|
Milí čitatelia, otvoriť obálku z dopravného inšpektorátu s pokutou za nezaplatenie diaľničnej známky nebýva veľmi pozitívna skúsenosť. Obzvlášť, keď od vás 150 eur žiadajú zahraniční diaľničiari a vy viete, že ste si známku riadne kúpili. Nedávna skúsenosť zo Slovinska však dokazuje, že aj táto nepríjemná situácia sa dá riešiť s noblesou. Keď sme totiž zavolali na číslo uvedené v sprievodnom liste pokuty, úradník, ktorý to zdvihol, by mal ašpirovať na titul Pracovník roka 2025. Takmer trištvrte hodiny, sám, z vlastnej iniciatívy, prehľadával platby za známky na rôznych slovinských pumpách, na základe informácií, ktoré sme mu poskytli, pretože sme mali už len potvrdenie o úhrade z banky, no pokladničný doklad nie. Nakoniec to našiel a priznal, že zamestnanec pumpy urobil chybu – zadal do systému nesprávnu značku auta. Ospravednil sa, poslal mailom kópiu pokladničného dokladu a poskytol podrobné inštrukcie, ako vymáhanie pokuty zastaviť. Bezmenný úradník veľmi profesionálne a elegantne problém vyriešil v plynulej angličtine, a na konci povedal len “Now, you owe me a drink…” Kto dostal pokutu za chybne uvedenú ŠPZ auta pri kúpe diaľničnej známky na Slovensku vie, že to býva náročná komunikačná tortúra s neistým koncom, a diaľničná spoločnosť si len veľmi nerada a neochotne prizná chybu. Nuž, aj pozitívne správy sa dejú vo svete spotrebiteľov. Ako uvidíte v našom newsfiltri, iné zahraničné autority už konajú aj voči internetovým gigantom, a mohli by byť inšpiráciou aj pre tie naše. Pre nás v S.O.S. sú inšpiráciou mesiaca mladí stredoškoláci so zrakovým znevýhodnením, ktorí prišli na náš workshop o bezpečnosti v online prostredí v Levoči. Zorientovaní v trendoch a zbehlí v používaní moderných technológií, ukázali až vášnivý záujem o informácie a svet okolo seba. Veľmi osviežujúca skúsenosť v čase, keď sa dni neúprosne skracujú a tma vládne nielen vonku za oknami, ale aj v mysliach mnohých ľudí. Jeseň však vraj má byť farebnou príležitosťou spomaliť a čítať. Možno vám pár príjemných a zaujímavých chvíľ prinesie aj náš októbrový newsletter. Príjemnú jeseň želá Petra Čakovská |
||
INŠPIRATÍVNE NOVINKY ZO SVETA |
||
Meta porušuje práva používateľov Facebooku a Instagramu Meta musí rešpektovať voľbu používateľa. Je absolútne neprijateľné, aby hŕstka technologických miliardárov určovala ako vidíme svet. Rozhodnutie holandského súdu ukazuje, že Meta nie je nedotknuteľná, a môže byť inšpiráciou pre ďalšie regulačné orgány a zákonodarcov, ktorí sa snažia obmedziť moc týchto gigantov. |
Greenwashing Sheinu neprejde Čínskeho predajcu rýchlej módy, ktorý už bol sankcionovaný vo Francúzsku aj v Taliansku, tentoraz odmietla aj francúzska Komisia pre etiku v reklame. Vo svojom rozhodnutí, ktoré nemá záväzný charakter, Komisia konštatuje, že spoločnosť Shein v tejto kampani porušila etické pravidlá v oblasti reklamy. |
|
ČO UKÁZAL TAJNÝ NÁKUP? |
||
Na Slovensku za ekologickejšie produkty platíme viacSpotrebitelia chcú nakupovať udržateľne, no šíriaci sa greenwashing ich mätie a znižuje ich dôveru v ekologické označenia. Tri zo štyroch produktov v EÚ sú označené ekologickými tvrdeniami, no viac ako polovica z nich je zavádzajúca, nepodložená alebo nepresná. Značka Ecolabel spotrebiteľom pomáha identifikovať najzdravšie a najudržateľnejšie produkty. Na Slovensku si však za ne priplatíme viac ako v iných krajinách EÚ. Prečo? |
||
S.O.S. V MÉDIÁCH |
||
|
Každý z nás je spotrebiteľ a denne robíme rozhodnutia, za ktoré platíme peniazmi, osobnými údajmi, dôverou aj očakávaniami. Nie vždy sa však stretávame s férovým zaobchádzaním. Nekalé praktiky, zmätočné informácie či nevýhodné zmluvy…
VIDEO: Pozor na gramáž produktov, ktoré nakupujete… |
||
ZO SVETA ENERGIÍ |
||
Kuna v dome Zabráni im správna izolácia nasťahovať sa do vášho domuy? Nájdu si cestu, ostrými pazúrmi vyškrabú tunely, a nakoniec zničia izoláciu na celej streche. Ako sa tohto nepozvaného hosťa zbaviť? Prečítajte si ďalší článok nášho online seriálu Všetko, čo by ste mali vedieť o zateplení. |
Ako sa žije s tepelným čerpadlom Na internete i v médiách sa objavuje veľa dezinformácií o tepelných čerpadlách, preto sme spracovali príbehy spotrebiteľov, ktorí ich doma používajú. Ako sa s tepelným čerpadlom žije a prečo je to pre planétu i naše zdravie dôležité? |
|
Ako má správca spravovať bytový dom Vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytových domoch sa na nás často obracajú s podnetmi týkajúcimi sa spravovania a hospodárenia s financiami vlastníkov. Pripravili sme preto prehľad zákonných práv a povinností správcu bytového domu a pár praktických odporúčaní. |
Kedy sa začína vykurovacia sezóna v bytoch? Noci aj rána sú výrazne chladnejšie a v bytových domoch už ľudia pociťujú chlad. Mnohí sa preto každý rok pýtajú – kedy nám už zapnú kúrenie? Odpoveďou nie je dátum v kalendári, ale najmä splnenie legioslatívnych podmienok a technické normy. |
|
|
|
||
SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |
||
Špeciál Ochrana spotrebiteľov na Slovensku







