Klamlivé slogany majú z potravín zmiznúť

máj 20, 2012 PredajcoviaSOSSpotrebitelia

Európska komisia zostavila register povolených vyhlásení o zdravotných účinkoch potravín. V európskych štátoch vyvoláva spory.

BRATISLAVA. Slogany, ktoré môžu klamať spotrebiteľov o zdravotných účinkoch potravín, by mali zmiznúť. Ak budú chcieť výrobcovia ponúkať jogurty, ktoré podporujú imunitu, alebo maslo, ktoré znižuje cholesterol, musia to mať vedecky potvrdené.

Výživové tvrdenia sú iné

Skôr ako tvrdenia o zdravotných účinkoch potravín upravil Brusel výživové tvrdenia. To, či ich firmy spĺňajú, dokážu analýzy vzoriek.

  • Tvrdenie, že potravina má nízku energetickú hodnotu, sa môže uvádzať, ak výrobok neobsahuje viac ako 40 kcal (170 kJ)/100 g pri tuhých potravinách či viac ako 20 kcal (80 kJ)/100 ml pri tekutých potravinách.
  • Tvrdenie, že potravina neobsahuje cukor, sa môže uvádzať, ak výrobok neobsahuje viac ako 0,5 g cukru na 100 g alebo 100 ml.
  • Tvrdenie, že potravina je zdrojom vlákniny, sa môže uvádzať, ak obsahuje aspoň 3 g vlákniny na 100 g či aspoň 1,5 g vlákniny na 100 kcal.
  • Tvrdenie, že potravina má nízky obsah sodíka/ soli, sa môže uvádzať, ak neobsahuje viac ako 0,12 g sodíka či ekvivalentného množstva soli na 100 g/ ml.
  • Tvrdenie, že potravina je zdrojom bielkovín, sa môže uvádzať, ak aspoň 12 percent jej energetickej hodnoty poskytujú bielkoviny.
  • Tvrdenie o zníženom obsahu živín sa môže uvádzať, ak zníženie obsahu predstavuje najmenej 30 percent oproti podobným výrobkom, s výnimkou mikroživín, pri nich je prijateľný 10-­percentný rozdiel.

Zdroj: EK

Európska komisia minulý týždeň schválila 222 sloganov, ktoré môžu firmy pri propagácii svojich výrobkov používať. Ďalších 1600 tvrdení by malo z trhu zmiznúť.

„Tento zoznam je založený na výsledkoch vedeckej analýzy. Do konca roka pomôže z trhu odstrániť vyhlásenia o účinku niektorých zložiek potravín na zdravie,“ vraví Ingrid Ludviková zo zastúpenia komisie na Slovensku.

Slogany podložené vedou

Zoznamy povolených a zakázaných sloganov vznikli po testovaní Európskou agentúrou pre bezpečnosť potravín. Zo 44­tisíc tvrdení schválila tie, ktoré sa vedecky potvrdili.

Brusel povolil napríklad tvrdenia, že vitamín C v potravinách podporuje imunitný systém a že kalcium je vhodné pre zdravý rast kostí detí. Bez problémov sú slogany, ktoré hovoria o blahodarných účinkoch vody na telo.

Bez vedeckých dôkazov je však zakázané používať slogany, ktoré tvrdia, že kofeín zlepšuje fyzickú výkonnosť, odďaľuje únavu či pomáha so spaľovaním tukov. Kým veda nepreukáže opak, klamlivé je aj tvrdenie, že olivový olej podporuje zdravé srdce.

Pôvodne sa malo schvaľovanie tvrdení ukončiť už v januári 2010. „Termín nebol dodržaný a niektoré zdravotné tvrdenia sa stále posudzujú a schvaľujú,“ tvrdí Jarmila Halgašová z Potravinárskej komory Slovenska.

Schvaľovanie totiž prebieha v balíkoch podľa odvetví potravinárstva. Na posúdenie tak čakajú tvrdenia o rastlinných látkach či účinkoch mikroorganizmov. Halgašová vraví, že proces diskriminuje potravinárov, ktorí na zmeny ešte čakajú.

Informácií je málo

Výrobcovia potravín majú šesť mesiacov na to, aby sa prisposobili novým požiadavkám. Od decembra budú môcť používať len také vyhlásenia o zdravotnej hodnote potravín, ktoré sú autorizované.

Väčšina firiem u nás však veľa informácií o novej úprave nemá, tvrdí Dušan Pleško zo Slovenského združenia pre značkové výrobky. S používaním len vedecky dokázaných tvrdení súhlasí. „Slogany nesmú spotrebiteľa klamať a využívať sa ako spôsob odlíšenia sa od konkurenčných firiem,“ dodal Pleško.

Zoznam povolených zdravotných tvrdení smeruje k vyššej ochrane spotrebiteľa, povedal Miloš Štafen, riaditeľ kvality firmy Danone. „Myslím si, že toto opatrenie nebude mať dosah na koncovú cenu výrobkov,“ dodal Štafen.

Iné štáty sa búria

V iných štátoch vyvolalo nariadenie rozhorčenie. „Ide o sovietizáciu trhu. Na pultoch potom nájdeme potraviny s rovnakými sloganmi,“ tvrdí Sebastián Romero Melchor z právnickej firmy Food Law Consulting.

Cynthia Rousselotová z Európskej federácie asociácií producentov zdravých potravín tvrdí, že polročné obdobie na zmenu je krátke. Firmy si podľa nej môžu náklady na zmenu obalov a marketingu premietnuť do cien potravín.

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6383754/klamlive-slogany-maju-z-potravin-zmiznut.html#ixzz1vTjm6juc