fbpx

Cestovanie lietadlom môže byť veľmi stresujúcim zážitkom. Preplnené letiská, hrozba zlého počasia, neistota doletu, riziko meškania. Mnohí z nás si pritom ani neuvedomujú, že letecké spoločnosti túto situáciu môžu zneužiť. Aj preto Európska únia výrazne posilnila práva leteckých cestujúcich v prípadoch, keď sa let oneskorí, zruší, stratí sa batožina alebo vám ju po ceste vykradnú či poškodia.

Na čo všetko máte teda ako letecký cestujúci nárok, a čo by sa malo podľa europoslancov ešte zmeniť k lepšiemu? Ponúkame vám stručný prehľad, ktorý nájdete aj na stránkach Európskeho parlamentu.

Práva na odškodnenie za meškanie

Súčasná situácia pri meškaní viac než 2 hodiny:

do 1 500 km a menej = odškodnenie 250 eur

Návrh europoslancov:

do 2 500 km a menej = odškodnenie 300 eur

Súčasná situácia pri meškaní viac než 3 hodiny:

od 1500 do 3 500 km = odškodnenie 400 eur

Návrh europoslancov:

od 2 500 do 6 000 km = odškodnenie 400 eur

Súčasná situácia pri meškaní viac než 4 hodiny:

nad 3 500 km = odškodnenie 600 eur

Návrh europoslancov:

nad 6 000 km odškodnenie =odškodnenie 600 eur

Aké ďalšie nároky majú pasažieri

Pri viac ako päťhodinovom meškaní sa môžete rozhodnúť, že na cestu nenastúpite, prípadne že v nej nebudete pokračovať. V takom prípade dostanete späť peniaze za svoju letenku a ak ide o tranzitný let, spoločnosť vás musí letecky dopraviť späť na miesto, odkiaľ ste svoju cestu pôvodne začali.

Máte však aj ďalšie práva. Ak ide o meškanie v rozmedzí dvoch až štyroch hodín, máte nárok – podľa vzdialenosti letu – na občerstvenie, stravu, komunikáciu (napríklad na bezplatný telefónny hovor) a v prípade nutnosti aj na nocľah. Aké zmeny v tomto smere navrhujú poslanci? Na rozdiel od dneška, keď majú cestujúci právo z lietadla vystúpiť až po päťhodinovom „parkovaní“ na letisku, chcú túto lehotu skrátiť na tri hodiny.

Ak sa dostanete na cieľové letisko s trojhodinovým alebo väčším meškaním, môžete mať dokonca rovnaký nárok na finančné odškodnenie ako pri zrušení letu, pokiaľ letecká spoločnosť nedokáže preukázať, že oneskorenie nastalo v dôsledku mimoriadnych okolností. Leteckú spoločnosť možno navyše brať na zodpovednosť aj za škody, ktoré následne vyplynú z meškania.

Tzv. mimoriadne udalosti, ktoré doteraz letecké spoločnosti oprávňujú na to, aby odmietli nárok na náhradu, by sa mali najnovšie obmedziť iba na jasne zadefinované udalosti, ktoré sú mimo kontroly leteckej firmy, ako je napríklad zlé počasie.

Ako postupovať pri uplatňovaní práv

Čo robiť, ak ste presvedčený, že sa vaše práva cestujúceho porušili?

1. Kontaktujte najskôr leteckú spoločnosť a svoju žiadosť podajte aj písomne.

2. Ak ide o problémy týkajúce sa osôb so zníženou pohyblivosťou, kontaktujte príslušné letisko.

3. Ak vás ich odpovede neuspokoja, podajte sťažnosť niektorej z vnútroštátnych inštitúcií, ktorá je zodpovedná za presadzovanie nariadení v leteckej doprave v členských štátoch, ich adresy nájdete aj na stránkach Európskeho parlamentu.

4. Nezabudnite na to, že sťažnosti podávajte zásadne v tej krajine, kde sa porušili vaše práva.

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

už onedlho pre Vás začneme vydávať online Spotrebiteľský newsfilter, kde nájdete všetko dôležité, čo by ste ako moderní spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep podvodníkom a šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.

Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra. Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad