fbpx

Nová dohoda pre spotrebiteľov 

Komisia členom výboru pošle relevantné dokumenty týkajúce sa prebiehajúcich vyjednávaní o dvoch legislatívnych návrhoch, ktoré sa týkajú Novej dohody pre spotrebiteľov.

Spotrebiteľský dialóg

Pozrite si prehľad, kde sa podujatia s názvom Spotrebiteľský dialóg (Consumer Dialogues) už konali a kde sú ešte do konca roka naplánované. Na slovenský Spotrebiteľský dialóg, ktorý sa uskutoční zajtra v Bratislave, ste mnohí dostali pozvánku.

V nadväznosti na tieto diskusie organizuje EK a  Európsky hospodársky a sociálny výbor (EESC) spotrebiteľský summit (28.10.2018, Brusel), kde budú prezentované najhlavnejšie výsledky týchto stretnutí z jednotlivých členských štátov. Spotrebiteľský summit „Les Assises des Consommateurs“ poskytne priestor na výmenu názorov zástupcov občianskej spoločnosti, národných autorít, expertov z akademického prostredia, spotrebiteľských združení a združení podnikateľských subjektov.  Informáciu o obsahu summitu rozošlem po ňom.

Vymožiteľnosť práva

Aktualizácia prípravy na vstup do uplatňovania nariadenia EP 2006/2004 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za vynucovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa (nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa, ďalej len CPC)

Komisia v spolupráci s Európskou spotrebiteľskou organizáciou BEUC organizuje networkingovú diskusiu o praktických častiach externého varovania ustanovených v revidovanom nariadení CPC. Podujatie nazvali Working together to stop widespread breaches of consumer law (Zastavme šíriace sa porušovanie spotrebiteľskej legislatívy spoluprácou).

Prvé skúsenosti zúčastnených subjektov s ADR/ODR legislatívou

Komisia uvažuje o príprave workshopu, ktorý sa zameria na prácu s ODR platformou.

Pre Vašu informáciu, spotrebiteľské organizácie konštatujú zlepšenie spolupráce s touto jednotkou a mali príležitosť prezentovať svoje priority presadzovania práv na jednom zo stretnutí CPC. Väčšia participácia spotrebiteľských organizácií na práci orgánov CPC je zdá sa čoraz pravdepodobnejšia.

Finančné služby

Komisia pripravuje a rozošle otázky týkajúce sa legislatívy spotrebiteľských úverov prostredníctvom EU Survey.

Dôvodom je i to, že finančné inštitúcie z niekoľkých členských štátov spočítali objem naakumulovaných nesplácaných spotrebiteľských úverov a pôžičiek (910 milárd eur na konci roku 2017; asi jedna tretina z celkového objemu spotrebiteľských úverov) ako výsledok ekonomickej a finančnej krízy spolu s bezohľadným úverovým správaním niektorých finančných inštitúcií.

V marci 2018 Komisia predstavila balík opatrení (package of measures), ktorých cieľom je vysporiadať sa s problémom nesplácaných spotrebiteľských úverov v EÚ. Hlavným cieľom je pomôcť bankám zbaviť sa nesplácaných úverov prostredníctvom vytvorenia jednotného sekundárneho trhu.

Vymáhanie pohľadávok bude možné vykonávať cezhranične a bude dozorované národnou autoritou v krajine, kde má tento subjekt sídlo. Otvorením jednotného EÚ trhu dlhovým investorom (ako napr. hedge funds) a vymáhačským spoločnostiam môže vystaviť už tak finančne oslabených spotrebiteľov vyššiemu riziku agresívnych praktík a straty strechy nad hlavou. Preto spotrebiteľské organizácia trvajú na nasledujúcich návrhoch:

  • Pripravovaná legislatíva by sa mala zamerať len na nesplácané pôžičky. Poskytovatelia pôžičiek by nemali mať možnosť predávať splácané úvery tretím stranám.
  • Poskytovatelia úverov (vymáhačské spoločnosti), ktorí sa zaoberajú problémovými spotrebiteľmi, by mali mať povinnosť získať povolenie, zriadiť pobočku / dcérsku spoločnosť v členskom štáte, v ktorom majú v úmysle pôsobiť, a byť pod dohľadom orgánu tej istej krajiny.
  • Vo všeobecnosti by veritelia nemali byť povzbudzovaní a motivovaní EÚ a národnými inštitúciami predávať nesplácané úvery tretím stranám. Veritelia by mali vynaložiť všetko úsilie, aby sa vyhli predajom nesplácaných úverov tretím stranám. Najmä by mali uplatňovať primeranú toleranciu voči problémovým spotrebiteľom.
  • Dlžníci musia byť chránení pred dodatočným finančným zaťažením v prípade, že veriteľ alebo investor /nadobúdateľ tretej strany zablokuje hlavné bydlisko dlžníka.
  • Pred odpredajom pohľadávky tretej strane by mal veriteľ poskytnúť dlžníkom v núdzi nárok na spätné odkúpenie dlhu. V prípade, že príslušní dlžníci uplatnia svoje právo, mali by veriteľovi zaplatiť sumu, ktorú je tretia strana pripravená zaplatiť veriteľovi za svoj dlh. Malý príplatok by mohol pridať veriteľ.
  • Spotrebitelia v núdzi potrebujú silnú ochranu pred nekalým konaním poskytovateľov úverov a ich nasledovníkov, tretie strany by mali podliehať prísnym pravidlám správania.
  • Dlžníci by mali mať právo byť právne zastúpení v súdnych prípadoch, aby bolo ich postavenie rovnocenné voči veriteľom či tretej strane.
  • Členské štáty majú mať možnosť zachovať existujúce vnútroštátne opatrenia zamerané na ochranu dlžníkov v ťažkostiach a prijať aj prísnejšie opatrenia.

Hodnotenie smernice o spotrebiteľských úveroch

Trh spotrebiteľských úverov v rámci EÚ reguluje smernica o spotrebiteľských úveroch, Consumer Credit Directive (CCD) and the Mortgage Credit Directive. V júni Komisia zverejnila roadmap, ktorá vysvetľuje ako bude EK postupovať pri hodnotení CCD. Cieľom je posúdiť fungovanie smernice v jej celistvosti, a tiež najmä v nasledujúcich oblastiach: – marketing a proces poskytovania úverových produktov; – krížový predaj úverov s inými finančnými produktmi; – hodnotenie úverovej bonity; – úverové registre a zverejňovanie informácií; – právo na odstúpenie od zmluvy; právo na predčasné splatenie Osobitným záujmom je preskúmať vnútroštátne regulačné postupy, predátorské správanie, postupy autorizácie a dozoru na trhu. Úver nemá byť náhradou za príjem. Túto jednoduchú pravdu poskytovatelia úverov stále často ignorujú v mnohých členských štátoch EÚ. Spotrebiteľov motivujú, aby si požičiavali viac a viac bez ohľadu na ich schopnosť dlhy splácať. Slabé úverové štandardy zohrávajú dôležitú úlohu pri raste spotrebiteľského dlhu a nadmernej zadlženosti. Dôsledky nezodpovedného poskytovania úverov môžu mať katastrofálne dôsledky nielen pre  spotrebiteľov, ale i finančné inštitúcie a hospodárstvo danej krajiny ako celok.  Z pohľadu spotrebiteľských združení má smernica CCD vážne medzery, ktoré umožňujú bezohľadným veriteľom prichádzať so zlomyseľnými obchodnými modelmi, ktoré využívajú slabosť a nepriaznivú životnú situáciu spotrebiteľov. Budúca revízia smernice by sa preto okrem iného mala zaoberať aj nasledujúcimi otázkami: Rozsah pôsobnosti smernice zahŕňa pôžičky od 200 EUR do 75 000 EUR. To znamená, že malé úvery (payday, SMS pôžička) nespadajú do pôsobnosti CCD a nemusia spĺňať ustanovenia na ochranu spotrebiteľa. Pôžičky peer-to-peer nie sú kryté právnymi predpismi EÚ o úveroch. CCD nerieši otázku nezodpovedného poskytovania úverov. Ide o povinnosť veriteľov posúdiť úverovú bonitu a cenovú dostupnosť úveru pre spotrebiteľa. Aj keď existuje základná povinnosť posúdiť úverovú bonitu, smernica neukladá veriteľom povinnosť poskytnúť úver len tým dlžníkom, ktorí ich pravdepodobne splatia. Naopak, smernica o hypotekárnych úveroch zaväzuje veriteľov, aby spotrebiteľovi sprístupnili úver iba vtedy, ak výsledok hodnotenia úverovej bonity naznačuje, že záväzky vyplývajúce z úverovej zmluvy budú pravdepodobne splnené. CCD nekontroluje náklady na úver a sankcie, ktoré sa môžu uplatniť v prípade oneskorenej platby. Je to niečo, čo si členské štáty upravujú sami. Niektoré krajiny si zákonmi stanovili maximálnu úrokovú sadzbu, ktorú môžu poskytovatelia účtovať dlžníkovi, aj maximálnu výšku poplatkov a sankcií, ktoré dlžník zaplatí v prípade oneskorenej platby, no v mnohých iných členských štátoch takéto opatrenia stále neexistujú.  CCD vôbec nerieši problematiku predajných stimulov (finančných a nefinančných), ktoré sú častým dôvodom konfliktov medzi veriteľmi/sprostredkovateľmi úverov a dlžníkmi. Stimulujú predajcov úverov tlačiť úverové produkty spotrebiteľom aj v prípadoch, keď spotrebiteľ dodatočný kredit vôbec nepotrebuje.

Tri nástroje nielen pre tvorcov politík vychádzajúce z poznatkov z praxe

  • Consumer Markets Scoreboard
  • Study on „Personalized Prices and Offers”
  • Study on „Marketing through Social Media“

Ide o veľmi zaujímavé výskumy a štúdie, ktoré nám môžu v našej práci pomôcť.

Činnosť spotrebiteľských združení

Komisia poprosila členov ECCG, aby informovali o všetkých kolektívnych prípadoch, ktoré Spotrebiteľské združenia potenciálne riešia na národnej úrovni.

Komisia tiež zhromažďuje informácie o aplikáciách, ktoré združenia v jednotlivých krajinách vytvárajú s cieľom nájsť riešenia, aby sprístupnili ich použitie aj spotrebiteľom v iných členských krajinách EÚ.

Ďalšie stretnutia ECCG v roku 2019

Prvé zasadnutie ECCG výboru je naplánované na február 2019.

Druhýkrát sa máme stretnúť v máji 2019 v Rumunsku počas predsedníctva.

Nižšie nájdete všetky prezentácie, ktoré odzneli vrátane nasledujúcich materiálov:

Legislatívny update

Prehľad diskusných podujatí Spotrebiteľský dialóg

Aktuálna správa o zmenách v rámci CPC

Hodnotenie spotrebiteľských trhov

Štúdia týkajúca sa „Personifikácie ponúk a cien”

Štúdia „Marketing na sociálnych médiách“

Projekt “Mobilná aplikácia na identifikáciu zloženia kozmetických výrobkov”

ECCG Draft Agenda 23 24 October 2018 v5 12_10

ECCG Policy Updates 23 & 24 October 2018-no notes

Consumer dialogues update

ECCG_MPBenassi_enforcemnt

ECCG – FG – debt advice – short version

UFC-QC app_QuelCosmetics

ECCG – Presentation of Claudette

Ev_CCD_ECCG

FISMA NPL package for JUST

Jeroen Van Laer Circular Economy study 

Market study on online personalisationKZ

Representative action_collective interests of consumers

Scoreboard presentation

SMM – ECCG 20181024

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad