Spotrebiteľské centrá

Spotrebiteľské poradenské centrum 2025

Projekt s názvom Spotrebiteľské poradenské centrá 2025 obsahovo, odborne aj logicky nadväzuje na projekty realizované v prechádzajúcich rokoch.

Nosnou aktivitou projektu je poskytovanie kvalitného, odborného poradenstva a mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov spotrebiteľom v troch spotrebiteľských poradniach v Poprade pre Prešovský kraj, v Košiciach pre Košický kraj a v Bratislave pre kraj Bratislavský. V týchto kontaktných miestach pracujú odborníci so skúsenosťami z rôznych oblastí spotrebiteľského poradenstva a ochrany. Poradňa v Poprade má kamennú prevádzku na nezmenenej adrese, kontaktné miesta v Košiciach a Bratislave sú dostupné na diaľku. Bezplatné poradenstvo a pomoc s vymožiteľnosťou práv spotrebiteľov však poskytujeme spotrebiteľom z celého Slovenska.

Tri poradne/kontaktné miesta sú spotrebiteľom fyzicky alebo na diaľku dostupné v určených hodinách, a po vzájomnej dohode medzi kontaktnou osobou a spotrebiteľom aj mimo nich. Všetky kontaktné miesta spotrebiteľské podnety prijímajú aj elektronicky alebo telefonicky.

Spotrebitelia i obchodníci poradenské centrá v Poprade, Košiciach a Bratislave môžu kontaktovať pri problémoch s reklamáciou/vytknutím vady chybného produktu alebo služby, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, nekalými a klamlivými obchodnými praktikami, neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, pri problémoch s podomovým, zásielkovým a internetovým predajom, pri problémoch s predajnými akciami či podomovým predajom, pri problémoch so službami súvisiacimi s vlastníctvom či prenájmom bytov a nebytových priestorov, vyúčtovaní energií, vody a plynu a iných sporoch s predajcami, výrobcami a poskytovateľmi služieb.

Vďaka skúsenostiam s poradenstvom v otázkach ochrany spotrebiteľa a odborným legislatívnym skúsenostiam zo Slovenska i zahraničia kontaktné osoby spolu s tímom spolupracovníkov spotrebiteľovi poradia a pomôžu problém vyriešiť mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, ani mimosúdnym vyjednávaním, kontaktná osoba podnet odstúpi príslušným orgánom, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť, resp. vec riešiť v osobitnom konaní formou dohľadu. Výhodou je, že predkladateľ projektu má v tíme odborníkov schopných poradiť, konzultovať i zastupovať spotrebiteľa v prípade potreby aj na súde. Podnet teda vieme riešiť poradenstvom bez plnej moci na zastupovanie, mimosúdnym vyjednávaním s obchodníkom na základe plnej moci, mediáciou, cez systém ARS, aj podaním návrhu na miestne príslušný súd.

Rastúci záujem a kvalitu služieb dokazujú naše štatistické výsledky. Počas kontinuálneho pôsobenia  združenia (2012-2023) predstavuje objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov neuveriteľných 836 782 836 782 (v rokoch 2010 a 2011 sme objem zachránených finančných prostriedkov nevyhodnocovali).

Každý rok sa nám navyše darí zapájať aj do rôznych medzinárodných projektov, prieskumov, kampaní či konzultácií, vďaka ktorým skvalitňujeme, rozširujeme a profesionalizujeme naše služby a zvyšujeme úroveň ochrany spotrebiteľov v SR.

CIELE A MERATEĽNÉ UKAZOVATELE                                                                                                                                                                                    

Pre rok 2024 sme si na stanovené obdobie júl-december 2025 určili nasledujúce ciele:  

CIEĽ 1: kontaktné miesto v Poprade (osobne/online), v Košiciach (online) a v Bratislave (osobne/online) (január – december 2025)
CIEĽ 2: prijať spolu min 150 podnetov (január-december 2025) v kontaktných centrách v Poprade, Košiciach a Bratislave, v roku 2024 sme riešili spolu 278
podnetov                                                                                                                                                                                                                                      CIEĽ 3: vybaviť spolu min 100 podnetov (január-december 2025) kontaktnými osobami v Poprade, Košiciach a Bratislave, „vybavených“ znamená, že ich
riešenie bolo ukončené napr. uzatvorením mimosúdnej dohody medzi spotrebiteľom a predávajúcim
CIEĽ 4: min 100 mailových a 100 telefonických otázok (január-december 2025) „vybavených“ znamená, že boli ukončené zaslaním alebo poskytnutím
odpovede
CIEĽ 5: vydať desať tlačových správ, 10 citácií v médiách

MIESTO REALIZÁCIE PROJEKTU                                                                                                                                                                                               

• Prešovský kraj – spotrebiteľské poradenské centrum lokalizované v Poprade, Námestie sv. Egídia 95, 4. poschodie, č. dverí 503, 05801 Poprad, dostupné osobne, telefonicky i online, bezbariérový prístup
• Košický kraj – spotrebiteľské poradenské centrum, dostupné telefonicky i online
• Bratislavský kraj – spotrebiteľské poradenské centrum/kontaktné miesto lokalizované na adrese Jarošova OC, Jarošova 1, 831 03 Bratislava, dostupné osobne (do 31.7.2025), telefonicky i online, bezbariérový prístup.

SPôSOB REALIZÁCIE PROJEKTU

Riešime všetky druhy spotrebiteľských podnetov zo všetkých oblastí spotrebiteľskej ochrany. Spotrebitelia sa môžu obracať priamo na jedno z troch kontaktných miest v Poprade, Košiciach a Bratislave, podľa miesta svojho bydliska. Spotrebitelia, ktorí chcú svoj podnet riešiť systémom ARS, môžu mailom alebo telefonicky kontaktovať priamo na to špecializovanú prevádzku v Košiciach. Každý spotrebiteľ môže kontaktovať centrálu v Poprade, ktorá ho nasmeruje do jemu najvhodnejšieho kontaktného miesta (info@sospotrebitelov.sk).

Spotrebitelia nás môžu kontaktovať mailom (info@sospotrebitelov.sk), telefonicky (0944 533 011 a 052/2861300), listom (Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, Námestie sv. Egídia 95, 058 01 Poprad, alebo osobne. Prijímame a riešime aj podnety a otázky zaslané prostredníctvom kontaktného formulára na našom webe či cez sociálne siete.

Na doručené elektronické podnety a mailové otázky kontaktné osoby odpovedia podľa možností čo najskôr, najneskôr však do 30 kalendárnych dní. Telefonické otázky sú zodpovedané obratom, v zložitejších prípadoch do jedného kalendárneho týždňa, dohodnutou formou, najčastejšie okrem telefonického rozhovoru aj e-mailom. Kontaktné osoby majú zabezpečenú zastupiteľnosť pre prípad, že sa v stanovených prevádzkových hodinách nemôžu v kontaktnom mieste nachádzať. Kontaktné osoby budú v prípade schválenia projektu svoju činnosť vykonávať na základe mandátnej zmluvy.

Dôležité informácie pravidelne zverejňujeme na svojom webe www.sospotrebitelov.sk, v časti Aktuality, alebo v médiách. Na zber spotrebiteľských podnetov slúži emailové konto  a telefonická odkazová schránka pre prípad neprítomnosti. Podnety sú zaznamenané bezodkladne, každá kontaktná osoba používa vlastnú mailovú adresu, telefonický kontakt je spoločný.

Aktuálne, zaujímavé a užitočné informácie spotrebitelia, predajcovia, poskytovatelia služieb, zástupcovia inštitúcií, médiá i projektoví partneri nájdu aj na našich profiloch na sociálnych sieťach, kde je tiež možné komunikovať v reálnom čase a youtube.com.

PORADENSKÁ ČINNOSŤ SPOTREBITEĽSKÝCH KONTAKTNÝCH CENTIER (január-december 2025)

• poskytovanie poradenstva pri mimosúdnom riešení spotrebiteľských podnetov
• prevádzkovanie poradenských centier, telefonické a online poradenstvo prostredníctvom mailu a profilov na sociálnych sieťach
• riešenie spotrebiteľských sporov mimosúdnou cestou, zastupovanie spotrebiteľov v komunikačných procesoch pri vyjednávaní
• mediácia, uzatváranie mediačných dohôd, iné služby mediátora
• alternatívne riešenie všetkých druhov spotrebiteľských sporov v zmysle zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a doplnení niektorých zákonov
• administrácia, evidencia a vyhodnocovanie úspešnosti riešení
• štatistická analýza najčastejších problémov, nedostatkov, dôsledkov konaní spotrebiteľov a predajcov• komunikácia s kontrolnými orgánmi, orgánmi verejnej správy a regulátormi
• prenos zahraničného know-how a jeho využitie v praxi

VYHODNOTENIE PROJEKTU (december 2025 – január 2026)

• vecné a obsahové vyhodnotenie projektu
• štatistické vyhodnotenie projektu na základe mesačných výpisov z evidencie podnetov podľa Odporúčania Komisie z 12.5.2010 o používaní harmonizovanej metodiky klasifikácie a ohlasovania sťažností a otázok spotrebiteľov
• finančné vyhodnotenie projektu
• záver a úspešnosť realizácie projektu
• význam a prínos projektu
• definícia východiskovej situácie pre ďalšie projekty

ČO PRINÁŠA PROJEKT Spotrebiteľské poradenské centrum 2025?

• zefektívňuje systém poskytovania bezplatného poradenstva mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov na Slovensku
• ponúka bezplatné mimosúdne riešenie sporov pre všetky druhy a oblasti spotrebiteľských sporov na jednom mieste
• monitoruje aktuálne potreby spotrebiteľov, obchodné praktiky a zmluvné podmienky na trhu a presadzuje spotrebiteľskú politiku v regiónoch
• pripravuje praktické návrhy na zlepšenie právne úpravy na ochranu spotrebiteľa a vzdelávania
• presadzuje a uplatňuje spotrebiteľské práva a právo na odškodnenie
• kontinuálne, nenásilne zvykovou mimosúdneho riešenia sporov buduje tradíciu stabilnej ochrany práv spotrebiteľov     

KONTINUITA A LEGISLATÍVNE POZADIE  

Jednou z našich aktivít je tiež monitoring implementácie relevantných EÚ predpisov do vnútoštátneho práva a záchyt aplikačných problémov v praxi. Náš
monitoring cielime napríklad na skúsenosti s implementáciou Smernice (EU) 2019/2161 o lepšom presadzovaní a modernizácii pravidiel Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa, Smernice (EÚ) č. 2019/770 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb, Smernice (EÚ), Smernice (EÚ) 2019/771 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru, Smernice (EÚ) č. 2020/1828 o žalobách v zastúpení na ochranu
kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ale aj Nariadenia (EÚ) 2022/1925 – akt o digitálnych trhoch a Nariadenia (EÚ) 2022/2065 – akt o digitálnych službách .
Monitorujeme aj revíziu Smernice (EÚ) o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a Smernicu (EÚ) 2015/2302 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách.

Aby však spotrebitelia mohli plne využívať potenciál vnútorného trhu, systém mimosúdneho riešenia by mal byť k dispozícii pre všetky druhy domácich a
cezhraničných sporov. V súlade s touto stratégiou bude Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) aj naďalej skvalitňovať a postupne v rámci svojich aktivít
rozširovať svoje služby poskytované aj v rámci mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.       

Riešili ste svoj problém pomocou našej kontaktnej osoby? Podeľte sa s nami o svoju skúsenosť vyplnením tohto online dotazníka.

Vopred ďakujeme.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad

Share This