenstvo a pomoc s vymožiteľnosťou práv spotrebiteľov však poskytujeme spotrebiteľom z celého Slovenska.
Tri poradne/kontaktné miesta sú spotrebiteľom fyzicky alebo na diaľku dostupné v určených hodinách, a po vzájomnej dohode medzi kontaktnou osobou a spotrebiteľom aj mimo nich. Všetky kontaktné miesta spotrebiteľské podnety prijímajú aj elektronicky alebo telefonicky.
Spotrebitelia i obchodníci poradenské centrá v Poprade, Košiciach a Bratislave môžu kontaktovať pri problémoch s reklamáciou/vytknutím vady chybného produktu alebo služby, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, nekalými a klamlivými obchodnými praktikami, neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, pri problémoch s podomovým, zásielkovým a internetovým predajom, pri problémoch s predajnými akciami či podomovým predajom, pri problémoch so službami súvisiacimi s vlastníctvom či prenájmom bytov a nebytových priestorov, vyúčtovaní energií, vody a plynu a iných sporoch s predajcami, výrobcami a poskytovateľmi služieb.
Vďaka skúsenostiam s poradenstvom v otázkach ochrany spotrebiteľa a odborným legislatívnym skúsenostiam zo Slovenska i zahraničia kontaktné osoby spolu s tímom spolupracovníkov spotrebiteľovi poradia a pomôžu problém vyriešiť mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, ani mimosúdnym vyjednávaním, kontaktná osoba podnet odstúpi príslušným orgánom, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť, resp. vec riešiť v osobitnom konaní formou dohľadu. Výhodou je, že predkladateľ projektu má v tíme odborníkov schopných poradiť, konzultovať i zastupovať spotrebiteľa v prípade potreby aj na súde. Podnet teda vieme riešiť poradenstvom bez plnej moci na zastupovanie, mimosúdnym vyjednávaním s obchodníkom na základe plnej moci, mediáciou, cez systém ARS, aj podaním návrhu na miestne príslušný súd.
Rastúci záujem a kvalitu služieb dokazujú naše štatistické výsledky. Počas kontinuálneho pôsobenia združenia (2012-2023) predstavuje objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov neuveriteľných 836 782 836 782 (v rokoch 2010 a 2011 sme objem zachránených finančných prostriedkov nevyhodnocovali).
Každý rok sa nám navyše darí zapájať aj do rôznych medzinárodných projektov, prieskumov, kampaní či konzultácií, vďaka ktorým skvalitňujeme, rozširujeme a profesionalizujeme naše služby a zvyšujeme úroveň ochrany spotrebiteľov v SR.
CIELE A MERATEĽNÉ UKAZOVATELE
Pre rok 2024 sme si na stanovené obdobie júl-december 2025 určili nasledujúce ciele:
CIEĽ 1: kontaktné miesto v Poprade (osobne/online), v Košiciach (online) a v Bratislave (osobne/online) (január – december 2025)
CIEĽ 2: prijať spolu min 150 podnetov (január-december 2025) v kontaktných centrách v Poprade, Košiciach a Bratislave, v roku 2024 sme riešili spolu 278
podnetov CIEĽ 3: vybaviť spolu min 100 podnetov (január-december 2025) kontaktnými osobami v Poprade, Košiciach a Bratislave, „vybavených“ znamená, že ich
riešenie bolo ukončené napr. uzatvorením mimosúdnej dohody medzi spotrebiteľom a predávajúcim
CIEĽ 4: min 100 mailových a 100 telefonických otázok (január-december 2025) „vybavených“ znamená, že boli ukončené zaslaním alebo poskytnutím
odpovede
CIEĽ 5: vydať desať tlačových správ, 10 citácií v médiách
MIESTO REALIZÁCIE PROJEKTU
• Prešovský kraj – spotrebiteľské poradenské centrum lokalizované v Poprade, Námestie sv. Egídia 95, 4. poschodie, č. dverí 503, 05801 Poprad, dostupné osobne, telefonicky i online, bezbariérový prístup
• Košický kraj – spotrebiteľské poradenské centrum, dostupné telefonicky i online
• Bratislavský kraj – spotrebiteľské poradenské centrum/kontaktné miesto lokalizované na adrese Jarošova OC, Jarošova 1, 831 03 Bratislava, dostupné osobne (do 31.7.2025), telefonicky i online, bezbariérový prístup.
SPôSOB REALIZÁCIE PROJEKTU
Riešime všetky druhy spotrebiteľských podnetov zo všetkých oblastí spotrebiteľskej ochrany. Spotrebitelia sa môžu obracať priamo na jedno z troch kontaktných miest v Poprade, Košiciach a Bratislave, podľa miesta svojho bydliska. Spotrebitelia, ktorí chcú svoj podnet riešiť systémom ARS, môžu mailom alebo telefonicky kontaktovať priamo na to špecializovanú prevádzku v Košiciach. Každý spotrebiteľ môže kontaktovať centrálu v Poprade, ktorá ho nasmeruje do jemu najvhodnejšieho kontaktného miesta (info@sospotrebitelov.sk).
Spotrebitelia nás môžu kontaktovať mailom (info@sospotrebitelov.sk), telefonicky (0944 533 011 a 052/2861300), listom (Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, Námestie sv. Egídia 95, 058 01 Poprad, alebo osobne. Prijímame a riešime aj podnety a otázky zaslané prostredníctvom kontaktného formulára na našom webe či cez sociálne siete.
Na doručené elektronické podnety a mailové otázky kontaktné osoby odpovedia podľa možností čo najskôr, najneskôr však do 30 kalendárnych dní. Telefonické otázky sú zodpovedané obratom, v zložitejších prípadoch do jedného kalendárneho týždňa, dohodnutou formou, najčastejšie okrem telefonického rozhovoru aj e-mailom. Kontaktné osoby majú zabezpečenú zastupiteľnosť pre prípad, že sa v stanovených prevádzkových hodinách nemôžu v kontaktnom mieste nachádzať. Kontaktné osoby budú v prípade schválenia projektu svoju činnosť vykonávať na základe mandátnej zmluvy.
Dôležité informácie pravidelne zverejňujeme na svojom webe www.sospotrebitelov.sk, v časti Aktuality, alebo v médiách. Na zber spotrebiteľských podnetov slúži emailové konto a telefonická odkazová schránka pre prípad neprítomnosti. Podnety sú zaznamenané bezodkladne, každá kontaktná osoba používa vlastnú mailovú adresu, telefonický kontakt je spoločný.
Aktuálne, zaujímavé a užitočné informácie spotrebitelia, predajcovia, poskytovatelia služieb, zástupcovia inštitúcií, médiá i projektoví partneri nájdu aj na našich profiloch na sociálnych sieťach, kde je tiež možné komunikovať v reálnom čase a youtube.com.
PORADENSKÁ ČINNOSŤ SPOTREBITEĽSKÝCH KONTAKTNÝCH CENTIER (január-december 2025)
• poskytovanie poradenstva pri mimosúdnom riešení spotrebiteľských podnetov
• prevádzkovanie poradenských centier, telefonické a online poradenstvo prostredníctvom mailu a profilov na sociálnych sieťach
• riešenie spotrebiteľských sporov mimosúdnou cestou, zastupovanie spotrebiteľov v komunikačných procesoch pri vyjednávaní
• mediácia, uzatváranie mediačných dohôd, iné služby mediátora
• alternatívne riešenie všetkých druhov spotrebiteľských sporov v zmysle zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a doplnení niektorých zákonov
• administrácia, evidencia a vyhodnocovanie úspešnosti riešení
• štatistická analýza najčastejších problémov, nedostatkov, dôsledkov konaní spotrebiteľov a predajcov• komunikácia s kontrolnými orgánmi, orgánmi verejnej správy a regulátormi
• prenos zahraničného know-how a jeho využitie v praxi
VYHODNOTENIE PROJEKTU (december 2025 – január 2026)
• vecné a obsahové vyhodnotenie projektu
• štatistické vyhodnotenie projektu na základe mesačných výpisov z evidencie podnetov podľa Odporúčania Komisie z 12.5.2010 o používaní harmonizovanej metodiky klasifikácie a ohlasovania sťažností a otázok spotrebiteľov
• finančné vyhodnotenie projektu
• záver a úspešnosť realizácie projektu
• význam a prínos projektu
• definícia východiskovej situácie pre ďalšie projekty
ČO PRINÁŠA PROJEKT Spotrebiteľské poradenské centrum 2025?
• zefektívňuje systém poskytovania bezplatného poradenstva mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov na Slovensku
• ponúka bezplatné mimosúdne riešenie sporov pre všetky druhy a oblasti spotrebiteľských sporov na jednom mieste
• monitoruje aktuálne potreby spotrebiteľov, obchodné praktiky a zmluvné podmienky na trhu a presadzuje spotrebiteľskú politiku v regiónoch
• pripravuje praktické návrhy na zlepšenie právne úpravy na ochranu spotrebiteľa a vzdelávania
• presadzuje a uplatňuje spotrebiteľské práva a právo na odškodnenie
• kontinuálne, nenásilne zvykovou mimosúdneho riešenia sporov buduje tradíciu stabilnej ochrany práv spotrebiteľov
KONTINUITA A LEGISLATÍVNE POZADIE
Jednou z našich aktivít je tiež monitoring implementácie relevantných EÚ predpisov do vnútoštátneho práva a záchyt aplikačných problémov v praxi. Náš
monitoring cielime napríklad na skúsenosti s implementáciou Smernice (EU) 2019/2161 o lepšom presadzovaní a modernizácii pravidiel Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa, Smernice (EÚ) č. 2019/770 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb, Smernice (EÚ), Smernice (EÚ) 2019/771 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru, Smernice (EÚ) č. 2020/1828 o žalobách v zastúpení na ochranu
kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ale aj Nariadenia (EÚ) 2022/1925 – akt o digitálnych trhoch a Nariadenia (EÚ) 2022/2065 – akt o digitálnych službách .
Monitorujeme aj revíziu Smernice (EÚ) o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a Smernicu (EÚ) 2015/2302 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách.
Aby však spotrebitelia mohli plne využívať potenciál vnútorného trhu, systém mimosúdneho riešenia by mal byť k dispozícii pre všetky druhy domácich a
cezhraničných sporov. V súlade s touto stratégiou bude Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) aj naďalej skvalitňovať a postupne v rámci svojich aktivít
rozširovať svoje služby poskytované aj v rámci mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.
Riešili ste svoj problém pomocou našej kontaktnej osoby? Podeľte sa s nami o svoju skúsenosť vyplnením tohto online dotazníka.
Vopred ďakujeme.