fbpx

Nenechajte sa nalákať na kúpu predražených alebo falošných lístkov. Spotrebitelia v rámci celej EÚ pri online nákupoch vstupeniek na rôzne kultúrne a športové podujatia od spoločnosti Viagogo často čelili rôznym problémom. Po tlaku Európskej komisie a vnútroštátnych orgánov na ochranu spotrebiteľov sa spoločnosť zaviazala lepšie spotrebiteľov o podmienkach predaja vstupeniek informovať, no viacero problémov ostalo stále nevyriešených.

Spotrebitelia sa najčastejšie sťažovali na násobne vyššie ceny vstupeniek oproti cene pôvodne stanovenej organizátorom podujatia. Ani s platnou vstupenkou mnohých nevpustili na podujatie, ak organizátori obmedzili predaj vstupeniek z neautorizovaných internetových stránok. Zaplatený lístok nikdy neprišiel alebo dostali vstupenku na iné podujatie či s iným číslom sedadla, ako si pôvodne vybrali. Viagogo spotrebiteľov zavádzala, že nakupujú od oficiálneho predajcu a neautorizovaní predajcovia boli v online vyhľadávačoch často zobrazení ako prví, pretože si tieto prémiové pozície predplatili. Až na konci procesu objednávky boli spotrebitelia upozornení na rôzne skryté poplatky za rezerváciu, spracovanie objednávky, doručenie vstupenky či rôzne dane. Problematická bola aj komunikácia so zákazníckym centrom a uplatňovanie záruky.

Orgány na ochranu spotrebiteľa, koordinované Európskou komisiou, začali s Viagogo komunikovať už v apríli 2021. Po viacerých výmenách názorov sa dohodli, že online platforma do konca augusta 2024 zrealizuje na svojich webových stránkach, určených európskym spotrebiteľom, sériu nasledujúcich zmien:

  • transparentne vysvetlí radenie vstupeniek vo výsledkoch vyhľadávania
  • podstatne zníži počet odpočítavacích správ, ktoré sa zobrazujú na jej webe
  • už pri výbere vstupenky jasne informuje spotrebiteľov či je predajcom obchodník alebo iný spotrebiteľ – táto informácia je kľúčová, pretože európske pravidlá na ochranu spotrebiteľov sa nevzťahujú na predajcov, ktorí nie sú obchodníkmi
  • sprístupní spotrebiteľom presné číslo sedadla/vstupenky, nie iba možnosť vybrať si, v ktorej časti hľadiska chcú sedieť
  • zahrnie poplatky za doručenie do zobrazených cien, ak je pre vstupenku k dispozícii len jedna možnosť doručenia, ak je možných spôsobov doručenia viac, jasne spotrebiteľov informuje, že poplatky za doručenie nie sú v zobrazených cenách zahrnuté.

Okrem toho spoločnosť súhlasila aj s viacerými zmenami svojich obchodných podmienok. Zaviazala sa, že okrem iného zabezpečí, aby:

  • spotrebitelia mohli podať žalobu v členskom štáte svojho bydliska a mohli užívať ochranu podľa platného spotrebiteľského práva
  • spotrebitelia mali viac času na podanie žiadosti o vrátenie peňazí v prípade, že sa vyskytnú problémy s ich vstupenkami
  • spoločnosť Viagogo nemohla jednostranne meniť svoje podmienky bez toho, aby o tom spotrebiteľov informovala vopred a poskytla im primeranú lehotu na bezplatné zrušenie účtu či nákupu
  • ak je spotrebiteľom ponúknuté náhradné miesto na sedenie, nové miesto bolo na rovnakom alebo lepšom mieste ako miesto na pôvodnej vstupenke.

Spoločnosť Viagogo však stále odmieta:

  • informovať spotrebiteľov o výške možných poplatkov za doručenie už na začiatku nákupného procesu, ak je k dispozícii viacero možností doručenia vstupenky
  • jasne upozorňovať spotrebiteľov, že okrem prostriedkov nápravy, ktoré ponúka ako sprostredkovateľ, môžu mať aj (ďalšie) práva uplatniteľné voči skutočnému predajcovi vstupenky a/alebo organizátorovi podujatia, v prípade že je ich podujatie zrušené alebo odložené.

Zodpovedné inštitúcie budú teraz aktívne monitorovať ako spoločnosť svoje záväzky plní. Ak sa tak nestane riadne a v dohodnutom čase, alebo ak sa nevysporiada aj s ostávajúcimi obavami, na ktoré ich upozornili, vnútroštátne spotrebiteľské orgány môžu prijať aj ďalšie opatrenia na vynútenie dodržiavania práv spotrebiteľov, vrátane finančných sankcií.

Pozrite si aj článok, kde sme na praktiky Viagogo upozornili už v roku 2019 alebo naše kampaňové videá

Falošné lístky – Koncert

Falošné lístky – Futbal

Falošné lístky – Opera 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad