Milí čitatelia,

otvoriť obálku z dopravného inšpektorátu s pokutou za nezaplatenie diaľničnej známky nebýva veľmi pozitívna skúsenosť. Obzvlášť, keď od vás 150 eur žiadajú zahraniční diaľničiari a vy viete, že ste si známku riadne kúpili. Nedávna skúsenosť zo Slovinska však dokazuje, že aj táto nepríjemná situácia sa dá riešiť s noblesou. Keď sme totiž zavolali na číslo uvedené v sprievodnom liste pokuty, úradník, ktorý to zdvihol, by mal ašpirovať na titul Pracovník roka 2025. Takmer trištvrte hodiny, sám, z vlastnej iniciatívy, prehľadával platby za známky na rôznych slovinských pumpách, na základe informácií, ktoré sme mu poskytli, pretože sme mali už len potvrdenie o úhrade z banky, no pokladničný doklad nie. Nakoniec to našiel a priznal, že zamestnanec pumpy urobil chybu – zadal do systému nesprávnu značku auta. Ospravednil sa, poslal mailom kópiu pokladničného dokladu a poskytol podrobné inštrukcie, ako vymáhanie pokuty zastaviť. Bezmenný úradník veľmi profesionálne a elegantne problém vyriešil v plynulej angličtine, a na konci povedal len “Now, you owe me a drink…” Kto dostal pokutu za chybne uvedenú ŠPZ auta pri kúpe diaľničnej známky na Slovensku vie, že to býva náročná komunikačná tortúra s neistým koncom, a diaľničná spoločnosť si len veľmi nerada a neochotne prizná chybu.

Nuž, aj pozitívne správy sa dejú vo svete spotrebiteľov. Ako uvidíte v našom newsfiltri, iné zahraničné autority už konajú aj voči internetovým gigantom, a mohli by byť inšpiráciou aj pre tie naše.

Pre nás v S.O.S. sú inšpiráciou mesiaca mladí stredoškoláci so zrakovým znevýhodnením, ktorí prišli na náš workshop o bezpečnosti v online prostredí v Levoči. Zorientovaní v trendoch a zbehlí v používaní moderných technológií, ukázali až vášnivý záujem o informácie a svet okolo seba. Veľmi osviežujúca skúsenosť v čase, keď sa dni neúprosne skracujú a tma vládne nielen vonku za oknami, ale aj v mysliach mnohých ľudí.

Jeseň však vraj má byť farebnou príležitosťou spomaliť a čítať. Možno vám pár príjemných a zaujímavých chvíľ prinesie aj náš októbrový newsletter.

Príjemnú jeseň želá

Petra Čakovská
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov

INŠPIRATÍVNE NOVINKY ZO SVETA

Meta porušuje práva používateľov Facebooku a Instagramu

Meta musí rešpektovať voľbu používateľa. Je absolútne neprijateľné, aby hŕstka technologických miliardárov určovala ako vidíme svet. Rozhodnutie holandského súdu ukazuje, že Meta nie je nedotknuteľná, a môže byť inšpiráciou pre ďalšie regulačné orgány a zákonodarcov, ktorí sa snažia obmedziť moc týchto gigantov.

Greenwashing Sheinu neprejde

Čínskeho predajcu rýchlej módy, ktorý už bol sankcionovaný vo Francúzsku aj v Taliansku, tentoraz odmietla aj francúzska Komisia pre etiku v reklame. Vo svojom rozhodnutí, ktoré nemá záväzný charakter, Komisia konštatuje, že spoločnosť Shein v tejto kampani porušila etické pravidlá v oblasti reklamy.

ČO UKÁZAL TAJNÝ NÁKUP?

Na Slovensku za ekologickejšie produkty platíme viac

Spotrebitelia chcú nakupovať udržateľne, no šíriaci sa greenwashing ich mätie a znižuje ich dôveru v ekologické označenia. Tri zo štyroch produktov v EÚ sú označené ekologickými tvrdeniami, no viac ako polovica z nich je zavádzajúca, nepodložená alebo nepresná. Značka Ecolabel spotrebiteľom pomáha identifikovať najzdravšie a najudržateľnejšie produkty. Na Slovensku si však za ne priplatíme viac ako v iných krajinách EÚ. Prečo?

S.O.S. V MÉDIÁCH

Špeciál Ochrana spotrebiteľov na Slovensku

Každý z nás je spotrebiteľ a denne robíme rozhodnutia, za ktoré platíme peniazmi, osobnými údajmi, dôverou aj očakávaniami. Nie vždy sa však stretávame s férovým zaobchádzaním. Nekalé praktiky, zmätočné informácie či nevýhodné zmluvy…
V online špeciáli portálu Euractiv sme sa pozreli, ako je ochrana práv spotrebiteľov nastavená na Slovensku, a aké nástroje máme k dispozícii. Od podávania podnetov, cez možnosť zapojiť sa do kolektívnej žaloby, až po mystery shopping preverujúci obchodníkov.


VIDEO: Pozor na gramáž produktov, ktoré nakupujete…

ZO SVETA ENERGIÍ

Kuna v dome

Zabráni im správna izolácia nasťahovať sa do vášho domuy? Nájdu si cestu, ostrými pazúrmi vyškrabú tunely, a nakoniec zničia izoláciu na celej streche. Ako sa tohto nepozvaného hosťa zbaviť? Prečítajte si ďalší článok nášho online seriálu Všetko, čo by ste mali vedieť o zateplení.

Ako sa žije s tepelným čerpadlom

Na internete i v médiách sa objavuje veľa dezinformácií o tepelných čerpadlách, preto sme spracovali príbehy spotrebiteľov, ktorí ich doma používajú. Ako sa s tepelným čerpadlom žije a prečo je to pre planétu i naše zdravie dôležité?

Ako má správca spravovať bytový dom

Vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytových domoch sa na nás často obracajú s podnetmi týkajúcimi sa  spravovania a hospodárenia s financiami vlastníkov. Pripravili sme preto prehľad zákonných práv a povinností správcu bytového domu a pár praktických odporúčaní.

Kedy sa začína vykurovacia sezóna v bytoch?

Noci aj rána sú výrazne chladnejšie a v bytových domoch už ľudia pociťujú chlad. Mnohí sa preto každý rok pýtajú – kedy nám už zapnú kúrenie? Odpoveďou nie je dátum v kalendári, ale najmä splnenie legioslatívnych podmienok a technické normy.


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad